اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

انتظار 3 ماهه کارگران فضای سبز شهرقدس برای دریافت حقوق

جمعی از کارگران فضای سبز و خدمات شهری شهرداری قدس نسبت به عدم پرداخت به موقع حقوق، مطالبات، بیمه و امنیت شغلی گلایه‌مند بوده و خواستار رسیدگی مسؤولان هستند.

انتظار 3 ماهه کارگران فضای سبز شهرقدس برای دریافت حقوق

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرقدس، جمعی از کارگران فضای سبز و خدمات شهری شهرداری قدس نسبت به پرداخت نشدن به موقع حقوق و مطالباتشان گلایه‌مند بوده و خواستار رسیدگی به  مطالبات و حقوق پایمال شده خود توسط مسؤولان هستند.  

همچنین تبدیل وضعیت استخدامی، عدم ثبات و امنیت کاری و مشکلات بیمه‌ای از دیگر دغدغه‌هایی است که نیروهای شرکتی به دنبال تامین آن هستند.

مستاجریم و سه ماه حقوق نگرفتیم 

یکی از کارگران فضای سبز منطقه یک شهرداری شهرقدس در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: حقوق ماهانه ما طبق استانداردهای وزارت کار پرداخت نمی‌شود و سه ماه است که حقوق، عیدی و اضافه کار دریافت نکرده ایم و خانواده‌هایمان نیز از این وضعیت ناراحت هستند و با گذشت 7 سال سابقه کاری بلاتکلیف مانده‌ایم. 

کارگر دیگر ادامه داد: روزهای تعطیل سرکار هستیم و جمعه‌ها هم استراحت نداریم و ایام محرم و عید هم مشغول به کار هستیم اما حق و حقوقمان کم است و بیش از 3 ماه است که حقوق نگرفته ایم و پیش از این نیز حقوق ها را با تاخیر پرداخت می‌کردند.

کارگر دیگر فضای سبز از کرایه خانه عقب مانده و مشکلات مستاجری و حقوق پرداخت نشده گلایه کرد و افزود: 12 سال سابقه کار دارم اما مطالبات ما به موقع پرداخت نمی‌شود و با این وضعیت اقتصادی نمی‌توانیم نیازهای ضروری خانواده را تامین کنیم.

یکی دیگر از کارگران فضای سبز ضمن گلایه از بیرون ریختن وسایل خانه‌اش توسط صاحب خانه و دست و پنجه نرم کردن با خانه اجاره‌ای گفت: بیش از دو ماه است که حقوق و سنوات دریافت نکرده ایم و حقوقی که قبلا می‌دادند هم کمتر از تعرفه وزارت کار بود. 

 

دیرکردهای واریزی و حقوقی که پیمانکار پایمال می‌کند 

نیروی دیگری از حوزه خدمات شهری افزود: حقوقی که به حسابمان واریز می‌شود کمتر از میزان تعریف شده وزارت کار است و این مبلغ نامتعارف هم با تاخیر واریز می‌شود و معلوم نیست مابه التفاوت آن صرف چه کاری می‌شود. 

نیروی شرکتی خدمات شهری شهرداری قدس با 6 سال سابقه کار از تبعیض‌های مختلف گلایه کرد و گفت: در گذشته حقوق و بیمه ما یک ماه پرداخت نشد و کسی پاسخگو نبود. اضافه کار و پاداش برای نیروهای شرکتی معنا ندارد و مبلغی که شهرداری به‌ازای یک کارگر به حساب پیمانکار واریز می‌کند با پرداختی پیمانکار متفاومت است و نیمی از این حقوق کسر می‌شود. 

وی به عدم تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و کمبود نیرو در شهرداری اشاره کرد و ادامه داد: با گذشت سه ماه از سال جدید حقوق‌های ما کمتر از استانداردهای وزارت کار است و آیا مدیران و معاونین و شهردار هم مانند کارگران مستاجر هستند و از وضعیت زندگی کارگران اطلاع دارند؟ 

یکی دیگر از نیروهای خدمات شهری با اشاره به اینکه پدرش سابقه ایثارگری دارد ولی از تبدیل وضعیت کارش خبری نیست، اضافه کرد: طی چهارسالی که فعالیت می‌کنم هیچ موقع حقوق سروقت دریافت نکردم و طبق وزارت کار عیدی و سنوات داده نمی‌شود و پیمانکار حقوق ما را پایمال می‌کند. 

بی عدالتی در پرداخت حقوق از سوی پیمانکار و عدم پرداخت درست سابقه بیمه مسائلی بود که نیروی دیگر با 5 سال سابقه کاری اشاره کرد و ادامه داد: در بعضی از ماه‌ها بیمه یا پرداخت نشده و یا فقط چندروز پرداخت می‌شود و حق اولاد، مسکن و سنوات و دیگر مزایا به ما تعلق نمی‌گیرد.

وی اظهار کرد: نبود امنیت شغلی نیروهای شرکتی معضلی است که برنامه‌ریزی برای آینده و پیشرفت در زندگی و تامین معیشت روزانه را با مشکل مواجه کرده و پیمانکار نصف حقوق نیروهای شرکتی را پرداخت نمی‌کند و چرا نباید این حقوق مستقیم از شهرداری واریز شود و دست دلالان و واسطه ها کوتاه شود؟

 

افزایش دستمزد پس از رفع مغایرت‌ها

برای پیگیری مطالبات کارگران فضای سبز و خدمات شهری، سراغ شهردار شهرقدس رفتیم اما شهردار در این رابطه پاسخگو نبود و پس از پیگیری از برخی معاونان شهرداری، به این پاسخ رسیدیم که حقوق معوقه کارگران فضای سبز در روزهای آینده پرداخت خواهد شد و پس از مراحل اداری، در پایان سال مالی معوقات نیز حساب می‌شود.

همچنین براساس پیگیری های خبرنگار فارس، مطالبات و میزان حقوق نیروهای خدمات شهری بستگی به قرارداد آنها دارد و افزایش سنوات به لایحه مرتبط می باشد که مغایرت‌هایی در این زمینه وجود داشت که در حال برطرف شدن است و با رفع این مغایرت‌ها افزایش دستمزدها در سال جاری پرداخت خواهد شد.

باتوجه به گلایه های کارگران نسبت به اینکه عدم پرداخت معوقات و مزایا و تاخیر در پرداخت ها برای اولین بار نیست که اتفاق می افتد و همیشه با این مشکل مواجه بوده اند، لذا امیدواریم کم توجهی به این قشر زحمتکش و پاکبان های شهرمان کم شود و شاهد تحقق وعده ها باشیم.

 پایان پیام/۶۷۰۷۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول