اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

مسیر ایران برای صعود به جام جهانی 2026 روشن شد

کنفدراسیون فوتبال آسیا زمان قرعه کشی مسابقات مقدماتی جام جهانی 2026 را اعلام کرد.

مسیر ایران برای صعود به جام جهانی 2026 روشن شد

به گزارش خبرگزاری فارس، کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد قرعه مرحله اول و دوم مسابقات انتخابی جام جهانی 2026 و جام ملت های آسیا 2027 عربستان در تاریخ 27 جولای( 5 مرداد) برگزار می شود.

تیم ملی کشورمان که در رده بندی فیفا در رده دوم آسیا قرار دارد در سید یک قرار می گیرد. از آنجایی که برای اولین بار جام جهانی با 48 تیم برگزار می شود، AFC تغییراتی در فرمت مسابقات مقدماتی ایجاد کرده است زیرا هشت و نیم سهمیه برای قاره کهن در نظر گرفته شده است. 

این بدان معناست که 18 تیم آخر در رده بندی فیفا از 45  تیم آسیا - طبق اعلام بعدی رتبه بندی فیفا در 20 جولای- در دور اول رقابت خود را آغاز می کنند.

 این 18 تیم به 9 زوج تقسیم می شوند که هر زوج در 12 و 17 اکتبر 2023 یک بازی خانگی و یک بازی خارج از خانه برگزار می کنند.
 
9 برنده دور اول به دور دوم راه می یابند و در آنجا 27 تیم باقی مانده برتر( از 45 تیم آسیا) به آنها ملحق می شوند. این 36 تیم در 9 گروه چهار تیمی قرار خواهند گرفت که بین نوامبر 2023 تا ژوئن 2024 با هر تیم در یک فرمت رفت و برگشت خانگی و خارج از خانه به رقابت خواهند پرداخت.
 
تیم اول و دوم 9 گروه مربوطه به دور سوم(نهایی) مقدماتی جام جهانی 2026 راه می یابند و در همان زمان جایگاه خود را در جام ملت های آسیا 2027 عربستان سعودی قطعی خواهند کرد.

قرعه کشی دور سوم مسابقات مقدماتی جام جهانی 2026 در سال 2024 انجام می شود که در آن 18 تیم در سه گروه شش تیمی تقسیم می شوند. دو تیم برتر هر گروه مستقیماً به جام جهانی فوتبال 2026 راه پیدا می کنند.

دو شرکت کننده مستقیم دیگر AFC در چهارمین دور مقدماتی جام جهانی مشخص خواهند شد و یک بار دیگر از طریق پلی آف بین قاره ای رقابت می کنند تا بتوانند سهمیه مستقیم کسب کنند.

به گزارش فارس، مرحله چهارم یا پلی آف به این صورت است که تیم‌های سوم و چهارم گروه‌های مرحله قبل(دور سوم نهایی)، در دو گروه 3 تیمی با هم دیدار می‌کنند. دو تیم برتر با 6 تیم برتر به جام جهانی می‌روند. تیم‌های دوم نیز با هم بازی می‌کنند و برنده این دیدار به عنوان نماینده آسیا برای انجام دیدار پلی‌آف بین قاره‌ای معرفی می‌شود. به این ترتیب سهمیه 8+1 آسیا تکمیل می‌شود.

جام جهانی 2026 قرار است با حضور 48 تیم و در سه کشور کانادا، آمریکا و مکزیک برگزار شود. طبق اعلام فیفا 16 سهمیه مستقیم برای قاره اروپا، 9 سهمیه مستقیم برای قاره آفریقا، 8 سهمیه مستقیم برای قاره آسیا، 6 سهمیه مستقیم برای آمریکای شمالی و مرکزی، 6 سهمیه مستقیم برای آمریکای جنوبی، یک سهمیه مستقیم برای اقیانوسیه و 2 سهمیه پلی آف از بین قاره های آمریکا، آسیا و آفریقا درنظر گرفته شده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول