اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

چمران را با نوشته‌هایش بشناسید

«عارفانه» و «انسان و خدا» دو اثری هستند که به وسیله آن می‌توانیم شناخت بهتر و عمیق‌تری از شهید چمران کسب کنیم.

چمران را با نوشته‌هایش بشناسید

به گزارش خبرنگار حوزه کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، کتاب عارفانه، مجموعه‌ای از دست نوشته‌های شهید دکتر «مصطفی چمران» است که به کوشش مهدی چمران جمع‌آوری شده است. این نوشته‌ها بازگوکننده بسیاری از حالات شهید چمران در لحظات و مواقع مختلف و در شرایط خاص خود بوده است؛ مباحثی که عموماً در زاویه دید عارفانه شهید چمران قرار گرفته و با قلمی زیبا بیان شده است، بنابر این دست نوشته‌ها در ارتباط با موضوع خاصی نیست و مطلب مشخصی را دنبال نمی‌کند. محل و زمان نگارش دست نوشته‌ها دقیقاً مشخص نیست، گرچه با شواهد و قرائنی می‌توان حدس زد که در آمریکا، لبنان یا ایران به رشته تحریر درآمده است. برخی از عناوین دست نوشته‌ها عبارت‌اند از: احتیاج به عرفان، آرزو داشتم، قلب محبوب، من زاده توام، من نماینده خدایم، عشق و تنهایی، قربانی عشق، غوغای عشق، فقر و عشق، قربانگاه عشق، نیاز دارم و ای اشک مقدس.

کتاب دیگر انسان و خدا یکی از ماندگار‌ترین آثاری است که از سردار اسلام، مجاهد مخلص و معلم متعهد شهید دکتر مصطفی چمران به جا مانده است و یک دوره سخنرانی علمی و عرفانی در کانون توحید در ایام ماه مبارک رمضان سال ۱۳۵۹ که این سخنرانی‌ها در این کتاب ارائه می‌شود. شهید چمران در این کتاب بیان می‌کند که: در شناخت انسان سه قسمت مهم و متمایز تشخیص می‌دهیم، اول جسم، دوم نفس و سوم روح. در اکثر بحث‌های فلسفی که عده زیادی مطرح می‌کنند انسان را به دو عامل تقسیم می‌کنند، می‌گویند قسمت مادی و قسمت معنوی یا قسمت مادی و قسمت روحی. ولی د ر این تجزیه و تحلیلی که هم اکنون مطرح می‌کنم می‌بینیم که انسان به سه جزء تقسیم می‌شود و نفس و روح باهم اختلاف کلی دارند، یک حقیقت نیستند، دو حقیقت هستند که سعی می‌کنم در این بحث این موضوع را برای شما روشن کنم. بنیاد شهید چمران این آثار را در چاپ جدید و شکیلی عرضه داشته است تا مخاطبان با طیب خاطر بهتر از مطالب کتاب بهره‌مند شوند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول