اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

تقلب گسترده در داروهای لاغری تبلیغاتی

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو با تأکید بر اینکه تهیه انواع دارو‌ها تنها از داروخانه مورد تأیید است، گفت: دارو‌های لاغری در بازار بسیار متنوع و زمینه تقلب نیز در آن‌ها گسترده است.

تقلب گسترده در داروهای لاغری تبلیغاتی

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، مهدی انصاری دوگاهه اظهار کرد: زندگی بشر نسبت به سالیان گذشته تغییر‌های بسیاری داشته است، پیشرفت تکنولوژی، تغییر سبک زندگی و کم‌تحرکی از عوامل افزایش وزن در افراد است که زمینه بروز بیماری‌های غیرواگیر را افزایش داده و هزینه‌های سنگینی برای نظام سلامت وارد می‌کند؛ همچنین کاهش وزن طی سال‌های اخیر به‌عنوان دغدغه جمعیت زیادی تبدیل شده و باتوجه‌به تقاضای بسیار، هرروزه دارو و روش‌های متعددی برای لاغری و تناسب‌اندام معرفی می‌شوند.

وی افزود: در این میان دارو‌های لاغری بسیار متنوع هستند؛ به‌طوری‌که برخی از آن‌ها از طریق کاهش اشتها، برخی از طریق افزایش متابولیسم بدن و برخی از راه کاهش جذب مواد قندی و چربی، باعث کاهش وزن می‌شوند، این دارو‌ها باید متناسب با نیاز بیمار و تشخیص پزشک تجویز و مصرف شوند.

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه بسیاری از دارو‌های لاغری با مجوز سازمان غذا و دارو و تنها در داروخانه‌ها عرضه می‌شوند، گفت: اما متأسفانه برخی از دارو‌های لاغری به‌صورت مکمل یا بدون نسخه و به‌صورت پیشنهادی عرضه می‌شوند که زمینه تقلب را در بین این دارو‌ها فراهم می‌کند.

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو نسبت به فروش انواع دارو‌های لاغری غیرمجاز با تبلیغات اغواکننده و گسترده در شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی هشدار داد و عنوان کرد: افراد سودجو به‌صورت غیرمجاز دارو‌های لاغری تقلبی را که عمدتاً از آمفتأمین‌ها جهت افزایش سوخت‌وساز بدن استفاده می‌شود و مستقیماً به سیستم عصب مرکزی بدن تأثیر می‌گذارد در ترکیبات تولیدی استفاده و در بازار آزاد و عمدتاً عطاری‌ها و فضای مجازی عرضه می‌کنند که عوارض جبران‌ناپذیری به‌سلامت مصرف‌کننده وارد می‌کند.

وی به مردم توصیه کرد: هرگز به تبلیغات زرد درمورد کاهش وزن در زمان کوتاه و دارو‌های عرضه شده در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی اعتنا نکنند، چرا که تنها مسیر مطمئن خرید هر نوع فراورده سلامت‌محور داروخانه است، همچنین اپلیکیشن و سامانه تیتک نیز برای استعلام اصالت فراورده‌های مختلف در دسترس قرار دارد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول