اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

روستای «الگن» الگوی حفظ منابع طبیعی در زاگرس

مشاور وزیر کشور و مدیر قرارگاه توسعه وزارت کشور از منطقه حفاظت شده الگن بازدید کرد.

روستای «الگن» الگوی حفظ منابع طبیعی در زاگرس

به گزارش خبرگزاری فارس از چاروسا، سردار دُر مشاور وزیر و مدیر قرارگاه توسعه‌ی همه‌جانبه‌ وزارت کشور به همراه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و بخشدار چاروسا در سفر به  بخش چاروسا از طرح حفاظت شده الگن بازدید کردند.

وی در حاشیه بازدید از این طرح عنوان کرد: طرح حفاظت از منابع طبیعی به خصوص جنگل های بلوط استان در روستای الگن به عنوان الگو در دیگر نقاط زاگرس در حال کار است که می تواند کمک شایانی به حفظ منابع طبیعی و آبخیزداری در کشور داشته باشد.

وی با بیان اینکه برای آبخیزداری از منابع طبیعی بیش از 20 میلیون هکتار را برنامه ریزی کردیم بیان کرد: برای حفاظت از 2 الی 3 میلیون هکتار اراضی بیابان زدایی برنامه ریزی کردیم و 2 میلیون برای جنگل برنامه ریزی کردیم و اگر همت کنیم و 15 میلیارد درخت بکاریم می‌توانیم مقداری از کمبود درخت را جبران کنیم.

سردار در به نقش مردم در حفظ منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: دولت به تنهایی نمی تواند برای رفع کمبود درخت و مشکلات طبیعت را برطرف کند و این مردم هستند که می توانند مشکلات را برطرف کنند.

مشاور وزیر و مدیر قرارگاه توسعه همه جانبه منابع طبیعی وزارت کشور از تامین امکانات برای مهار آتش سوزی در استان خبر داد و در ادامه به بیماری های درختان بلوط در استان اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین دلیل این موارد بیماری ها سم زدایی بسیار زمین و دستکاری مردم است که با سم زدایی زمین سبب شد تا این بیماری گسترش داشته باشد اما در همین روستا که جنگل قرق و طبیعت حفاظت شد شاهد این بیماری نیستیم.

همچنین در این سفر کلاس آموزشی مهار آتش سوزی در روستای پاره بنگشتان چاروسا برگزار شد.

ایزدخواه بخشدار چاروسا در این کلاس آموزشی به مشکلات منابع طبیعی در چاروسا اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات مهم منابع طبیعی کمبود امکانات اولیه به خصوص خودرو است که نیروهای این نهاد با مشکلات زیادی روبرو می شوند.

وی همچنین کمبود امکانات مهار آتش سوزی را از دیگر خواسته های مردم دانست و خواستار جذب نیرو برای منابع طبیعی در چاروسا شد.

ایزدخواه یکی از مشکلات مردم برای کمک به نیروهای منابع طبیعی برای مهار آتش سوزی را عدم آموزش مناسب دانست و خواستار برگزاری آموزش های مناسب شد.

جاوید بخت مدیرکل منابع طبیعی استان در ادامه‌ این سفر به منطقه‌ی حفاظت شده‌ی الگن رفته و ضمن تقدیر از اهتمام جامعه‌ی محلی در نگهداشت منابع سرزمینی و احیای گیاهی و جنگلی و جانوری در این منطقه، بنا شد از گسترش این قرق مردمی حمایت قاطع و فوری صورت گیرد.

گفتنی است مردم الگن در سه سال گذشته با پویشی مردمی اقدام به احیای جنگل‌های بلوط ایرانی در قلمروی خود کردند و در این مدت موفق به کاشت و نگهداری هزاران گونه‌ جنگلی شامل بلوط، بادام، بنه، زالزالک، انجیر وحشی و… شدند و در اردیبهشت سال جاری با دوربین‌گذاری گربه‌ی وحشی و پلنگ را نیز ثبت کردند.

انتهای پیام۸۲۰۲۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول