اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

کاشان به عنوان «شهر نساجی سنتی» ثبت جهانی می شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان ابراز امیدواری کرد: گواهینامه ثبت‌ رسمی کاشان شهر جهانی نساجی سنتی در مدت‌زمان مقتضی تا پایان نیمه اول سال جاری صادر شود.

کاشان به عنوان «شهر نساجی سنتی» ثبت جهانی می شود

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، علیرضا ایزدی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان در حاشیه ارزیابی کاشان برای ثبت شهر جهانی نساجی سنتی با حضور «سعد القدومی» رئیس شورای جهانی صنایع‌دستی در منطقه غرب آسیا گفت: این ارزیابی با حضور «سعد القدومی» می‌تواند تسریع‌کننده اهداف میراث در بحث نساجی شود و شهر کاشان به لحاظ دارا بودن هنرهای سنتی باعث افتخار است.

وی جایگاه هنر صنعت ارزشمند نساجی کاشان را در زندگی و اقتصاد این منطقه مهم دانست و با تقدیر از تلاش‌های معاونت صنایع‌دستی و حضور سعد القدومی در کاشان ابراز امیدواری کرد: گواهینامه ثبت‌ رسمی کاشان شهر جهانی نساجی سنتی در مدت‌زمان مقتضی تا پایان نیمه اول سال جاری صادر شود.

ایزدی عنوان کرد: صدور این گواهینامه‌ها بر پایه فرهنگ و یک قدمت ارزشمند تاریخی است که این فرهنگ و قدمت را برای نسل‌های آینده ماندگار به یادگار می‌گذارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان با تأکید بر اینکه ایران دارای صنایع‌دستی مختلف و بیش از یک‌سوم رشته‌های زنده دنیا است، تصریح کرد: گستره سیاسی جغرافیایی اصفهان به‌عنوان پایلوت اصلی شناخته‌شده صنایع‌دستی و هنرهای سنتی به‌شمار می‌رود و وظیفه ما در معرفی، حفاظت و انتقال بهتر آن به نسل‌های آینده سنگین است. 

وی ثبت جهانی صنایع‌دستی قلمکاری در حوزه استان اصفهان را یادآور شد و گفت: ثبت جهانی نساجی سنتی کاشان  با توجه به پیشینه ارزشمند و جایگاه آن در حوزه اشتغال، اقتصاد و فرهنگ از دیرباز امری مهم و ضروری بود که مقدمات انجام آن از یک سال پیش از طریق اداره میراث فرهنگی شهرستان و اداره کل با جدیت انجام شد و از اولویت‌های معاونت صنایع‌دستی و وزارتخانه قرار گرفت.

ایزدی حضور امروز ارزیابان در کاشان را بسیار مهم و ارزشمند عنوان و اظهار کرد: امروز حضور «سعد القدومی» عامل تکمیل و نهایی شدن این حلقه است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان تأکید کرد: نتیجه ارزیابی کاشان به‌عنوان شهر جهانی نساجی سنتی تا سه ماه آینده مشخص خواهد شد که ضرورت این مهم به‌عنوان نشان (برند) مشهور کاشان و معرفی هر چه بیشتر آن در سطح ملی و بین‌المللی مایه شادی و خیروبرکت کاشان و مردم این خطه هنرپرور شود.

ثبت کاشان شهر جهانی نساجی سنتی هر چه زودتر انجام شود

محمدشریف زارعی فرماندار ویژه کاشان نیز ضمن خوش‌آمدگویی و خیر مقدم به  «سعد القدومی» رییس شورای جهانی صنایع دستی(wcc) در منطقه غرب آسیا و تاکید بر تاریخچه غنی و فرهنگ و تمدن ارزشمند کاشان اظهار کرد: صنایع دستی کاشان به‌ویژه نساجی آن از هنرهایی است که از دیرباز در این خطه رواج داشته است.

وی افزود: افتخار ثبت کاشان شهر جهانی نساجی سنتی هر چه زودتر انجام شود.

«سعد القدومی» رییس شورای جهانی صنایع دستی(wcc) در منطقه غرب آسیا گفت: گزارش ارسالی تمام ارزیابان مطالعه شده است امید می‌رود پس از اعلام نظر آن‌ها در زمانی مشخص و ارسال به پنج منطقه دیگر و انجام مراحل اداری، خبری خوب در راه باشد.

وی تصریح کرد: گزارش ارزیابان باید برای پنج منطقه آسیا، اقیانوسیه، اروپا، آمریکا و آفریقای شمالی ارسال شود و تلاش می‌کند در ارسال گزارش‌ها تسریع انجام شود.

پایان پیام/۶۳۰۲۵/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول