اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

راه‌اندازی بازار توافقی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های نوپا در فرابورس

مدیرعامل فرابورس ایران گفت: بازار صنایع کوچک و خرد با نام جدید نوآفرین با 2 تابلوی دانش‌بنیان و نوپا راه‌اندازی می‌شود.

راه‌اندازی بازار توافقی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های نوپا در فرابورس

محمدعلی شیرازی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس‌، در مورد تابلوی جدید که قرار است در فرابورس راه‌اندازی شود، اظهار داشت: بازار صنایع کوچک و متوسط (SME) با نام جدید نوآفرین را فعال می‌کنیم و همچنین 2 تابلو برای شرکت‌های دانش‌بنیان و تابلویی برای شرکت‌های نوپا راه‌اندازی می‌شود که وقتی بازارِ توافقی فعال شد، هدف این است که شرکت‌های نوپا و شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع کوچک و متوسط در این تابلو معامله شوند.

وی افزود: برنامه دیگر فرابورس فعال‌سازی و توسعه سکوهای تأمین مالی جمعی است که مختص تأمین مالی برای شرکت‌های کوچک و متوسط خواهد بود.

به گفته مدیرعامل فرابورس ایران، سکوی تأمین مالی برای شرکت‌های کوچک و متوسط تا سقف 25 میلیارد تومان می‌تواند از طریق فرابورس تأمین مالی کند که هم به روش مشارکت مردم در پذیره‌نویسی و هم از طریق بازار بدهی خواهد بود و امسال مشتاق هستیم که تأمین مالی از طریق فرابورس را توسعه دهیم.

شیرازی گفت: تاکنون 18 سکو برای تأمین مالی از فرابورس مجوز گرفته‌اند، امسال این تعداد بیشتر می‌شود و رقم قابل ملاحظه‌ای برای شرکت‌های کوچک و متوسط تأمین مالی انجام خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه آیا بازار پایه فرابورس جمع‌آوری می‌شود؟ اظهار ‌کرد: بحث جمع شدن این بازار مطرح نیست، اما بازار پایه ساماندهی می‌شود، به این منظور که برخی از شرکت‌ها شرایط پذیرش در بازارهای بالاتر دارند که با بهتر شدن اوضاع آنها در بازار اول یا دوم فرابورس و حتی ممکن است، در بورس پذیرش شوند به گونه‌ای که سال گذشته پنج شرکت از بازار فرابورس به بازارهای اصلی بازار سرمایه ارتقا پیدا کردند.

مدیرعامل فرابورس ایران اظهار داشت: هر شرکتی که شرایط حضور در بازارهای اصلی را مانند بازار اول یا دوم فرابورس را پیدا کند، پذیرش می‌گیرد و ارتقا پیدا می‌کند.

به گفته شیرازی، برخی از شرکت‌ها که وضعیت بهتری دارند، در همان بازار پایه می‌مانند که امکان رشد آنها وجود دارد و طی 2 الی 3 سال آینده می‌توانند رشد کنند و به بازارهای بالاتر بروند. برخی از شرکت‌ها هم عملیات آنها مورد تأیید است به آنها مهلت می‌دهیم که وضعیت شرکت‌ها بهتر شود و اگر در این مهلت وضع آنها بهتر نشد، بعد از آن به بازار توافقی فرابورس منتقل می‌شوند. شرکت‌هایی که در بازار پایه می‌مانند حالت برزخی و بلاتکلیفی دارند که یا خوب می‌شوند یا به بازارهای بالاتر می‌روند یا اینکه اگر وضعیت آنها تغییر پیدا نکرد به بازار توافقی منتقل می‌شوند.

وی همچنین در مورد عرضه‌های اولیه اظهار داشت: تلاش می‌شود امسال هفته‌ای یک عرضه اولیه در فرابورس انجام شود که البته بستگی به شرایط بازار و اشتیاق سرمایه‌گذاران دارد. در سال جاری تاکنون سه شرکت در فرابورس عرضه اولیه شده‌اند.

مدیرعامل فرابورس ایران عنوان کرد: بازار توافقی در فرابورس امسال تا نیمه سال راه‌اندازی می‌شود که این بازار مخصوص شرکـت‌های سهامی عام و ثبت شده نزد سازمان بورس هستند که شرایط پذیرش در بازار اول یا  دوم را ندارند، بلکه در بازار توافقی معاملات آنها انجام می‌‌شود.

شیرازی همچنین در مورد شرکت‌های سهامی عام پروژه اظهار داشت: اولین شرکت‌ سهامی عام پروژه مربوط به مس سونگون از زیرمجموعه‌های ملی مس بود که در پایان سال گذشته پذیرش شد و تا یک ماه آینده پذیره‌نویسی آن در فرابورس انجام می‌شود.

وی در توضیح شرکت‌های سهامی عامل پروژه عنوان کرد: این شرکت‌ها به گونه‌ای هستند که عمده درصد مالکیت آنها مربوط به یک مالک عمده است و وقتی که مجوز حضور در بازار سرمایه پیدا می‌کنند از طریق پذیره‌نویسی به وسیله مردم به تأمین مالی می‌پردازند که این مبالغ جمع‌آوری شده باید صرف پروژه تعریف شده از قبل شود. البته بعد از آن سهام آن در بازار معامله می‌‌شود.

مدیرعامل فرابورس ایران همچنین در مورد اینکه آیا اطمینان خاطر برای خریداران سهام شرکت‌های سهامی عام پروژه وجود دارد؟ گفت: شرکت‌های سهامی عام پروژه مانند همه شرکت‌های پذیرش شده تحت نظارت سازمان بورس هستند که باید مرتب گزارش مالی بدهند و به مردم و سهامداران گزارش دهند که منابع آنها چگونه صرف شده است، همچنین باید ضمانت‌نامه بدهند که پروژه به موقع به بهره‌برداری برسد که اگر سر موقع بهره‌برداری نشد باید زیان سهامداران را جبران کنند. به عنوان مثال اگر قرار شده پروژه‌ای ظرف پنج سال به بهره‌برداری برسد، اما در عمل هفت سال طول بکشد، باید خسارت دو سال را به سهامداران بپردازند.

 بازار پایه فرابورس برای شرکت های اخراجی از بازارهای اصلی بورس و فرابورس و نیز شرکت‌های جدید که قصد ورود به بازار سرمایه را دارند، طراحی شده است که در سه رنگ زرد، نارنجی و قرمز برای شرکت های بازار پایه طراحی شده است، حال برنامه فرابورس این است که شرکت‌های بازارپایه که شرایط بهتری دارند، باید شرایط فراهم کنند که به بازار اصلی اول یا دوم فرابورس و حتی با داشتن شرایط به بازار اول یا دوم بورس منتقل شوند و شرکت‌هایی که توان ارتقا ندارند،‌ به بازار توافقی که به زودی راه‌اندازی می‌شود، منتقل می‌شوند.

از طرفی بازار توافقی همچنین برای تامین مالی شرکت‌های نوپا و دانش بنیان نیز تامین مالی شرکتهای کوچک و متوسط تا سقف 25 میلیارد تومان طراحی شده است‌، تا‌کنون 18 سکوی مختلف برای تامین مالی از فرابورس طراحی شده و سکوهای جدیدی هم برای تامین مالی تعریف می‌شود.

یکی از ماموریت‌های بازار سرمایه،‌ تامین مالی ارزان ، آسان و غیر تورمی برای شرکتهای بورس و فرابورسی است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول