اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

وجود بیش از 5000 هکتار بافت فرسوده شهری در گیلان

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی گیلان، ۳۰ شهر از ۵۳ شهر گیلان دارای بافت‌های فرسوده شهری و سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های تاریخی است.

وجود بیش از 5000 هکتار بافت فرسوده شهری در گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، هادی رحمانی امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه گیلان پنج هزار و ۳۴۶ هکتار بافت فرسوده شهری دارد، اظهار کرد: نوسازی و بهسازی بافت‌های ناکارآمد شهری از سال ۹۲ در دستور کار دولت‌ها قرار گرفته و هدف از آن تلاقی تاریخ، فرهنگ و تکنولوژی است.

وی با بیان اینکه بافت های ناکارآمد در قالب بلوک‌های شهری و در سه سطح ناپایدار، نفوذناپذیر و ریزدانگی پایش می‌شوند، تصریح کرد: ناپایدار یعنی ۵۰ درصد ساختمان‌های یک بلوک شهری از نظر ایستایی و مهندسی سازه ناپایدار باشد، نفوذناپذیر یعنی معبرهای این بلوک شهری عرض کمتر از ۶ متر داشته باشد و ریزدانگی یعنی مساحت عرصه‌های موجود در این بلوک شهری زیر ۲۰۰ مترمربع باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان با بیان اینکه روستاها دارای پراکندگی بافت هستند و می‌توانند سازه‌های تاریخی داشته باشند، اما در شهر شاهد بافت‌های پیوسته و متراکم هستیم، افزود: در سطح استان ۲ هزار و ۶۷۱ هکتار بافت فرسوده شهری، هزار و ۵۳۸ هکتار سکونتگاه غیر رسمی و هزار و ۱۳۷ هکتار بافت تاریخی داریم.

وی هدف از احیای بافت‌های فرسوده را هویت‌سازی عنوان کرد و گفت: ۳۰ شهر استان دارای بافت فرسوده، سه شهر رشت (۱۶ محله)، لنگرود (چهار محله) و انزلی (سه محله) دارای سکونتگاه غیر رسمی و ۶ شهر رشت، لنگرد، انزلی، لاهیجان، املش و رودسر دارای بافت تاریخی هستند.

رحمانی از وجود ۵۲۵ هکتار بافت تاریخی در رشت خبر داد و افزود: دولت برای حمایت از مردم در جهت احیای بافت های ناکارآمد اقدام به حمایت‌های عمرانی و تسهیلاتی می‌کند لذا سال گذشته ۹۶۴ واحد را در سطح استان احداث کردیم.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان با بیان اینکه حدود پنج هزار و ۷۰۰ تن قیر برای بهسازی شبکه معابر در بافت‌های فرسوده استان به کار رفته گفت: در محدوده بافت‌های فرسوده ۲۴ پروژه شاخص از جمله ساماندهی رودخانه، دیواره‌سازی و جداره‌سازی، پیاده‌رو سازی، احداث مدرسه و سالن ورزشی، تعریض معابر، آسفالت را انجام دادیم.

وی با اشاره به رتبه پنجم گیلان در سطح کشور در حوزه بازآفرینی شهری تصریح کرد: به زودی شاهد افزایش تسهیلات بازآفرینی شهری از ۳۵۰ میلیون تومان به ۵۵۰ میلیون تومان به ازای هر واحد خواهیم بود؛ همچنین هزینه صدور پروانه ساختمان برای افرادی که در بافت‌های فرسوده اقدام به ساخت‌وساز می‌کنند تا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

رحمانی با اشاره به رتبه ۱۸ استان گیلان در طرح نهضت ملی مسکن افزود: در حال حاضر بالغ بر ۲۵ هزار واحد در حال ساخت داریم و با وجود کمبود زمین در گیلان، برای ۳۱ هزار واحد زمین تأمین کردیم.

پایان پیام/۸۴۰۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول