اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  آداب زندگی

فارس من| به زنان خانه‌دار حقوق دهید!

خانه‌داری یک شغل دائم، پرزحمت و بدون مرخصی است، اما بانوان خانه‌دار در قبال این کار پرزحمت حقوقی دریافت نمی‌کنند. این شغل وقتی ارزش و سختی بیش‌تری پیدا می‌کند که بانویی، مادر می‌شود.

فارس من| به زنان خانه‌دار حقوق دهید!

گروه زندگی: خانه‌داری یک شغل دائمی، پر زحمت و بدون مرخصی است، اما بانوان خانه‌دار در قبال این کار پر زحمت حقوقی دریافت نمی‌کنند. این شغل وقتی ارزش و سختی بیشتری پیدا می‌کند که بانویی مادر می‌شود، همه‌مان به خوبی می‌دانیم مادر یک رکن اصلی در تربیت نسل آینده به شمار می‌آید. اما برخی از بانوان با وجود این نقش مهم و تاثیر گذار به دلیل مشکلات مالی خانواده مجبورند در کنار شغل سخت خانه‌داری و مادری شغل دیگری را هم برای خود دست و پا کنند تا کمک خرج خانواده و بعضا حتی سرپرست خانواده باشند. 
برخی از بانوان هم در این میان راه آسان‌تر را انتخاب می‌کنند و به طور کل قید فرزندآوری را می‌زنند. در صورتی که اگر برای بانوان خانه‌دار برای تشویق فرزندآوری حقوق و بیمه‌ای تعریف شود، هیچ زنی به خاطر کار بیرون از خانه فرزندآوری را به تاخیر نمی‌اندازد و چه بسا دنبال کار بیرون از خانه هم نرود و شاید در روند ازدواج دختران نیز تسریع ایجاد شود.

در همین راستا نیز مخاطبان فارس پویشی با عنوان «درخواست بیمه کردن زنان خانه‌دار» به ثبت رسانده اند. در این پویش آمده است؛ «بانوان زیادی در کشورمان زندگی می‌کنند که به دلیل بدسرپرستی اداره زندگی را به عهده دارند و بعضا تعدادی از آنها سواد کافی برای کار در مشاغل دولتی را ندارند و این یعنی دولت باید به فکر این قشر آسیب پذیر جامعه باشد.»

به همین منظور به سراغ «مرضیه دو دانگه» ثبت کننده پویش رفته‌ایم تا جزئیات این مطالبه را از زبان خود او بازگو کنیم. این خانم خانه‌دار از شهرستان دزفول به ما می‌گوید: «بسیاری از بانوان هستند که همسرشان کار درست و حسابی ندارد و مجبور هستند با وجود اینکه چند بچه قد و نیم قد دارند، کار کنند تا منبع درآمدی داشته باشند و این موضوع به تربیت فرزند و خانواده آسیب خیلی زیادی می‌زند. اگر بانوی خانه دار به خصوص بانوانی که مادر هستند، حقوقی داشته باشد با خیال راحت و بدون دغدغه مالی به فرزندپروری و فرزندآوری می‌پردازند و مسئله جمعیتی کشور هم حل می‌شود.» 

وی همچنین با اشاره به بانوان شهرستان دزفول، می‌گوید:« اینجا برخی از مردها شغل درست و درمانی ندارند و آن دسته از بانوانی که همسرشان کار نمی‌کنند، از صبح به سرکار می‌روند و کشاورزی می‌کنند و بعضا بچه‌ها را در داخل خانه تنها می‌گذارند و در مدتی که مشغول کار هستند خبری از فرزندشان ندارند. در صورتی که اگر این مادر داخل خانه منبعی درآمدی داشته باشد، دیگر نگرانی بابت کار نکردن همسر یا کم بودن حقوق همسرشان ندارند و به وظیفه مهم مادری و همسرداری‌اش می‌پردازد». 

این مخاطب فارس من، با اشاره به اینکه خیلی از همشهری‌هایش من به دلیل دغدغه مالی و کار کردن از فرزندآوری جلوگیری می‌کنند، می‌گوید: حتی یکی از همسایگان ما مجبور شد، فرزند کوچکش را با خودش به سرکار یعنی در زمین کشاورزی ببرد و ماشین کشاورزی که مشغول شخم زدن بودن فرزند او را زیر گرفت و فرزندش فوت کرد. درحالی که اگر این مادر حقوقی داشت و داخل خانه می‌ماند و حالا فرزندش زنده بود.» 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول