اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سیستان و بلوچستان

قصه پر غصه این روزهای سیستان+عکس

این روزها در حالیکه شهرهای شمالی سیستان و بلوچستان با معضل کم‌آبی و خشکسالی و گاها فقر دست و پنجه نرم می‌کند، ترکه طوفان گرد و خاک نیز بر تن مردم صبور منطقه می‌تازد.

قصه پر غصه این روزهای سیستان+عکس

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، این روزها در حالیکه شهرهای شمالی سیستان و بلوچستان با معضل کم‌آبی و خشکسالی و گاها فقر دست و پنجه نرم می‌کند، ترکه طوفان گرد و خاک نیز بر تن مردم صبور منطقه می‌تازد.

 فصل تابستان فرا رسیده و بادهای 120 روزه این روزها میهمان سیستان‌ها است و مردم ناگزیر باید ترکه‌های طوفان‌های شن، این بلای طبیعی و تبعات منفی آن از جمله بیماری‌های چشمی، تنفسی را بر وجود خود تحمل کنند.

بادهای ۱۲۰ روزه موسوم به باد (لوار) دنباله بادهای موسمی اقیانوس هند است که در ناحیه سیستان با جهت شمال شرقی و جنوب غربی می‌وزد و تأثیرات مثبت و منفی آن بیش از چهار ماه دامنگیر منطقه سیستان می‌شود و ناراحتی‌های تنفسی و ریوی زیادی را ایجاد کرده و مردم هر ساله هزینه‌ها و خسارات مالی زیادی را متحمل می‌شوند.

ریزگردها امان مردم را بریده است

یکی از شهروندان ساکن زهک می‌گوید بیماری سل دارد و منشا آن همین گرد و غبارها و بیماری ریوی است که روز به روز تشدید می شود.

وی در حالی‌که ماسک بر دهان دارد ادامه داد: از هر چند خانواده سیستانی یکی دو نفر دچار بیماری ریوی و تنفسی هستند زیرا که سرزمین مادری خود را دوست دارند و حاضر نیستند با وجود قهر طبیعت از آنجا دل بکنند.

یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: زندگی در این شرایط بسیار سخت است و انتظار داریم مسؤولان و کارشناسان راهکاری برای کاهش ریزگردها و ابعاد ناشی از آن برای مردم پیدا کنند.

 

عطیه دهمرده گفت: با توجه به تعطیلی مدارس و شروع اوقات فراغت فرزندان ما کمتر در خانه می مانند بیرون از خانه هم شرایط برای بازی و سرگرمی فراهم نیست و معمولا با سرفه و نفس تنگی و چشم درد به خانه بر می گردند.

شهرکی شهروند دیگری است که می‌گوید کار و کاسبی بازاریان به هم ریخته مردم هم در تبعات طوفان کمتر از خانه ها خارج می شوند.

یک شهروند هیرمندی نیز می‌گوید: خانه‌هایمان در ماسه بادی ها مدفون شده، برخی روستاها قابلیت زندگی و مادن ندارند.

گاها تنفس در خانه هم سخت می‌شود

یکی از زنان خانه‌دار هم که از گردگیری هر ساعت و هر روز خانه به ستوه آمده می‌گوید: شدت گرد و غبار حتی در خانه هم احساس می‌شود، روی تمام وسایل خانه لایه‌های بسیاری از گرد و خاک می‌نشیند، گردگیری هم فایده ندارد، گاها تنفس در خانه هم سخت می‌شود ... این همه اعتبار صرف کارهای مختلف و پروژه‌های دیگر در منطقه می‌شود، ولی هیچ‌کدام برای رفع این مشکل موثر نبوده است.

 

یکی دیگر از شهروندان هم می‌گوید مردم منطقه سیستان این روزها با خشکسالی فقر و بی آبی زندگی خود را گذران می کنند و تنها بادها و طوفان های گرد و خاک به آنها سر می‌زنند، چرا یکبار برای همیشه برای کاهش تبعات طوفان اقدامی انجام نمیشود.

سرعت طوفان در زابل به  ۱۰۴ کیلومتر در ساعت رسید

وزش باد شدید تا بیشینه ۱۰۴ کیلومتر در ساعت بامداد امروز ۱۳ تیر ۱۴۰۲ زابل را درنوردید و گردوغبار حاصل از آن شعاع دید افقی را در ایستگاه هواشناسی به ۲هزار متر کاهش داد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: وزش باد شدید تا بیشینه ۱۰۴ کیلومتر در ساعت بامداد امروز ۱۳ تیر ۱۴۰۲ زابل را درنوردید و گردوغبار حاصل از آن شعاع دید افقی را در ایستگاه هواشناسی به ۲هزار متر کاهش داد.

محسن حیدری افزود:  همچنین در شهرستان زهک بیشینه سرعت باد به ۷۲ کیلومتر در ساعت رسید و دید افقی را در ایستگاه هواشناسی تا ۱۵۰۰ متر کاهش داد.

وی بیان کرد: تا آخر هفته در شمال استان وزش باد شدید و گردوخاک گاهی طوفان گردوخاک پیش بینی می شود، از چهارشنبه در زاهدان و سایر مناطق مرکزی و جنوبی استان وزش باد شدید همراه با گردوخاک خواهیم داشت، از دوشنبه در نیمه شمالی استان کاهش دما رخ خواهد داد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان توصیه کرد: در ترددهای جاده ای احتیاط شود و تردد غیر ضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، در زمان غبار آلود شدن هوا خودداری شود.

 

 ۴۰۳ نفر از دیشب تاکنون به مراکز درمانی مراجه کرده‌اند

محبی مدیرکل بحران استانداری سیستان و بلوچستان نیز می‌گوید: در پی موج جدید وزش بادهای ۱۲۰ روزه در منطقه سیستان، مجموع مراجعین به مراکز درمانی منطقه از دیشب تاکنون ۴۰۳ نفر بوده که ۷۰ نفر از آنها بستری و ۳۳۳ نفر سرپایی درمان شده‌اند.

توصیه می‌شود در این مدت در ترددهای جاده‌ای احتیاط و از تردد غیرضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، در زمان غبارآلود شدن هوا خودداری شود.

پایان پیام/3139

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول