اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

نقش اوکراین در انفجارهای مرموز «نورد استریم»

تحقیقات مشترک رسانه‌های آلمانی و هلندی نشان می‌دهد که «سیا» سه ماه قبل از انفجارهای مرموز «نورد استریم» به اوکراین درباره هرگونه حمله به این خطوط گاز هشدار داده بود.

نقش اوکراین در انفجارهای مرموز «نورد استریم»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، تحقیقات مشترک رسانه‌های هلندی و آلمانی که نتیجه آن روز گذشته (سه‌شنبه) منتشر شد نشان می‌دهد که سه ماه قبل از آن‌که مجموعه‌ای از انفجارها در زیر آب، در سپتامبر سال گذشته، خط لوله نورد استریم را هدف قرار دهد، آژانس اطلاعات نظامی «هلند» در ماه ژوئن از یک منبع ناشناس، اطلاعاتی را در خصوص «حمله قریب‌الوقوع» به خط لوله «نورد استریم» دریافت کرد.

طبق طرحی که در اختیار آژانس اطلاعات نظامی هلند (MIVD) قرار داده شده است، «والری زالوژنی» فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین مسئول عملیات علیه خط لوله نورد استریم بوده است و این برنامه شامل یک تیم کوچک از غواصان بود که با یک قایق بادبانی سفر می‌کردند و قرار بود در اواسط ژوئن ۲۰۲۲ برگزار شود.

طبق این گزارش، سرویس اطلاعات نظامی هلند پس از دریافت این اطلاعات، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به «سیا» را در جریان قرار می‌دهد و این سازمان جاسوسی آمریکا با مقام‌های اوکراینی ارتباط برقرار کرد تا به این کشور در خصوص هرگونه اقدام علیه نورد استریم هشدار دهد.

بر اساس این گزارش، دولت هلند و آژانس اطلاعات نظامی هلند حاضر به اظهارنظر در این باره نشدند.

سپتامبر سال گذشته میلادی، خطوط لوله گاز نورد استریم یک و دو که روسیه را از طریق دریای بالتیک به آلمان متصل می‌کند، هدف دو انفجاری قرار گرفت که مقام‌های سوئدی و دانمارکی آن را یک اقدام خرابکارانه عامدانه توصیف کردند.

علی‌رغم آن‌که انگشت‌های اتهام به سرعت از سوی کشورهای غربی به سمت روسیه نشانه رفت اما تاکنون مقصر اصلی این انفجارها مشخص نشده‌ است.

بر اساس این گزارش، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در مصاحبه اخیر خود با «اکسل اسپرینگر» شرکت مادر پولتیکو هرگونه مداخله در حمله به نورد استریم را رد کرد.

وی در این خصوص گفت: «من رئیس‌جمهور هستم و بر این اساس دستور می‌دهم. اوکراین هیچ‌گونه اقدام این چنینی را انجام نداده است. من هرگز این‌گونه اقدام نمی‌کنم».

چندی پیش پیش روزنامه «واشنگتن پست» به نقل از اطلاعات افشا شده در فضای مجازی نوشت، آمریکا سه ماه قبل از انفجار  لوله‌های «نورد استریم» مطلع شده بود اوکراین برای حمله به این خط لوله‌ها برنامه دارد.

روز شنبه نیز رسانه بلژیکی «دی تِید» به نقل از منابع آگاه گزارش داد سازمان سیا اعتراف کرده که دولت اوکراین در انفجار خطوط لوله نورد استریم  در ماه سپتامبر سال قبل نقش داشته است.

این منابع به این روزنامه گفتند سیا بلافاصله پس از وقوع حادثه در خط لوله انتقال گاز روسیه، به سازمان اطلاعات بلژیک درباره دست داشتن احتمالی اوکراین در این خرابکاری اطلاع داده است.

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول