اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

چالش‌ سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری در شهر 800 ساله پیربکران

سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت پاک و سبز همچنان با بی مهری مسؤولان روبرو است و منطقه گردشگری پیربکران در انتظار شفاف‌سازی موانع سرمایه‌گذاری گردشگری مانده است.

چالش‌ سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری در شهر 800 ساله پیربکران

 به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، صنعت سبز و پاک از ویژگی‌های بارز و دهن پُرکن صنعت گردشگری است که می‌تواند برای توسعه اقتصادی به ویژه شهرستان‌ها و روستاها به دور از اثرات مخرب زیست محیطی و یا آسیب‌های اجتماعی موثر واقع شود. این در حالی است که مسؤولان مربوطه از این صنعت و این ویژگی‌ها تنها در نطق‌ها و سخنرانی‌ها یاد می‌کنند و پای عمل که می‌شود مقابل سرمایه‌گذاران این صنعت سنگ‌اندازی می‌کنند.

از سویی دیگر وسعت نصف جهان در آثار فاخر و متمایز تاریخی به میزانی است که منطقه پیربکران از توابع شهرستان فلاورجان در ۳۰ کیلومتری اصفهان به تنهایی حدود ۳۸۰ جاذبه گردشگری را در خود جای داده است و این امر نشان می‌دهد که استان اصفهان ظرفیت عظیمی در توسعه اقتصادی در بخش صنعت گردشگری و جذب گردشگر دارد.

پل بابا محمود با ۸۰۰ سال قدمت، بقعه پیر، محل عبادت و قبرستان کلیمیان از مکان‌های دیدنی پیربکران است که بسیاری از بناهای این منطقه معماری خاص و منحصربه فردی دارند که قصه هرکدام از آن‌ها یک کلاس درس برای نسل امروز است.

 

غنیمت پیربکران در توسعه گردشگری اصفهان

مصطفی حسینی شهردار پیربکران در جمع خبرنگاران بیان داشت که تاکنون سنگ‌اندازی‌هایی در حوزه توسعه صنعت سبز و گردشگری نبوده و اگر چنین مواردی هست به ما مراجعه کنند تا موضوعات حل شود و اعتقاد داریم برای سرمایه گذاری در بحث گردشگری باید فرش قرمز پهن کرد.

وی ادامه داد: ظرفیت‌های گردشگری خوبی در پیربکران وجود دارد که قدمت این شهر حداقل ۸۰۰ ساله است و با توجه به اهمیت گردشگری و میراث فرهنگی، برای اولین بار در ۲ سال گذشته در پیربکران نوروزگاه برگزار شد و در آینده برنامه‌های متنوعی نیز برنامه‌ریزی خواهد شد.

حسینی با بیان اینکه پیشنهاد راه‌اندازی موزه کشاورزی در این شهرستان مطرح شده است، گفت: بسته‌های تشویقی متنوعی برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته شده که توجیه اقتصادی داشته باشد و مباحث اجتماعی و هماهنگی با میراث فرهنگی آن انجام شده باشد.

در ادامه مهدی مرادی رئیس شورای شهر پیربکران با اشاره به اینکه حمایت همه جانبه از سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری انجام خواهد شد، گفت: گردشگری یک صنعت پاک است و تجربه آن را در شهرستان‌هایی مانند چادگان و باغبهادران داریم و در مقابل آن تجربه صنعت‌های ناپاک را در شهرستان‌هایی نظیر لنجان و مبارکه به لحاظ زیست محیطی و بیماری‌ها مشاهده کردیم.

 

شفاف‌سازی مسؤولان در رفع موانع سرمایه‌گذاری

یکی از سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری از ظرفیت گردشگری پیربکران می‌گوید: بقعه پیر بکران، پل بابامحمود و برج کبوترخانه، جشنواره میوه «به» از جمله جاذبه‌های گردشگری این منطقه به شمار می‌رود که برای ترمیم و بازسازی این بناهای تاریخی پیش قدم شدیم و در سال ۹۷ به اوج کار رسیدیم و بازار هدف را شناسایی و توانستیم گردشگر داخلی و خارجی را جذب کنیم.

وی با اشاره دعوت سفیران گردشگری دنیا به این منطقه به عنوان یکی دیگر از اقدامات انجام شده گفت: پرداختن به این ظرفیت‌ها علاوه بر رونق صنعت گردشگری اشتغال آفرینی را به همراه دارد که راه‌اندازی منطقه گردشگری باعث شده حدود ۲۰۰ نفر از افراد بومی این منطقه به صورت مستقیم و حدود ۲ هزار نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار می شوند، حتی بخشی از هزینه‌های که از طریق جذب گردشگر به دست می‌آید برای بازسازی بناهای تاریخی استفاده می‌شود.

این سرمایه‌گذار در خصوص موانع و مشکلات تصریح کرد: دست اندازی‌ و سوء مدیریت‌هایی در شهرستان وجود داشته که امنیت را برای سرمایه‌گذار به مخاطره می‌اندازد و باید برای تسهیل امور چاره‌اندیشی کرد و مسؤولان به جای پاسخ‌های مبهم به این موانع یک پاسخ شفاف برای حل مسأله ارائه دهند.

 

گردشگران به در بسته می‌خورند

در این میان بسته بودن درب آثار تاریخی به روی گردشگران و بی‌توجهی میراث به این بناها و قراردادن متولی برای رسیدگی به امور آنها یکی از سوالاتی بود که در ذهن گردشگران ایجاد می‌شد و این گلایه هم در بین فعالان گردشگری و علاقه‌مندان میراث فرهنگی وجود داشت.

میلاد مرادی یکی از فعالان گردشگری و دانش آموخته این عرصه است که در این راستا بیان داشت: هر یک از بناهای تاریخی این منطقه به بهانه‌های مختلف بر روی گردشگران بسته شده‌ و این بناها ظرفیت فراوانی برای جذب گردشگر خارجی دارند و می‌تواند درآمدهای چند هزار دلاری برای شهرستان داشته باشد.

این دوستدار میراث فرهنگی در پیربکران معتقد است که در این منطقه کار برای سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری نیز سخت شده است و ادامه می‌دهد: ما سرمایه‌گذارانی را داشته‌ایم که با وجود سابقه خوب فعالیت در این حوزه در پیربکران درگیر رفتار سلیقه‌ای شده‌اند و سال‌هاست که به دلیل عدم اجرای درست قانون پروژه‌های نیمه تمام دارند.

به گزارش فارس، گردشگری با وجودی که یکی از مولفه‌های تاثیرگذار در اقتصاد و فرهنگ جامعه دارد اما همچنان با غفلت مسؤولان، بی توجهی به این صنعت مواجه است و به جای مشخص کردن سازوکاری شفاف برای این موضوع به دنبال حاشیه رفتن و پاک کردن صورت مسأله هستند. هرچند که بیشتر این مسؤولان مدعی توجه و برنامه‌ریزی برای جذب گردشگر هستند اما مجوزدهی‌ها همچنان در پیچ و خم بروکراسی‌ها گم می‌شود.

پایان پیام/۶۳۱۳۸/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول