اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

دیدبان حقوق بشر فاش کرد؛ استفاده ارتش اوکراین از مین‌های ممنوعه ضدنفر

دیدبان حقوق بشر از کشف شواهد و مدارک جدید در زمینه استفاده ارتش اوکراین از مین‌های ممنوعه علیه نظامیان روسیه خبر داد.

دیدبان حقوق بشر فاش کرد؛ استفاده ارتش اوکراین از مین‌های ممنوعه ضدنفر

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، دیدبان حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه اعلام کرد که شواهد و مدارک جدیدی از استفاده بی رویه نظامیان اوکراینی از مینهای ممنوعه ضدنفر علیه نیروهای روس در جنگ اوکراین کشف کرده است. 

براساس گزارش خبرگزاری رویترز، دیدبان حقوق بشر از دولت اوکراین خواسته که تعهدات خود در زمینه عدم استفاده از چنین تسلیحاتی عمل کند، موارد مشکوک استفاده از این تسلیحات را بررسی کند و افراد مسئول را مورد بازخواست قرار دهد. 

«استیو گوس» رئیس کمیته تسلیحاتی دیدبان حقوق بشر در بیانیه‌ای گفته، تعهد دولت کی‌یف برای تحقیق درباره استفاده آشکار ارتش از مینهای ممنوعه ضدنفر و به رسمیت شناختن آن بخش مهمی از وظیفه دولت برای محافظت از غیرنظامیان است. 

دیدبان حقوق بشر در بیانیه خود همچنین تاکید کرده که یافته‌های خود را در ماه مه در نامه‌ای به دولت اوکراین اعلام کرده اما پاسخی دریافت نکرده است.

رویترز می‌گوید که سفارت اوکراین در واشنگتن نیز به درخواست این خبرگزاری برای توضیح در این زمینه پاسخی نداده است.

طبق اسناد و یافته‌های دیدبان حقوق بشر، 11 غیرنظامی از جمله یک کشته و چندین قطع عضو در نتیجه مینهای ضد نفر ارتش اوکراین در مناطق تحت کنترل روسیه در اوکراین از جمله در شرق شهر ایزیوم طی سال گذشته قربانی مینهای ضدنفر ارتش اوکراین شده‌اند.

اوکراین در سال 2005 معاهده بین‌المللی در زمینه ممنوعیت استفاده از مینهای ضدنفر و نابودی ذخایر تسلیحاتی ممنوعه را امضا کرده است.

سازمان دیدبان حقوق بشر در ادامه بیانیه خود گفته که روسیه تا کنون به این معاهده نپیوسته است.

مین های ضدنفر RFM-1 که ارتش اوکراین استفاده می‌کند مینهای انفجاری پلاستیکی کوچکی هستند با تماس فیزیکی مثل پا گذاشتن روی آن و یا با نزدیک شدن به آنها منفجر میشود. این مینها تا مدتها پس از پایان جنگ می‌تواند تهدید جدی علیه غیرنظامیان باشد.

پیش از این گزارشهایی درباره ارسال مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده از سوی برخی کشورهای اروپایی از جمله انگلیس به اوکراین منتشر شده است. 

براساس گزارش یورونیوز، چنین گلوله‌هایی از سوی ایالات متحده در طول جنگ سرد برای از بین بردن تانک‌های شوروی، از جمله تانک‌های تی-۷۲ استفاده می‌شدند، تانک‌هایی که هنوز هم در جنگ علیه اوکراین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول