اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

کنترل مشکل تالاب صالحیه با مدیریت شترهای سرگردان مقدرخواهد بود

دستیار دبیر کل سازمان ملل متحد و رئیس دفتر توسعه در آسیا و اقیانوسیه گفت: سه مشکل عمده در بروز پدیده‌ بحران در تالاب صالحیه داریم که مربوط به مدیریت نامناسب منابع‌، زهه کشی‌ها و مدیریت چرای دام به ویژه شترهاست، اعتقاد داریم ساده ترین راه حل بحث مدیریت شترهای سرگردان در منطقه باشد.

کنترل مشکل تالاب صالحیه با مدیریت شترهای سرگردان مقدرخواهد بود

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، کانی ویگناراجا، دستیار دبیر کل سازمان ملل متحد و رئیس دفتر توسعه در آسیا و اقیانوسیه، امروز در بازدید از تالاب صالحیه استان البرز اظهار داشت: براساس مطالعاتی که انجام شده در سال‌های قبل به دلیل بارندگی‌ بهتر پوشش گیاهی مناسبی در این منطقه وجود داشته و معضل تولید ریزگرد و گردو غبار وجود نداشته است.

وی با بیان اینکه در دهه ۸۰ توسط سازمان جهادکشاورزی استان قزوین این زهکش به طول حدود ۵۰ کیلومتر احداث شد، افزود: این زهکشی با هدف جلوگیری از پیشرفت شوری آب به سمت کشاورزی بالا احداث شد و در واقع آنجا را از بحث شور شدن آب‌های سطحی نجات داد.

ویگناراجا ادامه داد: در سال‌های گذشته به قدری سطح آب‌های زیرزمینی بالا بوده که منطقه حالت باتلاقی داشته و ماشین‌های آفرود امکان تردد در این منطقه را نداشتند.

وی اشاره‌ای به دو اتفاقی که در طول سال‌ها رخ داده کرد و گفت: یک بحث مربوط به تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی‌هاست و دیگری ایجاد زهه که باعث شده آب‌هایی که در طول سال به اینجا می‌آمدند و ماندگار بودند،با آب‌های زیرزمینی منتقل شده و از این منطقه خارج شوند.

این مقام مسؤول با بیان اینکه پوشش گیاهی هر سال ضعیف تر می‌شود، افزود: توسعه بخش کشاورزی بالا دست تالاب که در طول ۳ دهه گذشته تقریبا ۳ برابر سطح زیرکشت افزایش پیدا کرده، توسعه بحث چرا را در منطقه و به وجود آورده که چرای بیش از هزار را شتر را رقم زده است.

وی با اشاره به اینکه همه این عوامل باعث شده در ۱۶ سال گذشته متاسفانه یک منطقه وسیعی از تالاب که پوشش گیاهی قدیمی خوبی داشته  تبدیل به بیابان شود، تصریح کرد: براساس مطالعاتی که ۳ سال پیش انجام گرفته حدود ۶هزار هکتار از این عرصه‌ها تبدیل به کانون فعال تولید ریزگرد شده که این عدد در طول سال‌ها افزایش پیدا کرده و پیش بینی می‌شود الان به۳  برابر رسیده باشد.

ویگناراجا افزود: هرساله با کوچک‌ترین جابه جای هوا و وزش باد گرد و غبار وسیعی در منطقه ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۵درصد جمعیت کشور در استان های البرز و تهران مستقر هستند، ادامه داد: عملا یک جمعیت عظیم تحت تاثیر کانون‌های ریزگرد این منطقه قرار گرفته که مشکلات زیادی را برای مردم منطقه، پایتخت و کشور ایجاد کرده است.

ویگناراجا با اشاره به اینکه در بحث ارزیابی‌ها،برآورد خسارات ناشی از گرد و غبار در دستور کار است، گفت: قطعا صدمات زیادی به سلامتی مردم منطقه،تاسیسات و امکانات الکترونیکی که در این منطقه است، وارد می‌شود همچنین مهم‌ترین مرکز تحقیقاتی ملی ایران در این دو استان مستقر هستند.

وی با بیان اینکه موضوع در دستور کار حفاظت محیط زیست قرار دارد و با جدیت پیگیری می‌شود، تصریح کرد: در ستاد ملی مقابله با گرد و غبار موضوعات مطرح شده و درحال حاضر یک برنامه جامع برای مدیریت و احیای تالاب صالحیه و الله آباد، تدوین و ابلاغ شده که به دنبال اجرای مصوبات هستیم.

وی ادامه داد: تالاب صالحیه و مدیریت کردن پدیده گرد و غبار در واقع یک اولویت ملی است، در صدد هستیم آسیب شناسی‌ کنیم تا مشکلات مدیریت شود.

ویگناراجا با بیان اینکه سه مشکل عمده در بروز پدیده مشکل تالاب صالحیه داریم، افزود: بحث مربوط به مدیریت نامناسب منابع‌، زهه کشی‌ها و چرای دام به ویژه شترها، باید بررسی دقیق شود، اعتقاد داریم ساده‌ترین راه حل بحث مدیریت کردن چرای دام به ویژه شترها باشد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول