اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حماسه و مقاومت

وزیر ارشاد: شهید بهشتی روحانی نواندیش و متشرعی به تمام معنی بود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم یادبود شهدای هفت تیر با عنوان «از بهشتی تا آرمان» گفت: شهید بهشتی روحانی نواندیش بود که به زبان های خارجی مطلب می‌نوشت اما در عین حال متشرعی به تمام معنی بود.

وزیر ارشاد: شهید بهشتی روحانی نواندیش و متشرعی به تمام معنی بود

به گزارش خبرنگار حوزه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس، اولین همایش بین‌المللی شهدای ترور انقلاب اسلامی به مناسبت سالگرد شهادت شهید بهشتی و شهدای ۷۲ تن با عنوان «از بهشتی تا آرمان»، سه‌شنبه ۶ تیر، در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی، برگزار شد. این مراسم با سخنرانی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، شعرخوانی حمیدرضا برقعی و احمد بابایی و حضور تعدادی از مقامات کشوری و لشکری و خانواده شهدای ترور منافقین، هسته‌ای، هفتم تیر و امنیت نظیر خانواده‌ شهیدان آرمان علی‌وردی، محسن فخری‌زاده، مصطفی احمدی‌روشن، محمدعلی فیاض‌بخش و ... از جمله حاضران این همایش بودند.

اسماعیلی در ابتدا ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهید بهشتی و دیگر شهدای واقعه هفت تیر و شکرگذاری برای سلامتی رهبر معظم انقلاب،  در وصف شهید بهشتی گفت: دکتر بهشتی چند ویژگی مهم داشت که به واسطه اصرار بر این ویژگی‌ها سهم مهمی در معماری جمهوری اسلامی، تثبیت و ادامه پیدا کردن نهضت داشت. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این شهید عالی مقام، تلاش برای تربیت نیروی انسانی جهت جلو رفتن نهضت اسلامی امام بود. ایشان در هر مقطع و جایگاهی که قرار گرفتند این نقش پررنگ را به خوبی ایفا کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: بخش عمده‌ای از نیروهای قضایی، امنیتی، اطلاعاتی و کارگزاران مهمی از انقلاب اسلامی، محصول کار مدبّرانه‌ای بود که ایشان سال‌ها پیش از انقلاب شروع کرده بودند. پیروزی انقلاب اسلامی و تأسیس و استقرار سریع نهادها بر اساس شریعت اسلامی، نیازمند نوعی بدنه بود. آیت‌الله بهشتی این کار را از دهه ۳۰ و ۴۰ شروع کرده بود. کار دیگر او تشکیل حزب سیاسی منسجمی به نام «حزب جمهوری اسلامی»، تنها پس از چند روز از پیروزی انقلاب، در سراسر کشور بود. 

او افزود: از همان ایام ابتدایی پیروزی انقلاب اختلافات سیاسی در کشور کم نبود. گروه‌های سیاسی مختلف با انگیزه‌های گوناگون زیر پرچم امام خمینی (ره) جمع شده بودند و در کنار اکثریت قاطع، که متعلق به عموم مردم و توده‌های جان‌فدای امام (ره) بود، افراد با تفاوت‌های جزئی و جدی هم حضور داشتند.

اسماعیلی تصریح کرد: ورود حزب‌های سیاسی به عرصه فعالیت، کاری مشکل است. بهشتی نیروهای انقلاب را منسجم کرده و برای آن‌ها جزوه‌هایی منطبق با مفاهیم قرآنی جهت تربیت نیروی انسانی در حزب نوشت، که این جزوه‌ها حتی برای امروز ما هم کارآمد هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد تأکید کرد: برای شهید بهشتی تشکیل حزب، تلاشی برای کسب قدرت نبود؛ بلکه تلاش او برای گسترش اخلاق و حفظ حاکمیت دینی بود.

او توضیح داد: ایشان حزب را تشکیل ندادند که عده‌ای از هم‌فکرانش قدرت سیاسی را قبضه کنند، بلکه حزب را تشکیل دادند تا در شعاع عظمت ایران در بخش‌های مختلف،کاری منسجم برای تربیت نیروهای انسانی مورد نیاز نهضت امام (ره) انجام دهند.

اسماعیلی اذعان کرد: امروز در بخش‌های مختلف، وقتی می‌خواهیم نیروی انسانی متخصص و متعهد بیابیم، متوجه می‌شویم دچار فقر منبع انسانی هستیم. یعنی ما که مسئولیت داشتیم و داریم، به تربیت نیروی انسانی در حوزه‌های مختلف فکر نکردیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد ادامه داد: بهشتی مظلوم و با تدبیر ما، این امر را از سال‌ها قبل از انقلاب آغاز کرده بود. بعد از انقلاب در حین سخت‌ترین بحران‌ها و شرایط سال‌های ابتدایی انقلاب، بنای کار خود را بر آموزش و تربیت گذاشت. امروزه مدیران نظام جمهوری اسلامی باید با همان معیارها آن کار را انجام دهند. ما باید بتوانیم نیروهای‌ مردمی تربیت کنیم که قابل قیاس با نیروهای دهه اول انقلاب نباشند.

او بیان کرد: سال‌های اول انقلاب تنها ۳۵ میلیون جمعیت داشتیم که فقط ۱۵۰ هزار نفر از آن‌ها دانشجو بودند. میزان سواد در ایران ۵۴ درصد بود و بسیاری از بانوان به دلیل شرایط فرهنگی تحت اداره نظام پهلوی، وارد سیستم آموزشی نمی‌شدند. اما امروز نزدیک به ۴ میلیون دانشجوی فعال و حاضر در صحنه داریم و بی‌سوادی در کشور تقریباً ریشه‌کن شده است. همچنین به برکت انقلاب اسلامی در رده اولین کشورهای توسعه منابع انسانی قرار داریم. پس الآن نباید دچار این خلاء باشیم.

اسماعیلی افزود: معلوم می‌شود که ما نتوانستیم شیوه شهید بهشتی را اجرا کنیم. ما در این جلسات باید از بهشتی عزیز بازخوانی کنیم و برای امروز خود سرمشق بگیریم. 

بهشتی دنیا دیده بود و به زبان‌های رایج روز تکلّم می‌کرد. سال‌ها در هامبورگ اقامت داشت و یک روحانی نواندیش بود. به زبان خارجی مطلب می‌نوشت، مصاحبه و ترجمه می‌کرد، با این حال متشرعی به تمام معنا بود. حضور در غرب او را متحیر پیشرفت‌های مادی غرب نکرده و به او وسعت بینش و افق داده بود. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان اعلام کرد: به دلیل تأثیراتی که شهید بهشتی در تدوین قانون اساسی داشت، ما امروز به عنوان یک نظام بی‌بدیل امت و امامت، این مردم‌سالاری دینی را در دست گرفتیم.

در پایان مراسم تعدادی از خانواده‌های شهدا و جانبازان ترور، هسته‌ای و امنیت با حضور سید محمد هاشمی معاون حقوقی مجلس شورای اسلامی، منصوره کرمی همسر مسعود آقامحمدی و محمدمهدی اسماعیلی تجلیل شدند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول