اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

شاه هلند درباره برده‌داری، طلب بخشش کرد

«ویلم الکساندر» شاه هلند طی سخنرانی در پایتخت، بابت تاریخ استعماری و برده‌داری این کشور رسما عذرخواهی و طلب بخشش کرد.

شاه هلند درباره برده‌داری، طلب بخشش کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ویلم الکساندر» شاه هلند در صد و شصتمین سالگرد پایان قانونی برده‌داری در مستعمرات این کشور، برده‌داری را «جنایت علیه بشریت» خواند.

با گذشت چند ماه از عذرخواهی «مارک روته» نخست‌وزیر هلند بابت برده‌داری این کشور در مستعمراتش، شاه هلند در مراسم روز شنبه (دیروز) در شهر آمستردام، رسماً در این باره عذرخواهی کرد.

«ویلم الکساندر» شاه هلند در مراسم صد و شصتمین سالگرد پایان قانونی برده‌داری در مستعمرات این کشور، رسماً به دلیل دخالت هلند در برده داری عذرخواهی کرد و گفت که «شخصاً و شدیداً» تحت تأثیر این موضوع قرار گرفته است.

به گزارش شبکه الجزیره، او طی سخنرانی گفت: «من به عنوان شاه شما و به عنوان بخشی از دولت اینجا در مقابل شما ایستاده‌ام. امروز از طرف خودم عذرخواهی می‌کنم. در این روز ما تاریخ برده داری هلند را به یاد می‌آوریم، من برای این جنایت علیه بشریت طلب بخشش می‌کنم».

به گفته شاه هلند، نژادپرستی در این کشور همچنان یک مشکل است و همه از عذرخواهی او بابت تاریخ استعماری و برده‌داری حمایت نخواهند کرد.

به گزارش الجزیره، «تجارت برده ثروت هنگفتی را برای اجداد (شاه هلند) به ارمغان آورد. هلندی‌ها در قرن‌های ۱۶ و ۱۷ میلادی با انتقال حدود ۶۰۰ هزار آفریقایی به عنوان بخشی از تجارت برده، عمدتاً به آمریکای جنوبی و دریای کارائیب، دوره طلایی امپراطوری خود را تأمین مالی کردند».

مارک روته نخست‌وزیر هلند در آخرین ماه میلادی سال گذشته (دسامبر ۲۰۲۲) از طرف دولت خود درباره برده‌داری این کشور در مستعمراتش عذرخواهی کرده بود.

برده‌داری در سورینام و دیگر مستعمرات هلند، به طور رسمی در تاریخ ۱ جولای ۱۸۶۳ به لغو شد اما برده‌داری هلندی‌ها در سال ۱۸۷۳ پس از یک دوره گذار ۱۰ ساله عملا پایان یافت.

ماه گذشته میلادی، نتیجه یک تحقیقات در هلند منتشر شد که نشان داد که خانواده سلطنتی بین سال‌های ۱۶۷۵ تا ۱۷۷۰ از مستعمراتی که برده‌داری در آن‌ها گسترده بود، به پول امروز ۵۴۵ میلیون یورو (۵۹۵ میلیون دلار) درآمد کسب کرده‌اند.

پایان پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول