اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

تناسبی شدن انتخابات مجلس در تهران منتفی شد

سخنگوی کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی از حذف ماده مربوط به تناسبی شدن انتخابات مجلس در تهران در نشست امروز این کمیسیون خبر داد.

تناسبی شدن انتخابات مجلس در تهران منتفی شد

علی حدادی، سخنگوی کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، به تشریح جزئیات نشست امروز این کمیسیون پرداخت و گفت: در نشست امروز، ایرادات هیات عالی نظارت به ماده 53 طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی بررسی شد.

وی بیان کرد: همه ایرادات شورای نگهبان به طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی رفع شد و گزارش کمیسیون شوراها جهت بررسی به صحن مجلس ارائه خواهد شد تا این موارد که اصلاح شده است، در صحن مجلس هم بررسی و رأی گیری شود و مجدداً به شورای نگهبان ارسال شود.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس تصریح کرد: همچنین ایرادات هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در این جلسه بررسی شد.

نماینده مردم ساوجبلاغ در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از ایراداتی که مجمع تشخیص مصلحت نظام به طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی گرفته بود مربوط به برگزاری انتخابات تهران به صورت تناسبی بود که ایرادات آنان مبنایی بود.

حدادی ادامه داد: در جلسه امروز نمایندگان پیشنهادات زیادی درباره انتخابات تناسبی مطرح کردند، اما چون ایرادات هیئت عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام به این مصوبه مبنایی بود، نتیجه گیری آن شد که ماده ۵۳ طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی درباره برگزاری انتخابات تهران به صورت تناسبی از این طرح حذف شود و بنابراین انتخابات تهران به صورت حداکثری برگزار می‌شود.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: علت حذف این ماده از طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی آن بود که ما گفتیم اگر کمیسیون و در ادامه صحن مجلس به این ماده اصرار کنند، ممکن است کل طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس تحت الشعاع این یک ماده قرار گیرد و به انتخابات اسفند ماه امسال نرسد و بر این اساس تصمیم گرفتیم که این ماده را حذف کنیم.

وی تاکید کرد: سایر ایرادات طرح را کمیسیون شوراها رفع کرده است و تلاش می‌کنیم زودتر در صحن مجلس بررسی شود تا این طرح در صورت تأیید شورای نگهبان تبدیل به قانون شود و به انتخابات اسفند ماه مجلس شورای اسلامی برسد.

منظور از تناسبی شدن آن است که مطابق این ماده بنا بود فقط در شهر تهران، آرای داوطلبان منفرد و منتخبان فهرستی، به نسبت تعداد آراء ، از کرسی های نمایندگی سهم داشته باشند و  تعداد منتخبان هر فهرست نیز، براساس نسبت آراء صحیح ماخوذه آن فهرست به کل آراء صحیح ماخوذه همه فهرست ها ضربدر تعداد کرسی های اختصاص داده شده به فهرست ها، می باشد.

پس از ایراد شورای نگهبان بر این مصوبه، به هیات عالی نظارت ارجاع شد و نظر این هیات بر حذف این ماده از طرح مذکور بود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول