اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

ممنوعیت واردات برنج پایدار خواهد بود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: ممنوعیت واردات برنج به کشور پایدار خواهد بود و با حفظ سرانه مصرف کشور تا تأمین منافع کشاورزان و مصرف کنندگان ممنوعیت اعمال شده برداشته نخواهد شد.

ممنوعیت واردات برنج پایدار خواهد بود

به گزراش خبرگزاری فارس از ساری، ممنوعیت واردات برنج اوایل هفته جاری توسط معاون وزیر جهادکشاورزی خبر مسرت‌بخشی برای کشاورزان برنج‌کار استان‌های شمالی به ویژه مازندران بوده است، چرا که فروش نرفتن برنج سال گذشته و رسیدن به مرحله برداشت برنج جدید این فشر را با مشکل مواجه می‌کرد که این طرح تا حدی می‌تواند بازار راکد برنج در مازندران را رونق ببخشد.

حسن عنایتی‌کلیجی رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران درباره آخرین وضعیت کاشت برنج  در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ساری گفت: در سال زراعی جاری ۲۰۹ هزار و ۷۳ هکتار اراضی شالیزاری استان مازندران به کشت برنج اختصاص پیدا کرد که ۱۴۱ هزار و ۶۹۴ هکتار به صورت مکانیزه و ۶۷ هزار و ۳۷۹ هکتار به روش سنتی کشت شده است.

وی گفت: ۱۸۰ هزار و ۷۵۳ هکتار اراضی شالیزاری مازندران به کشت ارقام محلی و ۲۸ هزار و ۳۲۰ هکتار به ارقام پرمحصول اختصاص یافت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه ۱۵ هزار و ۱۰۰ هکتار اراضی شالیزاری استان تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار گرفت، افزود: ۱۰ هزار و ۴۵۵ تن بذر گواهی شده و خود مصرفی برنج و ۹۴ هزار و ۴۰۹ تن کود شیمیایی بین کشاورزان شالیکار استان توزیع شده است.

عنایتی درباره حمایت از برنجکاران شمال کشور گفت: با توجه به سفر معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهادکشاورزی به مازندران اعلام شد تا اطلاع ثانوی واردات برنج به کشور ممنوع و هیچگونه ثبت سفارشی در این زمینه انجام نخواهد شد.

وی اظهار کرد:  ممنوعیت واردات برنج به کشور پایدار خواهد بود و با حفظ سرانه مصرف کشور تا تامین منافع کشاورزان و مصرف‌کنندگان ممنوعیت اعمال شده برداشته نخواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: برای حل مشکل برنجکاران در استان‌های شمالی چند راهکار وجود دارد که کوتاه‌ترین راهکار خرید برنج از کشاورزان است که در دستور کار قرار می‌گیرد.

عنایتی خاطرنشان کرد: سال گذشته از مجموع ۳۲۰ هزار هکتار سطح زیرکشت برنج در کشت اول، دوم و پرورش رتون حدود یک میلیون و ۶۶۳ هزار تن شلتوک تولید شد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه زمان برداشت برنج‌های جدید آغاز شده و همچنین احتمال بروز خسارت آفات انباری به برنج‌های دپو شده در انبارها و شالیکوبی‌ها وجود دارد و قیمت انواع برنج محلی و پرمحصول سال گذشته به شدت کاهش یافته و به پایین‌ترین قیمت در چند ماه گذشته رسیده است.

به گزارش فارس، بر اساس برآوردهای انجام شده ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن برنج دپو شده در شالیکوبی‌ها و در انبارهای کشاورزان موجود است.

پایان پیام/۸۶۰۳۵/م

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول