اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

آسیب دیدن سیمای شهری قزوین در سایه پاسکاری دستگاه های متولی

نابسامانی حضور وانت بارها و فروشندگان سیار در معابر شهر قزوین که مشکلاتی مانند آسیب دیدن سیما و منظر شهری، افزایش بار ترافیکی معابر، ایجاد گره های ترافیکی و بعضا وقوع تصادفات درون شهری از جمله نتایج این معضل می باشد، انتقادات شهروندان را به دنبال داشته است.

آسیب دیدن سیمای شهری قزوین در سایه پاسکاری دستگاه های متولی

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، نابسامانی حضور وانت بارها و فروشندگان سیار در خیابان ها و معابر شهر قزوین مشکلات عدیده ای را ایجاد کرده که انتقاد شهروندان را به دنبال داشته است.

آسیب دیدن سیما و منظر شهری، افزایش بار ترافیکی معابر، ایجاد گره های ترافیکی و بعضا وقوع تصادفات درون شهری از جمله مهم ترین نتایج این معضل است.

به منظور ساماندهی این مشاغل، نهادهای مختلفی متولی این موضوع هستند که از جمله آن ها می توان به شهرداری، نیروی انتظامی، پلیس راهور و مسکن و شهرسازی اشاره کرد.

راه اندازی بازارچه های محلی در قزوین

علی رحمانی معاون امور اقتصادی استانداری قزوین در این خصوص اظهار کرد: به منظور ساماندهی فروشندگان سیار سطح شهر، راه اندازی یک سری بازارچه ها را با همکاری شهرداری قزوین در دستور کار قرار دادیم.

وی افزود: یکی از این بازارچه ها در شهرک مینودر تکمیل شده است که حدود ۱۴ مغازه دارد تا عرضه محصولات کشاورزی توسط این فروشندگان سیار در غرفه ها و مغازه های مذکور انجام شود.

معاون امور اقتصادی استانداری قزوین اضافه کرد: شهرداری چند مکان دیگر را نیز برای راه اندازی این بازارچه ها در نظر گرفته است تا نسبت به تجمیع وانت بارهای میوه فروش اقدام شود.

«مدیران مناطق شهرداری قزوین» متولیان اصلی جانمایی میوه فروشان سیار

اصغر اللهیاری مدیرعامل سازمان میادین شهرداری قزوین نیز در این زمینه بیان کرد: ساماندهی وانت بارهای میوه فروش بر عهده سازمان میادین شهرداری قزوین است اما قبل از ساماندهی، بحث جانمایی مناطق شهرداری به منظور استقرار این مشاغل باید انجام شود.

وی افزود: بر این اساس تا زمانی که مناطق چهارگانه شهرداری قزوین مکان های مناسب برای استقرار وانت بارهای میوه فروش را به سازمان میادین معرفی نکنند، نمی توان نسبت به ساماندهی آن ها اقدام کرد.

مدیرعامل سازمان میادین شهرداری قزوین عنوان کرد: تاکنون به مراتب برای این مشاغل مکان تعیین کرده و ساماندهی کردیم اما نظارت کافی برای فعالیت آن ها وجود ندارد که این امر موجب بازگشت این مشاغل به خیابان ها شده است.

مدیرعامل سازمان میادین شهرداری قزوین تصریح کرد: صاحبان این مشاغل اظهار می کنند که رونق کسب و کار آن ها و درآمدشان در شرایطی که کنار خیابان ها مستقر باشند، بیشتر از شرایطی است که در یک مکان جمع می شوند بنابراین برای رفع این مشکل باید تدابیر لازم به منظور افزایش سوددهی آنان اندیشیده شود.

در نظر گرفتن غرفه های فروش میوه به جای ساماندهی وانت بارها در منطقه ۲ شهرداری قزوین

سلیمان بهرامی شهردار منطقه دو قزوین نیز در خصوص این موضوع اظهار کرد: در شهرداری منطقه ۲ قبلا تقریبا چهار مورد زمین برای اجرای طرح ساماندهی وانت بارهای میوه فروش مشخص کردیم اما با توجه به تغییرات ایجاد شده در بحث منطقه بندی شهرداری قزوین تمام این زمین ها در محدوده منطقه ۴ شهرداری قزوین قرار گرفت.

وی افزود: در حال حاضر محدوده منطقه ۲ شهرداری قزوین به دلیل تغییرات ایجاد شده دارای بافت بسته ای است که زمین های خالی آن حداکثر ۲۰۰ تا۳۰۰ متر است بنابراین زمین با متراژ بیش از یکهزار مترمربع برای ساماندهی وانت بارهای میوه فروش در اختیار نداریم.

شهردار منطقه دو قزوین اضافه کرد: اداره کل مسکن و شهرسازی که یکی از متولیان اجرای طرح مذکور است در این زمینه ورود نمی کند در حالی که اگر به وظایف خود در این زمینه عمل کند، می تواند برای تأمین زمین با ما همکاری داشته باشد زیرا بخش قابل توجهی از زمین های با متراژ بالای منطقه ۲ شهرداری قزوین متعلق به اداره کل مسکن و شهرسازی است.

این مسئول ادامه داد: شهرداری منطقه ۲ در راستای عمل به وظایف خود حتی حاضر به پرداخت اجاره برای زمین های مسکن و شهرسازی است اما تاکنون این اداره کل هیچ همکاری در این زمینه نداشته است.

بهرامی عنوان کرد: علیرغم تمام این مسایل سعی داریم به جای ساماندهی وانت بارهای میوه فروش در محدوده منطقه ۲ شهرداری به دلیل فقدان زمین با متراژ مناسب، غرفه هایی را برای عرضه میوه در نقاط مختلف این منطقه از جمله میدان شیشه یا میدان دهخدا در نظر بگیریم و مناطق دیگر شهرداری قزوین به دلیل داشتن زمین روی این مساله تمرکز کنند.

وی تصریح کرد: برای تأمین غرفه های مدنظر نیز باید موضوعات مختلف از جمله مسائل ترافیکی، مزاحمت برای همسایه ها و همجواری ها را در نظر بگیریم تا شاکی نداشته باشد.

بحث تشویقی از طرف جهاد کشاورزی در ساماندهی فروشندگان سیار موثر است

در ادامه سید مهدی حاجی سیدرضی شهردار منطقه یک قزوین در گفت و گو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: با توجه به وجود زمین های با متراژ مناسب برای ساماندهی وانت بارهای میوه فروش در منطقه یک شهرداری قزوین نقاط مختلفی از جمله ضلع شرق امامزاده حسین کنار میمون قلعه و فضای کوچکی کنار امامزاده اسماعیل برای این منظور در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه جمع آوری وانت بارها توسط شهرداری های مناطق و ساماندهی آن ها توسط سازمان میادین شهرداری قزوین صورت می گیرد، افزود: تاکنون چندین بار با حکم دادستانی جمع آوری وانت بارهای میوه فروش را انجام دادیم اما صاحبان این مشاغل تمایلی برای استقرار در یک مکان مشخص ندارند.

این مسئول اضافه کرد: صاحبان این مشاغل اظهار می کنند که با استقرار آن ها در یک مکان مشخص سود کسب و کار عاید یک عده محدودی می شود اما وقتی هر یک از آن ها در کنار معابر پخش باشند، می توانند به درآمدی بیشتری دست یابند.

شهردار منطقه یک قزوین ادامه داد: با توجه به اینکه املاک در تصرف شهرداری در منطقه یک کم می باشد، ضرورت دارد که سایر دستگاه های اجرایی مانند مسکن و شهرسازی در این زمینه ورود کنند تا با افزایش تعداد مکان های استقرار شرایط بهتری برای ساماندهی وانت بارهای میوه فروش فراهم کنیم.

سیدرضی با اشاره به اینکه نیروی انتظامی و پلیس راهور نیز باید برای جمع آوری وانت بارهای میوه فروش ورود کنند، عنوان کرد: پلیس راهور می تواند جریمه کند ولی مبالغ جریمه کم است بنابراین صاحبان این مشاغل ترجیح می دهند، جریمه شوند و همانجا بمانند.

وی تصریح کرد: قوه قضاییه و جهادکشاورزی از دیگر ارگان هایی هستند که می توانند در این زمینه ورود کنند.

شهردار منطقه یک قزوین بیان کرد: جهادکشاورزی می تواند با عرضه محصولات کشاورزی به صورت تولید به مصرف به وانت بارهای میوه فروش مستقر در یک مکان مشخص در اجرای طرح کمک کند زیرا از این طریق شاهد سوددهی کسب و کار وانت بارهای مستقر در یک مکان مشخص هستیم بنابراین این امر موجب ترغیب آنان برای همکاری در اجرای طرح ساماندهی می شود.

سیدرضی خاطرنشان کرد: بحث تشویقی از طرف جهادکشاورزی خیلی اثرگذار است البته از سوی نیروی انتظامی و قوه قضاییه نیز باید بازدارندگی وجود داشته باشد به این صورت که اگر یک وانت پس از ساماندهی، دوباره برگشت و سد معبر کرد، جرم تلقی شود نه اینکه فقط جریمه شود.

بر اساس این گزارش علیرغم تماس خبرنگار فارس، شهرداران مناطق ۳ و ۴ قزوین پاسخگوی اقدامات خود در خصوص ساماندهی میوه فروشان سیار نبودند. همچنین لازم به ذکر است تا زمانی که موازی کاری شکل گرفته بین دستگاه های متولی این مساله، رفع نشود نمی توان به ساماندهی قطعی و نه مقطعی فعالیت میوه فروشان سیار در سطح شهر قزوین امیدوار شد.

گزارش از حدیثه امین زاد گوابری

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول