اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

لزوم حفظ موسیقی نواحی با تولیدات جدید

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه حجم تولیدات موسیقی اقوام و محلی نسبت به سایر موسیقی‌ها کمتر است، گفت: باید نسبت به این موضوع احساس خطر کنیم و این رویدادها می‌تواند مسکن خوبی برای جلوگیری از فراموشی موسیقی باشد.

لزوم حفظ موسیقی نواحی با تولیدات جدید

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، احسان قائدی عصر امروز در آیین افتتاحیه شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی کشور گفت: یکی از مهم‌ترین آفات موسیقی اقوام و محلی فراموشی است. 

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بخش زیادی از آواها و نواهایی که در دل سرزمین ما وجود دارد در حال از بین رفتن است، خاطرنشان کرد: متاسفانه با فوت بعضی هنرمندان بخشی از آواها و نواها هم از بین می‌رود.

وی با بیان اینکه حجم تولیدات موسیقی اقوام و محلی نسبت به سایر موسیقی‌ها کمتر است، بیان کرد: باید نسبت به این موضوع احساس خطر کنیم و این رویدادها می‌تواند مسکن خوبی برای جلوگیری از فراموشی موسیقی باشد. 

قائدی افزود: راهکار اصلی برای حفظ موسیقی اقوام تولید است، یعنی ما باید به سمت فعال‌سازی هسته‌های هنری و تولید آثار هنری برویم هر چند امروزه با توجه به افزایش هزینه‌هایی که در کشور است تولید موسیقی متعهد به شدت کاهش یافته است. 

وی اظهار داشت: موسیقی در چهارمحال و بختیاری با کودکان زاده می‌شود و با پیرمردان دفن می‌شود و از گهواره تا گور مردم این استان با موسیقی عجین هستند لذا باید به صورت جدی دیده و سیاست‌های حمایتی برای تولید و حفظ این موسیقی ایجاد شود. 

قائدی عنوان کرد: یک قطعه کرنانوازی از یکی از اساتید به اسم حیدرشاه نادری که یک استاد عادی و بدون تحصیلات آکادمیک و در عین حال بسیار توانا در نواختن کرنا و نی توسط همکاران در حوزه هنری تبدیل به اثر شده است و امروز تقدیم شما می‌شود.

وی ادامه داد: پژوهشی نیز در مورد کرنا که از سازهای اصلی چهارمحال و بختیاری است تهیه شده هر چند باید ده‌ها و صدها مورد از این کارها بکنیم تا موسیقی‌های محلی اقوام تبدیل به اثر، پژوهش و آلبوم موسیقی شود.

گفتنی است جشنواره موسیقی اقوام با حضور نوازندگان و خوانندگان استان‌های اصفهان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و چهارمحال و بختیاری به مدت سه روز در فرهنگ‌سرای شهرکرد برگزار می‌شود.

پایان پیام/ ۶۸۰۳۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول