اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

سردرگمی آلمان از پشت پرده‌ اتفاقات روسیه

قطعا نه تنها سوسیال دموکرات‌ها و دیگر اضلاع دولت ائتلافی کنونی آلمان، بلکه احزاب اپوزیسیون دولت شولتز به‌ویژه دموکرات مسیحی‌ها بابت فقدان درک واقعی نسبت به مناسبات قدرت در روسیه، هزینه زیادی را در آینده پرداخت خواهند کرد.

سردرگمی آلمان از پشت پرده‌ اتفاقات روسیه

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - نورنیوز نوشت: هرچند رویکرد دوگانه مقامات آلمانی در قبال تحولات جاری در حوزه روابط بین‌الملل طی دهه‌های گذشته و اخیر مسبوق به سابقه بوده، اما این بار این بازی تکراری به گونه‌ای رخ داده که حتی بسیاری از مخاطبان داخلی دولت ائتلافی آلمان نیز حاضر به پذیرش آن نشده‌اند.

وزیر خارجه آلمان اخیرا مدعی شده است که شورش گروه واگنر یک پرده از «نمایشنامه‌ای روسی» بوده است.

«آنالنا بربوک» گفته: «تصور نمی‌کنم که درگیری‌ها در روسیه پس از توقف فعالیت گروه واگنر پایان یابد. به صراحت می‌گویم معلوم نیست در آنجا چه اتفاقی می‌افتد و اصلا چه رخ داده است. هنوز مشخص نیست چه اتفاقی برای بازیگران مختلف در روسیه می‌افتد. وقایع اخیر آشکارا فقط یک پرده از این نمایشنامه روسی بود.»

در تحلیل سخنان وزیر خارجه آلمان، دو نکته اساسی وجود دارد:

نخست اینکه؛ گرچه مقامات آلمانی همواره خود را قدرت اول امنیتی در اتحادیه اروپا دانسته و متناظر با این ادعا، همواره خود را مسلط بر مناسبات داخلی کشورهای مختلف دنیا دانسته‌اند، اما این بار، وزیر خارجه دولت آلمان نتوانسته سردرگمی خود را درباره تحولات روسیه کتمان کند.

از آن سو؛ این سخنان بربوک، بیانگر آشفتگی برلین نسبت به پایان یافتن 24 ساعته بحران داخلی در روستوف و مسکو است، چه، دستگاه امنیتی و دولتی آلمان نیز مانند کشورهای فرانسه، انگلیس و آمریکا خود را برای ماهی‌گیری طولانی‌مدت از این آب گل‌آلود شده آماده کرده بودند اما محاسباتشان غلط از آب درآمد.

نکته دوم مربوط به واژه‌سازی خاص وزیر خارجه آلمان و به‌کار بردن اصطلاح «نمایش‌نامه روسی» است که نشان می‌دهد او واقعا نمی‌داند در پشت پرده تحولات اخیر در مسکو و روستوف چه گذشته است.

البته از دولت ضعیف «اولاف شولتز» در آلمان که از یک‌سو بابت انهدام تانک‌های لئوپارد ارسالی به اوکراین متهم به کم‌فروشی به کی‌یف شده و از سوی دیگر، بابت مداخله در جنگ اوکراین خود را در معرض عوارض و تبعات کوتاه و بلندمدت این بازی خطرناک قرار داده، انتظار نمی‌رود درک حداقلی و روشنی از تحولات جاری در روسیه داشته باشد.

قدر متقن اظهارات وزیرخارجه آلمان، اثبات مخدوش بودن تصویرسازی ناتو و خصوصا اعضای ارشد آن یعنی آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه از جنگ اوکراین است.

به نظر می‌رسد با فرسایشی شدن جنگ و عبور افکار عمومی از روایت‌گری‌های دروغین ناتو از صحنه نبرد، تحولات اخیر بیش از پیش ضعف راهبردی و محاسباتی غرب را در قبال این تحولات و دیگر موارد مشابه در دنیا به تصویر بکشد.

قطعا نه تنها سوسیال دموکرات‌ها و دیگر اضلاع دولت ائتلافی کنونی آلمان، بلکه احزاب اپوزیسیون دولت شولتز به‌ویژه دموکرات مسیحی‌ها بابت فقدان درک واقعی نسبت به مناسبات قدرت در روسیه، هزینه زیادی را در آینده پرداخت خواهند کرد.

پایان پیام/ت

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول