اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

گزارش «اینترسپت» از تأثیر تحریم‌ها بر کودکان تالاسمی در ایران

یک وبگاه آمریکایی در گزارشی اذعان کرد که بر خلاف ادعای مقامات واشنگتن، تحریم‌ها مانع ورود داروهای مورد نیاز بیماران به ایران می‌شود.

گزارش «اینترسپت» از تأثیر تحریم‌ها بر کودکان تالاسمی در ایران

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وبگاه آمریکایی «اینترسپت» امروز (سه شنبه) طی گزارشی به شکایت انجمن تالاسمی ایران از دولت آمریکا پرداخت و نوشت که طبق اسنادی که به دست آورده است، برخی شرکت‌های دارویی از بیم آمریکا دیگر داروهای بیماران تالاسمی را به  ایران صادر نمی‌کنند.

به نوشته اینترسپت، دولت آمریکا در حال حاضر درگیر شکایت قضایی انجمن تالاسمی ایران که یک انجمن غیر دولتی محسوب می‌شود، است.

این انجمن در شکواییه‌ای که در دادگاه فدرال ایالت «اورگان» تنظیم کرده، از دولت آمریکا و دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (اوفک) که تحریم‌ها و مجوزهای تجاری را مدیریت می‌کند، خواسته است تا مجوز ورود دارو و تجهیزات پزشکی حیاتی از طریق مجاری عادی بازرگانی به ایران را صادر کند.

بیماری تالاسمی نوعی کم خونی ارثی یا ژنتیکی است که از طریق والدین به کودکان منتقل می‌شود و با بزرگتر شدن کودک عوارض بیماری مانند پهن شدن استخوان چهره، تغییر چهره بیمار، بزرگ شدن کبد و طحال و اختلال رشد خود را نشان می‌دهد.

 

در متن شکواییه انجمن تالاسمی ایران آمده است که هزاران بیمار مبتلا به تالاسمی در ایران پس از قطع یا کاهش صادرات دارو از سوی شرکت‌های خارجی، جان خود را از دست داده یا متحمل ضربات جسمانی شدیدی شده‌اند.

این شکواییه به تازگی به بهانه «ادعای غیرقابل اثبات شاکیان»، از سوی  دادگاه رد شده است و درخواست تجدیدنظر آن در ماه می ثبت شد. به گفته وکیلانی که روی این پرونده کار می‌کنند، آنها در دادگاه‌های آمریکا پیگیری این شکایت خواهند بود تا دولت وشنگتن را وادار به یافتن راه‌حلی کنند تا داروهای ضروری به دست بیماران داخل ایران برسد.

بیم شرکت‌های خارجی داروسازی از صادرات به ایران در حالی است که مقامات آمریکا بارها مدعی شده‌اند که تحریم‌ها مانع فروش دارو به ایران نخواهد شد، اما در شرایطی که هرگونه مبادلات مالی بین بانکی به دلیل تحریم مقدور نیست، شرکت‌های جهانی نیز امکان فروش ندارند.

در متن شکواییه انجمن تالاسمی ایران آمده است: «در حالی که ایالات متحده تضمین داده است که تجارت بشردوستانه با ایران از تحریم‌ها معاف خواهد شد، اعمال تحریم‌های گسترده علیه بخش بانکی ایران شرایطی را ایجاد کرده است که شرکت‌های خارجی امکان یا تمایل تجارت با ایران را ندارند».

وبگاه اینترسپت در ادامه گزارش خود نوشت که به اسنادی دست یافته است که نشان می‌دهد برخی شرکت‌ها تجارت بشردوستانه با ایران را از بیم افتادن در دام تحریم‌ها رد می‌کنند.

در این گزارش آمده است: «در برخی مواقع پیام‌های رد و بدل شده میان شرکت‌های بهداشتی اروپایی و بانک‌های خارجی و ایرانی کاملا شفاف بیان می‌کند که شرکت‌ها به هیچ وجه امکان تجارت با ایران را به دلیل تحریم‌ها ندارند، حتی اگر برای صادرات داروهای حیاتی باشد».

اینترسپت همچنین پیام‌های رد و بدل شده میان شرکت‌های داروسازی خارجی و توزیع‌کنندگان ایرانی را منتشر کرده که در آن صراحتا به توقف ارسال دارو به دلیل تحریم‌ها اشاره شده است.

 

این نشریه آنلاین همچنین تأکید کرد که میزان هراس شرکت‌ها و بانک‌های خارجی برای تعامل با ایران موجب خرسندی رژیم اسرائیل، اندیشکده‌هایی مانند «اتحاد در برابر ایران هسته‌ای» و «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» که نقش بالایی در تصویب تحریم‌ها علیه ایران داشته، شده است.

خشنودی محافل صهیونیستی و تروریستی جهانی از رنج بیماران ایرانی در حالی است که حتی نهادهای حقوق بشری نیز بارها به اثراتی که تحریم‌ها بر روی بیماران صعب‌العلاج در ایران دارد، صحه گذاشته‌اند. در این راستا سازمان دیده‌بان حقوق بشر در ۲۹ اکتبر ۲۰۱۹ در یک گزارش ۴۷ صفحه‌ای نوشت: «تحریم‌های آمریکا به‌رغم معافیت‌های بشردوستانه‌ای که در آن در نظر گرفته شده باعث رنج غیرضروری شمار زیادی از شهروندان ایرانی مبتلا به طیف وسیعی از بیماری‌ها شده است.

این گزارش می‌نویسد که «تحریم‌های بی‌پایان و فراگیر از نوع تحریم‌هایی که دولت ترامپ بر ایران تحمیل کرده است، بر نیازهای انسان‌دوستانه و حق اولیه سلامت میلیون‌ها ایرانی تأثیر منفی داشته است».

تأثیر تحریم‌ها بر بیماران تالاسمی به حدی است که به گفته «یونس عرب» رئیس انجمن حمایت از بیماران تالاسمی، با اینکه افزون بر ۸۰ درصد از داروهای مورد نیاز بیماران تالاسمی در داخل تولید می‌شود اما، به دلیل تحریم‌های ظالمانه  ۶۶۲ بیمار مبتلا به این بیماری در یکسال اخیر جان خود را از دست دادند.

در این راستا سید حیدر محمدی رییس سازمان غذا و دارو نیز در ۱۸ اردیبهشت ماه به خبرگزاری فارس گفت که معافیت دارو از تحریم‌ها بیشتر جنبه شعاری دارد.

او افزود:‌ «نماینده‌های برخی شرکت‌های تحریم‌کننده، اعلام می‌کنند ما تحریم نمی‌کنیم اما درخواست‌هایی را که از سوی ایران برای تأمین نیازهای دارویی دریافت می‌کنند یا بی‌پاسخ می‌گذارند و دارویی ارسال نمی‌کنند یا پس از چندین ماه معطلی، مقدار محدودی دارو به ما تحویل می‌دهند».

 

در این راستا محمد دهقان معاون حقوقی رییس جمهور ایران نیز امروز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس با اشاره به تاثیر تحریم در جان باختن بیماران تالاسمی گفت: «پرونده‌ای در دادگاه بین المللی دادگستری داریم که در مورد تحریم است؛ این پرونده ده جلد دارد که اسنادِ آثار تحریم بر سلامت، رفاه و زندگی مردم در آن آماده شده است».

اما این فقط کوکان مبتلا به تالاسمی نیستند که تحریم‌های آمریکا رنج آن‌ها را دو چندان کرده است، بلکه طیف وسیعی از بیماران صعب‌العلاج در شرایط مشابه قرار دارند که از آن جمله می‌توان به «بیماران پروانه‌ای» اشاره کرد. در این راستا نیز «مرکز حقوق کیفری بین‌المللی ایران» در اردیبهشت ماه سال گذشته با هدف حمایت از قربانیان تحریم‌، از شرکت «مولنیکه» سوئد نزد «مرکز تماس ملی» به عنوان مرجع نظارتی بین‌المللی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، طرح دعوا کرد که این شکواییه در رویدادی عجیب از سوی دولت سوئد رد شد.

نشریه آنلاین اینترسپت در بخش دیگری از گزارش خود نوشت که علاوه بر ایران، ایالات متحده آمریکا تحریم‌های مشابهی را علیه کشورهای کره شمالی، ونزوئلا، سومالی، کوبا و سوریه اعمال کرده است که در بیشتر مواقع اثرات فاجعه باری بر مردم عادی به جا گذاشته است.

تمامی این تحریم‌ها در شرایطی ادامه دارد که هیچ یک از اهداف آمریکا برای تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی ایران محقق نشده است.

در این راستا وب‌سایت آمریکایی «Responsible Statecraft» در آوریل گذشته به قلم اشلی مونتگمری در مقاله‌ای با عنوان «حتی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده اعتراف می‌کند که تحریم‌ها علیه ایران کارساز نیست»، به شکست سیاست فشار حداکثری واشنگتن اذعان کرد و نوشت:‌ «آیا آمریکا می‌داند که در هیچ کجا به اهداف سیاست خارجی خود نرسیده است؟».

پایان پیام /

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول