اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

«نگهبان شب»؛ ساده، شریف و انسانی

«نگهبان شب» فیلمی به ظاهر ساده، اما عمیق است، برای دیدن یک فیلم معمولی و تفریحی، به سراغ این فیلم نروید، ساده‌انگارانه هم گمان نکنید یک فیلم سیاه و تلخ از جامعه ایران دیده‌اید که دنبال تحسین و جوایز جهانی هستند، این فیلم سرشار از روح ایمان، معنویت و اخلاص است.

«نگهبان شب»؛ ساده، شریف و انسانی

فارس‌پلاس؛ دیگررسانه‌ها- الف نوشت: هنر، یک هدیه الهی به برخی انسان‌های ویژه است که نشانه‌های بروز و ظهور آن، جسارت و شهامت هنرمند، در خلق و انتقال مفاهیم پیچیده و فلسفی به زبان ساده اما عمیق و تأثیرگذار است. «میرکریمی» با فیلم «نگهبان شب»  مصداق این هدیه الهی و تأثیر عمیق لایه‌های زیرین بر تماشاگر است. 

جهان فیلم، بیانگر پایداری و مقاومت انسان‌های پاک در قبال پلیدی و ناهنجاری‌های اجتماعی است یعنی «شرافت گمشده‌ای» که در این دنیای پر زر و زور، اگر انسان‌ها آن را بیابند رستگار و سعادتمند می‌شوند؛ دنیایی که زنجیر معرفت و انسانیت از هم دریده شده و درماندگان با چراغ، دنبال راه سعادت و خوشبختی بشری می‌گردند.

فیلم «نگهبان شب» فیلمی به ظاهر ساده، اما عمیق است. برای دیدن یک فیلم معمولی و تفریحی، به سراغ «نگهبان شب» نروید, ساده‌انگارانه هم گمان نکنید یک فیلم سیاه و تلخ از جامعه ایران دیده‌اید که دنبال تحسین و جوایز جهانی هستند، البته ظواهر آن تلخ است اما سیاه نمایی نیست! سرشار از روح ایمان، معنویت و اخلاص است که حتما تماشاگر حرفه‌ای آن را درک می‌کند.

«نگهبان شب» یک تذکر و تلنگر به خود است که خود را پیدا کنیم، کجا هستیم؟کجا می‌رویم؟ چرا اینگونه شدیم؟ مرز صداقت و سلامت زندگی کجاست؟

«نگهبان شب» را، نباید عادی دید و نباید، پیش داوری کرد. آهسته، آهسته، تو را وادار به تفکر می‌کند، ذهنت آن قدر درگیر می‌شود که با مشاهده کوچکترین ظلم و بی‌عدالتی، دوست دارید فریاد بزنید و حق‌خواهی کنید و این ویژگی «رضا میرکریمی» در کارگردانی و هدایت عوامل همانند آثار قبلی او همچون خیلی دور، خیلی نزدیک، اینجا چراغی روشن است و یا قصر شیرین است.

نگهبان شب به ظاهر  یک قصه معمولی و ساده یعنی عاشقی یک کارگر ساده به یک دختر کم شنواست اما حرف اصلی فیلم از بین رفتن فرهنگ غنی این سرزمین بر اثر بی‌کفایتی برخی و سوءاستفاده از سادگی و نجابت مردم این سرزمین توسط سوداگرانی است که حتی به معلمان آموزش و پرورش جامعه خود رحم نکرده‌اند و چه زیبا دوربین، از نزدیک شدن به زندگی آدم‌های بد و منفی فیلم پرهیز می‌کند و فقط به روایت سختی‌های یک زندگی معمولی اما ساده و شرافتمندانه می‌پردازد وبه نوعی اجازه نمی‌دهد تماشاگر از مسیر تفکر و تعمق درباره مسیر واقعی زندگی خود دور شود.

نگهبان شب، نمونه فیلم یک فیلمساز کاربلد معتقد به آرمان‌های اخلاقی و انسانی بر پایه آموزه های دینی است که نیاز واقعی انسان سرگشته امروز جامعه‌اش را درک می‌کند و بدون هیاهو، مطالبه‌گری درونی را به انسان‌ها یادآور می‌شود.

در این میان از بازی‌های گرم و پر از احساس بازیگر نقش کارگر، عروس کم شنوا و پدر پیر و فراموش‌کار نمی‌توان گذشت و تدوین یک دست فیلم برای انتقال مفاهیم هم نقش کلیدی داشت.

در شرایط امروز که فیلم‌های کوچه بازاری سالن‌های سینما را مصادره کرده و متولیان دولتی در قبال فیلم‌های عمیق و پرمحتوا سکوت کرده‌اند، حمایت از فیلم نگهبان شب و جریان فیلمسازانی همچون میرکریمی‌ها یک ضرورت و از واجبات است؛ مگر آن که اعتقاد داشته باشیم سینما نقش فرهنگ‌سازی جامعه را ندارد!

پایان پیام/ت

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول