اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

بررسی تغییرات قیمت 4 قلم کالای لبنی در‌ ستاد تنظیم بازار

سخنگوی انجمن صنابع لبنی ضمن تشریح دلایل افزایش قیمت اخیر محصولات لبنی، رشد هزینه‌های تولید را عامل اصلی افزایش قیمت عنوان کرد و گفت:‌ ستاد تنظیم بازار در حال بررسی تغییرات قیمت 4 قلم کالای لبنی است.

بررسی تغییرات قیمت 4 قلم کالای لبنی در‌ ستاد تنظیم بازار

سید محمدرضا بنی‌طبا‌ در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که چرا ‌قیمت برخی محصولات لبنی در بازار افزایش یافته‌ و میانگین رشد قیمت‌ها چقدر بوده است؟ اظهار داشت: میانگین افزایش قیمت محصولات لبنی در بازار 30 درصد نسبت به اردیبهشت سال گذشته است، اما هنوز چهار قلم محصول لبنی که مشمول قیمت‌گذاری بودند به قیمت قبل عرضه می‌شود.

سخنگوی انجمن صنابع لبنی در پاسخ به این سؤال که چرا کارخانه‌های لبنی قیمت‌ها را افزایش داده‌اند؟ گفت: رشد هزینه‌های تولید مهمترین عامل افزایش ‌قیمت لبنیات بود و تقریبا همه مولفه‌های تولید نسبت به سال گذشته رشد داشته‌اند و کارخانه‌های لبنی برای اینکه بیشتر متحمل ضرر و زیان نشوند مجبور شدند قیمت‌ها را افزایش دهند.

وی ضمن تشریح مواردی که هزینه‌های تولید را افزایش داده است، گفت: قیمت شیرخام حدود 70 درصد هزینه تولید محصولات لبنی را شامل می شود و بر اساس مصوبه وزارت جهاد کشاورزی در 20 اردیبهشت قیمت شیر خام از 12 هزار تومان به 15 هزار تومان در هر کیلو افزایش یافت که افزایشی معادل 25 درصد است، همچنین هر یک دهم چربی شیرخام را از 150 به 200 تومان افزایش داد که این هم حدود 33 درصد افزایش است.

بنی طبا رشد کرایه حمل را عامل دیگری برای افزایش هزینه‌های تولید لبنیات عنوان کرد و ‌ادامه داد: در سال جاری هزینه حمل و نقل حدود 30 درصد رسما افزایش یافته است، البته‌ کامیون داران پشت بارنامه ارقام بیشتری از این هم دریافت می‌کنند.

وی رشد نرخ دلار را هم در افزایش هزینه‌ها موثر خواند و افزود: افزایش نرخ دلار در سال جاری نسبت به سال گذشته، هزینه محصولات وارداتی و پتروشیمی را افزایش داده به طوری که هزینه بسته بندی 100 درصد رشد کرده است.

بنی‌طبا ادامه داد: علاوه بر اینها نرخ دستمزد از اول فروردین 28 درصد رشد کرده است که روی هزینه‌های تولید محصلوات لبنی تاثیر داشته است.

سخنگوی انجمن صنابع لبنی با بیان اینکه با افزایش نرخ شیرخام،‌کارخانه های لبنی ماهانه 2750 میلیارد تومان پول بیشتری به دامداران می پردازند، تصریح کرد:‌ طبق آمار مرکز آمار ایران سالانه 9 میلیون تن شیرخام در کشور تولید می‌شود که با رشد 3 هزار تومان در هر کیلو، سالانه 27 هزار میلیارد تومان و ماهانه 2750 میلیارد تومان پول بیشتری باید از سوی کارخانه های لبنی پرداخت شود.

وی در پاسخ به اینکه چهار محصول لبنی که هنوز رشد قیمت نداشته‌اند، کدام‌ محصولات هستند و آیا آنها هم افزایش قیمتی خواهند داشت؟ گفت:‌ این چهار محصول شامل شیر بطری کم‌چرب، شیر کیسه‌ای کم‌چرب، ماست ساده 2.5 کیلویی دبه‌ای‌ و  پنیر UF چهارصد گرمی است که پس از اجرای مردمی‌سازی یارانه ها، ستاد تنظیم بازار نرخ مصوب برای آنها تعیین کرد.

بنی طبا افزود: آنالیز قیمت این چهار قلم محصول لبنی، توسط انجمن و سازمان حمایت و وزارت جهاد به ستاد تنظیم بازار ارسال شده و بنابر اظهارات مسئولان احتمالا به زودی بررسی و اعلام خواهد شد.

به گزارش فارس دبیر انجمن صنایع فراورده‌های لبنی ایران، روز یکم خرداد در نامه‌ای به شرکت‌های عضو انجمن صنفی صنایع فراورده‌های لبنی ایران اعلام کرد: از اول خرداد، ‌شیر خام دامداران را بر اساس قیمت اعلام شده از سوی شورای قیمت‌گذاری خریداری کرده و متناسب با آن قیمت‌های جدید لبنیات را تعیین کنند.

در این نامه اعلام شد:‌ باتوجه به تعلل بسیار زیاد دولت در تعیین قیمت محصولات لبنی و ضرر ناشی از این اقدام به دامداری‌ها، انجمن صنایع لبنی با استناد به آیین نامه قیمت‌گذاری محصولات ساخت داخل، خواهان پرداخت شیرخام به نرخ جدید به دامداری‌ها و اصلاح قیمت محصولات بر پایه نرخ جدید شده بود.

برای دیدن نامه اینجا کلیک کنید.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول