اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

جوانی جمعیت لازمه تشکیل تمدن نوین اسلامی است

فرمانده سپاه استان قم با تاکید بر اهمیت ازدیاد نسل بعنوان یکی از مولفه های اصلی قدرت، گفت: جمعیت جوان، پویا و کارآمد لازمه تشکیل تمدن نوین اسلامی ومقدمه سازی ظهور منجی عالم بشریت است.

جوانی جمعیت لازمه تشکیل تمدن نوین اسلامی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، سردار محمدرضا موحد امروز در همایش جهاد تبیین در حوزه جوانی جمعیت که در ستاد فرماندهی سپاه امام علی بن ابی طالب(ع) برگزار شد، طی سخنانی بیان کرد: مسأله جوانی و افزایش جمعیت یکی از موضوعات مورد تاکید مقام معظم رهبری است‌ و طی 12 سال اخیر ایشان بیش از ۴۰ مرتبه در این خصوص سخنرانی داشته اند.

وی با تاکید دوباره بر اهمیت مسأله جوانی جمعیت اضافه کرد: جمعیت یکی از مولفه‌های اصلی قدرت است و باید کاستی‌های گذشته در این خصوص جبران شود.

فرمانده سپاه استان قم با تاکید بر اینکه هرم کنونی جمعیت برای کشور تهدید است، اضافه کرد: شکل گیری تمدن نوین اسلامی و زمینه سازی ظهور منجی عالم بشریت نیازمند جمعیت جوان و پرانرژی است.

*آینده برای کشورهای پر جمعیت است

همچنین، حجت‌الاسلام علی ابوترابی در همایش جهاد تبیین در حوزه جوانی جمعیت در سپاه استان قم، با اشاره به وضعیت نامطلوب فرزندآوری کشور، بیان کرد: میانگین فرزندآوری در کشور ۱.۵فرزند برای هر زوج است در حالیکه باید این رقم حداقل ۲.۵ باشد.

 

ابوترابی ادامه داد: کاهش فرزندآوری و تک فرزندی در صورت ادامه وضعیت کنونی کشور سبب خواهد شد تا در آینده نه چندان دور بخش مهمی از انرژی و منابع کشور هزینه سالمندان و مستمری بگیران شود.

این کارشناس جمعیت و خانواده با بیان اینکه کاهش جمعیت اثر بسیار مخربی بر اقتصاد خواهد گذاشت، ابراز داشت: یکی از مشکلات جدی امروز جامعه این است که جوانان میلی به ازدواج ندارند و نوعی هراس اجتماعی رخ داده است.

وی خاطرنشان کرد: طبق آمار رسمی بین‌المللی ،ایران جزو کشورهایی است که دارای سریع ترین افت جمعیتی، افزایش پیری و کاهش جوانی است.

کارشناس جمعیت و خانواده با بیان اینکه سن تجرد قطعی در کشور به حدود ۳۰ سال کاهش یافته است، اظهار داشت: اندیشمندان و متفکرین جهان، همه بر این باورند که آینده برای کشورهای پرجمعیت است.

وی با اشاره به آمار نگران کننده سقط جنین خاطرنشان کرد: یکی از خلأهای مهم در کشور عدم وجود نهادهای قدرتمند و پرنفوذ در دفاع از حقوق جنین است.

ابوترابی اضافه کرد: تشویق خانواده‌ها به فرزندآوری بیشتر، ترغیب جوانان به ازدواج، تبیین نگاه‌های دینی در خصوص محوریت ازدواج و فرزندآوری و فرهنگ سازی و تغییر سبک زندگی از راهکارهای مهم در بهبود هرم جمعیتی است.

وی تاکید کرد: از سال ۱۴۰۰ به بعد حدود ۵۰ درصد از مشوق های فرزندآوری و جوانی جمعیت اجرا شده و لازم است در خصوص اجرای کامل آن اهتمام بیشتری بخرج داده شود.

پایان پیام/78023

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول