اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

معاون وزیر راه و شهرسازی: 300 هزار بنای ناپایدار در استان تهران وجود دارد

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: استان تهران بالاترین بناهای ناپایدار را در کشور با ۳۰۰ هزار بنا دارد و یک میلیون نفر از جمعیت در معرض خطر هستند؛ از یاد نبریم جز شهر تهران درصد نوسازی در استان تهران بسیار پایین است.

معاون وزیر راه و شهرسازی: 300 هزار بنای ناپایدار در استان تهران وجود دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اسلامشهر، محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی روز چهارشنبه در چهارمین نشست مجمع روسای کمیسیون های معماری و شهرسازی استان تهران در محل شهرداری اسلامشهر اظهار کرد: موضوع بافت‌های فرسوده بحث نجات جان انسان‌ها است و اعضای شورای اسلامی شهرها خودشان را باید سفیران نوسازی بدانند و برای نوسازی بافت های فرسوده تلاش کنند.

وی ادامه داد: موضوعی که کمتر به آن توجه شده است موضوع تاب آوری و سقف‌های لرزان است و اگر به داد این‌ها نرسیم خدایی نکرده اگر زلزله‌ای اتفاق بیفتد جان انسان ها در خطر است؛ وظیفه ما در دولت و شورا و شهرداری بالا بردن کیفیت زندگی در شهرها و موضوع مهم اینکه زندگی مردم به دلیل این بافت‌های ناپایدار در خطر است.

وجود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار در کشور

این مسؤول ابراز کرد: ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار در کشور داریم که حدود ۱۰ میلیون نفر از جمعیت شهری در آنجا زندگی می‌کنند؛ در استان تهران هم با موضوع بناهای لرزان و ناپایدار مواجه هستیم یعنی بناهایی که نه سازه فلزی و بتنی دارند و اگر زلزله ای متوسط هم بیاید جان آدم ها در خطر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: استان تهران بالاترین بناهای ناپایدار را در کشور با قریب به ۳۰۰ هزار بنا دارد و یک میلیون نفر از جمعیت در معرض خطر هستند؛ از یاد نبریم که بجز شهر تهران درصد نوسازی در استان تهران بسیار پایین است.

آیینی افزود: بعد از ۲۰ و اندی سال از زلزله بم و مرگ ۴۰ هزار نفر هنوز داغ این زلزله زنده است؛ زلزله اخیر ترکیه به لحاظ قدرت بیشتر از بم و به لحاظ وسعت ۱۰ برابر آن بود؛ اگر مسؤولانشان به نوسازی بافت فرسوده اهمیت نمی‌دادند باید ۵۰۰ هزار کشته می‌دادند اما عدد کشته‌های این زلزله به اندازه زلزله بم بود.

وی این را هم گفت که اعضای شورای اسلامی شهرها خود را سفیران نوسازی و مقاوم سازی شهرها بدانند و بازآفرینی یک مفهوم پویا و کیفی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امروز زلزله در روستاهای ما کمتر کشته می دهد، گفت: مقاوم‌سازی در روستاها سالی ۲۰۰ هزار متر انجام می‌شود اما در شهرها کمتر از ۱۵ درصد است.

استان تهران رتبه اول سطح بافت‌های فرسوده کشور را دارد

آیینی گفت: استان تهران رتبه اول سطح بافت‌های فرسوده کشور را دارد و ۱۶ هزار هکتار بافت و شهر تهران ۵۵ درصد آن را تشکیل می‌دهد.

وی سپس به بیان آمار نوسازی شهرهای استان تهران پرداخت و گفت: ۹۵ درصد نوسازی در پایتخت است اما در شهرهای دیگر استان تهران تقریبا نوسازی جریان ندارد.

۲ هزار واحد ناپایدار در شهر اسلامشهر وجود دارد

به گفته این مسئول، ۲ هزار واحد ناپایدار فقط در شهر اسلامشهر که میزبان این نشست است، وجود دارد که باید با تشکیل ستادهای بازآفرینی شهری به صورت مستمر پیگیری شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: برخی زمین‌ها اوقافی هستند و یک مشکل دیگر این است که اکثر افراد ساکن در بافت‌های ناپایدار از توان مالی خوبی برخوردار نیستند و این چالش اصلی ما است؛ انبوه سازان هم به دلیل اینکه این مناطق بازده اقتصادی خوبی ندارند، تمایلی به ورود به این موضوع ندارند؛ بنابراین باید بسته‌های تشویقی موثری تدوین شود.

آئینی بیان کرد: سازنده در تهران ترجیح می دهد بالای اتوبان همت نوسازی کند نه در جایی مثل محله سیروس؛ بنابراین قانون این را دیده که بسته‌های تشویقی برای ترغیب سازنده‌ها در مناطق ضعیف شهرها تعریف و فرش قرمز باید برای سازنده‌ها پهن شود؛ شما اختیار دارید که برای صدور پروانه ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تخفیف دهید تا بازده اقتصادی برای سرمایه گذار بالا رود.

وی کاهش زمان صدور پروانه را هم از دیگر راهکارها عنوان کرد و ادامه داد: سازنده باید بداند که اگر در بافت فرسوده بخواهد کار کند زمان صدور پروانه ساخت از ۶ به ۲ ماه مثلا کاهش یابد و باید مشکلات بروکراسی موضوع ساخت هم رفع شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول