اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

صنایع دستی کشور را معاصرسازی و جهانی خواهیم کرد

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی گفت: در سالی که تاکید بر رونق تولید دارد عهد میبندیم که صنایع دستی‌مان را جهانی و معاصرسازی کنیم و اجازه دهیم بازارهای جهانی بار دیگر رونق اقتصادی را از منظر هویت فرهنگی ما برگرداند و این امر به مدد اتحادیه‌ها و خانواده صنایع دستی محقق می‌شود.

صنایع دستی کشور را معاصرسازی و جهانی خواهیم کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مریم جلالی معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی در آیین افتتاحیه ویژه برنامه‌های هفته صنایع دستی و اجلاس شهرداران شهرهای جهانی صنایع دستی اظهار داشت: در همه خانه‌های ایرانی مصداقی از نمایشگاه و موزه و کارگاه صنایع دستی وجود دارد  و ۲۰ خرداد سالروز روز جهانی صنایع دستی را از اصفهان شروع کردیم زیرا صنایع زندگی صنایع زندگی به شمار می‌آیند.

وی افزود: صنایع دستی شیواترین کلامی است که مفهوم دیروز را به امروز منتقل می‌کند و دنیای امروز پر از تنش سو تفاهم هاست اما صنایع دستی مرکز ثقل نگاه خانواده محور است چون برخاسته از روح خانواده است.

جلالی با اشاره به تلاش یک ساله از خرداد ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ گفت: نتیجه این سال‌ها همگرایی و هم فهمی بوده است و در ۵۹ امین سالگرد تشکیل شورای جهانی صنایع دستی در اصفهان قلب تپنده صنایع دستی باید گفت که صنایع دستی هر کشوری ترجمانی است از مردم دیروز است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی خاطر نشان کرد: اقتصاد مساله امروز ما است و صنایع دستی در چهار ساحت فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نقش آفرینی می‌کند وخانواده محور است و پیوند نسلی ایجاد می‌کند و انسجام اجتماعی می‌آورد.

وی افزود: صنایع دستی به نوعی حج است و یک طواف همیشگی برای هنر و زنده کردن چیزی برای همگرایی برای توحید است.

جلالی معتقد است که ما نیاز با مترجمانی داریم تا با جهان حرف بزنیم و به نظر می‌رسد کلمه‌ها کارایی لازم را ندارند و صنایع دستی اینجا جایگزین می‌شود 

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی ادامه داد: خانواده، محور توسعه است و توسعه با اقتصاد عجین است و صنایع دستی راه برون رفت از انسداد اقتصادی است.

وی با اشاره به اینکه صنایع دستی سریع تغییر و به روز میشود اما عمق محتوایی‌اش را از دست نمی‌دهد، گفت: اقتصاد هویت بنیان گزاره‌ای است که کنار صنایع دستی می‌نشیند.

جلالی گفت: در سالی که تاکید بر رونق تولید دارد عهد میبندیم که صنایع دستی‌مان را جهانی و معاصرسازی کنیم و اجازه دهیم بازارهای جهانی بار دیگر رونق اقتصادی را از منظر هویت فرهنگی ما برگرداند و این امر به مدد اتحادیه‌ها و خانواده صنایع دستی محقق می‌شود.

شهرک صنایع دستی در اصفهان ایجاد می‌شود

سعید ابراهیمی معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان نیز در این نشست بیان داشت: اصفهان به جز عنوان شهر جهانی صنایع دستی در یونسکو نیز ثبت شده و همکاری خوبی را با همکاران میراث فرهنگی تاکنون برقرار کرده است.

وی افزود: نمایشگاه‌های هنرهای مردمی  متعددی پیش‌بینی شده که در این نمایشگاه‌ها مردم و هنرمندان مشارکت داشتند. 

ابراهیمی با بیان اینکه ۳۵۰ نفر از هنرمندان در این راستا ارتباطات موثری داشته‌اند، گفت: در هفته صنایع دستی و در برگزاری کارگاه‌های آموزشی از نقطه نظرات هنرمندان استفاده شده و برگزاری این رویدادها در خود شهر بسیار مفید است زیرا مردم در این صورت می‌توانند از نزدیک با هنرمندان مرتبط شوند و حتی کار هنری را خودشان تجربه کنند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان خاطر نشان کرد: توانستیم از هنرمندانی تجلیل کنیم که این افراد انسان‌های دقیق و دانشمندی در حوزه خودشان هستند.

وی ادامه داد: مسابقاتی نیز در حوزه نوآوری در صنایع دستی سال گذشته برگزار شد که طراحی‌هایی را در حوزه کسب و کار جدید ایجاد می‌کند.

ابراهیمی با اشاره به برنامه‌های آینده و ایجاد شهرک صنایع دستی در اصفهان، تصریح کرد: در حوزه شبکه‌سازی با شهرها و روستاهای دیگر و پژوهش نیز برنامه‌ریزی خواهد شد و امروز نیز درصدد افتتاح گذر صنایع دستی هستیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های صنایع دستی در اصفهان بهتر بهره‌مند شویم و امید است این اتفاقات به رشد صنایع دستی اصفهان کمک کند.

لازم به ذکر است که هم‌اکنون ۲۶ روستا و ۴۷ شهر ملی صنایع دستی در کشور داریم و شهرهایی که قابلیت و ظرفیت حوزه صنایع دستی را به خوبی نشان دهند و موفق ظاهر شوند، به ثبت ملی می‌رسند.

پایان پیام/۶۳۱۲۴/ش

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول