اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

دانشجویان مستعد چهارمحال و بختیاری در صنایع و واحدهای اقتصادی بورسیه می‌شوند

سرپرست صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری از آغاز طرح «توسعه به‌کارگیری دانشجویان مستعد تحصیلی در واحدهای اقتصادی» خبر داد و گفت: واحدهای تولیدی استان برای بهره‌مندی از مزایای این طرح تا پایان خردادماه فرصت دارند.

دانشجویان مستعد چهارمحال و بختیاری در صنایع و واحدهای اقتصادی بورسیه می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، فضل‌الله رحمتی صبح امروز در نشست هماهنگی طرح بورسیه «توسعه به‌کارگیری دانشجویان مستعد تحصیلی در واحدهای اقتصادی» گفت: این طرح در راستای اجرایی‌سازی اقدام ملی سند راهبردی کشور در امور نخبگان و به منظور ساماندهی و گسترش پشتیبانی‌های مستقیم و غیرمستقیم مادی از اجتماع نخبگانی در قالب بورسیه تدوین شده است و به صورت آزمایشی برای مقاطع کارشناسی اجرا می‌شود.

سرپرست صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری افزود: واحدهای تولیدی چهارمحال و بختیاری برای بهره‌مندی از مزایای این طرح تا پایان خردادماه فرصت دارند.

وی هدف از اجرای این طرح را شناسایی، هدایت و توانمندسازی جذب و نگهداشت سرمایه انسانی مستعد برتر و نخبه در واحدهای اقتصادی، آموزش مهارت‌های متناسب با نیاز واحدهای اقتصادی به استعدادهای برتر، توانمندی‌های علمی و فنی استعدادهای برتر از طریق ارتباط مستمر آنان با واحدهای اقتصادی و استفاده از ظرفیت‌های اجتماع نخبگانی برای ارتقای فعالیت‌های واحدهای اقتصادی عنوان کرد.

رحمتی اظهار داشت: در صورت مشارکت واحد اقتصادی در طرح هسته‌های مسئله‌محور پژوهشی ـ فناورانه( طرح شهید احمدی روشن) و موافقت واحد اقتصادی، دانشجویان پذیرفته شده می‌توانند از اعتبار مشارکت در طرح به جای اعتبار کارآموزان فناورانه بهره‌مند شوند.

سرپرست صنعت معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری ادامه داد: دارندگان نشان‌های طلا، نقره و برنز کشوری در المپیادهای ملی دانش‌آموزی با معرفی باشگاه دانش‌پژوهان جوان و تایید بنیاد ملی، دارندگان رتبه‌های یک تا ۲ هزار آزمون‌های سراسری، دارندگان رتبه‌های ۱۰ درصد برتر در آزمون‌های سراسری، ورود به مقطع پایه دانشگاه در استان‌های کمتربرخوردار، برگزیدگان رویدادهای مورد تایید بنیاد ملی، دانشجویان دارای ۹۰ درصد حد نصاب برگزیدگی در طرح توسعه فعالیت‌های علمی و فرهنگی دانشجویان مستعد تحصیلی(طرح شهید وزوایی) از جمله افراد مشمول این طرح هستند.

وی تصریح کرد: هر یک از مشمولان پس از انجام مصاحبه ارزیابی علمی و مهارتی پذیرفته شوند از تسهیلات ویژه این شیوه‌نامه بهره‌مند می‌شود.

رحمتی افزود: بر اساس طرح بورسیه صنعتی اعلام نیازمندی‌های نیروی انسانی مستعد به بنیاد نخبگان استان همراه با تعیین جایگاه شغلی آینده وی در واحد اقتصادی در ۲ بخش پذیرش مستقیم از آزمون سراسری ورود به مقطع پایه و بخش دوم پذیرش از میان دانشجویان مستعد مشغول به تحصیل در هر یک از موسسات علمی، تعیین شاخص‌های مورد نیاز واحدهای اقتصادی برای گزینش نهایی مشمول و معرفی ویژگی‌های واحد اقتصادی به مشمولان هم از وظایف واحد اقتصادی در این طرح است.

نیاز استان در توسعه رشته‌های دانشگاه شهرکرد لحاظ می‌شود

یاسر پیرعلی، رئیس دانشگاه شهرکرد نیز در این نشست با بیان اینکه از هر اتفاقی که بتواند اثرات خوبی در فعالیت نخبگانی و ارتباط آن با صنعت داشته باشد استقبال می‌کنیم، گفت: در توسعه رشته‌های دانشگاه شهرکرد نگاه بین‌رشته‌ای داریم و نیاز صنعت و کشاورزی استان در این توسعه لحاظ می‌شود.

وی اظهار داشت: وزارت‌خانه تاکید دارد رشته‌هایی را درخواست دهیم که پیوند اشتغال داشته و کاربردی باشند، بنابراین ما در تعریف رشته‌های جدید ناگزیریم نیازهای استان را در نظر داشته باشیم.

رئیس دانشگاه شهرکرد خاطرنشان کرد: سیاست‌ها به سمتی می‌رود که فارغ‌التحصیلان علاوه بر مدرک، مهارت هم داشته باشند و بتوانند به صنعت استان کمک کنند.

پیرعلی افزود: در همین راستا نمایندگانی از صنایع فولاد در ۲ مرکز نوآوری دانشگاه مستقر شده‌ و کار را با یک میلیارد تومان اعتبار سالانه برای پوشش پایان‌نامه دانشجویان آغاز کرده است.

وی با اشاره به اینکه با پتروشیمی لردگان و سیمان استان هم مذاکراتی صورت گرفته است، گفت: در قانون جهش دانش‌بنیان که مجلس مصوب کرده برای صنایعی که از این شرایط استفاده کنند معافیت مالیاتی در نظر گرفته شده است.

رئیس دانشگاه شهرکرد با بیان اینکه بنیاد از نخبگان بیشتر حمایت مالی می‌کند، تصریح کرد: جامعه نخبگانی استان ما در سطح استان‌های ردیف اول است و نگهداشتن آن‌ها در استان مفید خواهد بود.

پیرعلی تشریح کرد: نیروهای فکری خوبی در استان وجود دارد و چنانچه صنایع مسئولیت اجتماعی خود را در ارتباط با دانشگاه جدی بگیرند اثرات دوسویه به دنبال دارد و برکات آن نصیب استان خواهد شد.

وی در پایان با بیان اینکه استان‌های دیگر در این حوزه خیلی از ما جلوتر هستند، افزود: می‌توانیم با تعریف بورس «عمان سامانی» و حمایت از رتبه‌های زیر ۲ هزار در دوران تحصیل، آنها را در استان نگهداریم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول