اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

صدور 2 هشدار نارنجی توسط سازمان هواشناسی و پیش‌بینی گرد و خاک در 6 استان

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: با نفوذ توده گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و وزش شدید باد، امروز در استان‌های قم، زنجان، قزوین، البرز، تهران و شمال مرکزی و فردا در استان‌های البرز، تهران، شمال مرکزی و قم، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.

صدور 2 هشدار نارنجی توسط سازمان هواشناسی و پیش‌بینی گرد و خاک در 6 استان

صادق ضیائیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره آخرین وضعیت جوی کشور اظهار داشت: امروز گردوخاکی که از عراق وارد کشور شد در نیمه غربی کشور سبب کاهش کیفیت هوا شد و به تدریج دامنه‌های جنوبی البرز و مرکز کشور را در بر گرفت و کیفیت هوا در این مناطق هم کاهش می‌یابد.

وی افزود: روز سه‌شنبه 30 خرداد رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد شدید، در شمال آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، اردبیل، غرب سواحل خزر، ارتفاعات البرز مرکزی، ارتفاعات جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: روز چهارشنبه 31 خرداد در شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، شرق سواحل خزر، ارتفاعات البرز شرقی، رگبار و باران، رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان افزود: روز پنج‌شنبه یکم تیرماه در شمال آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، همچنین اردبیل، افزایش ابر، رگبار رعدوبرق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود و روز جمعه در اغلب نقاط کشور جوی آرام حاکم است.

وی ادامه داد: در 5 روز آینده در شمال استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی در ساعات بعدازظهر و اوایل شب افزایش ابر، رگبار و رعدوبرق و وزش باد داریم. این شرایط جوی امروز و فردا در جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان حاکم است.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: در 5 روز آینده وزش باد شدید و خیزش گردوخاک در شمال شرق و شرق کشور به ویژه زابل پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان اظهار داشت: در 3 روز آینده در غرب و جنوب غرب کشور افزایش سرعت وزش باد، خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.

وی گفت: از امروز تا چهارشنبه در غرب سواحل خزر کاهش 3 تا 5 درجه‌ای دما خواهیم داشت و از فردا تا پنج‌شنبه در شرق سواحل خزر دما 3 تا 5 درجه کاهش می‌یابد. 

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: از جمعه تا دوشنبه هفته آینده در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی دما 2 تا3 درجه کاهش خواهد داشت.

* هشدار سقوط سنگ در مناطق کوهستانی و آبگرفتگی معابر عمومی

ضیائیان اظهار داشت: روز سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۳/۳۰ در شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و روز چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۳۱ در شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، به دلیل تشدید ناپایداری محلی و رشد ابرهای همرفتی، آبگرفتگی معابر عمومی و جاری شدن روان‌آب، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در پروازها و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ پیش‌بینی می‌شود.

وی اضافه کرد: در این راستا توصیه می‌شود اجتناب از هر‌گونه تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای بین شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، رعایت فاصله از ساختمان‌های در دست ساخت یا نیمه کاره و با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی و پارک خودروها در مناطق مسقف، در دستور کار باشد.

* هشدار با سالخوردگان و بیماران تنفسی و قلبی بابت کاهش کیفیت هو‌ا 

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: ‌امروز تا پیش از ظهر فردا سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۳/۳۰، با نفوذ توده گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و وزش باد شدید امروز در زنجان، قزوین، البرز، تهران، شمال مرکزی و استان قم و فردا در استان‌های البرز، تهران، شمال مرکزی و قم، کاهش شعاع دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به محصولات کشاورزی حساس به گردو خاک، احتمال خسارت به زیر ساخت‌های حساس به گرد و خاک و اختلال در تردد جاده ای و نشست و برخاست پروازها پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان گفت: در این راستا توصیه می‌شود کاهش حضور افراد در فضای باز به ویژه افراد آسیب پذیر مانند سالخوردگان و بیماران تنفسی و قلبی، اجتناب از تردد بین شهری به ویژه در ساعات اوج کاهش دید و اتخاذ تدابیر لازم توسط وزارت بهداشت و سایر دستگاه های اجرایی امدادی، در دستور کار باشد.

* باد شدید و گردوخاک در تهران

وی درباره وضعیت جوی پایتخت گفت: آسمان تهران فردا صاف در برخی ساعات همراه با غبار محلی، در بعدازظهر باد شدید با احتمال گردوخاک پیش‌بینی می‌شود و روز چهارشنبه نیز آسمان تهران صاف گاهی با وزش باد شدید و گردوخاک خواهد بود؛ بیشینه و کمینه دما فردا در تهران 38 و 25 درجه خواهد بود.

ضیائیان اضافه کرد:‌ روز آینده اهواز با بیشینه دمای 45 درجه بالای صفر گرم‌ترین مرکز استان و شهرکرد با کمینه دمای 6 درجه بالای صفر خنک‌ترین مرکز استان خواهد بود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول