اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

اداره کل استاندارد نتیجه پایش نامحسوس آب شرب در محلات شهرکرد را اعلام کرد

مدیرکل استاندارد چهارمحال و بختیاری در خصوص کدورت آب شهرکرد گفت: به صورت نامحسوس از آب ۷ منطقه نمونه‌برداری شد که متاسفانه در برخی مناطق کدورت مناسب نبود اما مشکل میکروبی هم مشاهده نشد.

اداره کل استاندارد نتیجه پایش نامحسوس آب شرب در محلات شهرکرد را اعلام کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، مهدی پژوهش صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: در ۱۱ ماه گذشته با همکاری قسمت‌های مختلف رتبه دوم استاندارد را در کشور کسب کردیم و در بخش جایزه ملی کیفیت و دریافت نشان حلال برای صادرات محصول جزو استان‌های برگزیده در کشور شدیم.

مدیرکل استاندارد چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در جهت رشد کیفیت کالا سه برنامه محوری در برنامه چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور برای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تحقق شعار سال برنامه‌ریزی شده است که بر این اساس برنامه تحولی «بهار خدمت» برگزار می‌شود.

وی با اشاره به ارائه برنامه چهار قسمتی برای تحول در مجموعه استاندارد، افزود: ارزیابی و انطباق محصولات تولیدی، تسریع در ارائه خدمات، استانداردسازی بر اساس علم نوین و اعتبارسنجی، توسعه فناورانه و هوشمندسازی در ۴۶ بند تا سال آینده انجام می‌شود.

ضرورت افزایش کیفیت کالا برای افزایش صادرات محصول

پژوهش بیان کرد: هدف ما در سازمان استاندارد این است تا در کنار ایجاد کیفیت و افزایش رضایتمندی مردم زمینه صادرات محصولات را نیز فراهم کنیم چرا که تا کنون نیازهای مربوط به صادرات شکل نگرفته و دچار ضعف بوده است.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد تفاهم‌نامه با کشورهای منطقه و اوراسیا با رعایت اصول استاندارد، تصریح کرد: باید در کمیت و کیفیت تولیدات ارتقای لازم را ایجاد کنیم تا نیاز به بازار خارجی کاهش یابد و مردم بتوانند با اعتماد به کالای داخل اجناس مورد نیاز را خریداری کنند.

محوری‌ترین کار استاندارد، توجه به سلامت مردم است

پژوهش رشد تولید کیفی به صورت پایدار را ضروری دانست و اظهار داشت: سلامت مردم اصلی‌ترین محور کار ماست لذا در این خصوص با انجام رصدها و نظارت‌های ویژه حفظ ایمنی بهداشت و کیفیت تولیدات مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مدیرکل استاندارد چهارمحال و بختیاری با اشاره به حمایت از دانش‌بنیان‌ها و تولیدات نوآورانه، گفت: نانونمادها و دانش‌نمادها مورد حمایت قرار می‌گیرند تا بتوانند صادرات خود را تسهیل کنند.

وی با اشاره به لزوم توسعه نشان حلال در کشور، ادامه داد: نشان حلال که برای کشورهای مسلمان اهمیت دارد هنوز در کشور ایران توسعه نیافته است و در حال حاضر کشور چین بیشترین تولیدکننده حلال در منطقه است و با تولیدات خود بازار را قبضه کرده است.

۳۹ فرآورده واحدهای تولیدی استان نشان حلال دریافت می‌کنند

پژوهش با بیان اینکه ۳۹ فرآورده واحدهای تولیدی در استان اقدام به گرفتن نشان حلال کردند، خاطرنشان کرد: دریافت نشان حلال برای محصولات به افزایش اشتغال و افزایش صادرات کمک می‌کند.

وی خالص‌فروشی در فروش را از اولویت‌های سازمان دانست و بیان کرد: درصد کم‌فروشی در کشور از ۳۹ درصد به ۲۲ درصد کاهش یافته است اما همچنان باید به روند کاهشی خود ادامه دهد و به زیر ۱۰ درصد برسد.

پژوهش با بیان اینکه درصد کم‌فروشی در چهارمحال و بختیاری کمتر از ۵ درصد و فقط در حد اخطار و تذکر است، تصریح کرد: حساب‌کردن وزن جعبه شیرینی نوعی کم‌فروشی است که به دلیل گلایه بالای مردم مورد بررسی جدی قرار گرفته است و پس از آن بقیه اصناف نیز مورد بررسی قرار می‌گیرند.

مدیرکل استاندارد چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه کم‌فروشی یک کسب غیرحلال است، اظهار داشت: باید تلاش کنیم با ایجاد رقابت در حوزه‌های مختلف و افزایش تولیدات این امکان را به مردم دهیم که بهترین کالا را انتخاب کنند.

وی با اشاره به پایش مستمر حوزه‌های خدماتی گفت: مشارکت در تدوین استاندارهای بین‌المللی جزو ملزومات است اما جامعه علمی از جمله اساتید دانشگاه در این خصوص همکاری مستمری نداشتند و در جهت رفع مشکلات جامعه وارد نشدند.

حذف زمینه‌های فساد با ایجاد سیستم‌های فناورانه

پژوهش با بیان اینکه زمینه‌های فساد با ایجاد سیستم‌های فناورانه حذف شده است، افزود: ضریب بازگشت محصولات صادراتی باید کاهش یابد چرا که این یک نمره منفی برای اقتصاد کشور است و به آبروی کشور لطمه وارد می‌شود.

وی کاهش شاخص‌های کیفیت‌ و رعایت نکردن اصول استاندارد را از معایب موجود دانست و ادامه داد: باید نیازهای کشورهای دیگر ارزیابی شود و پس از کارشناسی‌ها و مطالبات مردم اقدام به تولید محصولات کرد اما متاسفانه اکثر تولیدکنندگان بدون ارزیابی نیاز بازار تولید می‌کنند.

پژوهش خاطرنشان کرد: واحدهای تولیدی تا پایان خردادماه فرصت دارند در رقابت بین واحدهای تولیدی ثبت‌نام کنند و اگر بتوانند جزو نمونه‌های ملی یا استانی شوند می‌توانند از بسته‌های تشویقی استفاده کنند و هزینه‌های نمونه‌گیری سالیانه خود را تا حد زیادی کاهش دهند.

صدور پروانه استاندارد برای ۵۰ فرآورده تولیدی در استان

مدیرکل استاندارد چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه جایگاه استاندارد در سطح بین‌‍‌المللی مطلوب نیست، بیان کرد: در حال حاضر ۵۰۰ عدد استاندارد اجباری در استان داریم که باید سالیانه افزایش پیدا کند و امسال نیز برای ۵۰ فرآورده دیگر پروانه استاندارد صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری آزمایشگاه مرجع ندارد، تصریح کرد: نمایندگی اداره‌کل استاندارد در شهرستان بروجن از سال ۹۱ تا به حال راه‌اندازی نشده بود در حالی که ۴۰ درصد از صنعت استان در این شهرستان است اما با پیگیری‌های صورت‌گرفته این نمایندگی احیا شد و تا مهرماه سال جاری راه‌اندازی می‌شود.

پژوهش با بیان اینکه ساختمان‌سازی در استان وضعیت مطلوبی ندارد، اظهار داشت: رعایت استانداردها در طرح نهضت ملی مسکن اجباری است و مدام و مستمر پایش می‌شوند و هرگونه تخلف در ساخت با استفاده از مصالح مشمول جریمه‌های سنگین می‌شود.

کارشناسان استاندارد مشکلات آبی منازل را بررسی می‌کنند

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در خصوص کدورت آب شهرکرد و برخی شهرهای در مسیر نیز گفت: سازمان به صورت نامحسوس از ۷ منطقه از جمله تهلیجان، گودال چشمه، طرح عمان سامان، خلک و ... نمونه‌برداری کرد که متاسفانه در برخی مناطق کدورت مناسب نبود اما مشکل میکروبی هم وجود نداشت.

پژوهش توضیح داد: پایش همچنان به صورت مستمر انجام می‌شود و ما به عنوان یک نهاد حامی مردم در صورت مشاهده هر نوع مشکلی موضوع را به دادگاه اعلام می‌کنیم همچنین هر فردی که با مشکل گوارشی مواجه شده که فکر می‌کند به آب مربوط است می‌تواند به کارشناسان ما اطلاع دهد تا از آب منزل نمونه‌گیری و بررسی‌های لازم انجام شود.

پایان پیام/ ۶۸۰۳۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول