اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

«جباراف»: منابع غنی آسیای مرکزی به همکاری‌های منطقه‌ای کمک می‌کند

رئیس جمهور قرقیزستان در مجمع بین المللی «آستانه» گفت: ذخایر بزرگ منابع طبیعی، پتانسیل جمعیتی قابل توجه، فرصت های ترانزیتی در مرکز اوراسیا همه شرایط را برای همکاری و توسعه مشترک دوجانبه ایجاد می‌کند.

«جباراف»: منابع غنی آسیای مرکزی به همکاری‌های منطقه‌ای کمک می‌کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان در سفر به قزاقستان در مجمع بین المللی «آستانه» شرکت و در مورد مزایای همکاری کشورهای آسیای مرکزی در جهت کسب سود اقتصادی و زیست محیطی برای کل منطقه مطالبی را بیان کرد.

جباراف خاطرنشان کرد: این منطقه با تنوع قابل توجهی از فرصت ها و چالش ها از سایر کشورهای جهان متمایز است.

وی گفت: ذخایر بزرگ منابع طبیعی، پتانسیل جمعیتی قابل توجه، فرصت های ترانزیتی در مرکز اوراسیا همه شرایط را برای همکاری و توسعه مشترک دوجانبه ایجاد می‌کند.

جباراف افزود: آسیای مرکزی یک فضای اقتصادی بزرگ با پتانسیل عظیم حمل و نقل و لجستیک است. همه اشکال همکاری و تعامل اقتصادی در اینجا از جمله در پلتفرم های منطقه ای مانند اتحادیه اقتصادی اوراسیا، کشورهای مشترک المنافع و سازمان همکاری شانگهای با موفقیت شکل می‌گیرد. علاوه بر این، تمام اجزای این سیستم متقابلاً یکدیگر را تکمیل و تقویت می‌کنند.

رئیس جمهور قرقیزستان تاکید کرد: این منطقه از نظر استراتژیک در محل تلاقی تمدنی و ژئوپلیتیکی قرار دارد و به عنوان نوعی پل بین آسیا، اروپا و خاورمیانه عمل می‌کند. در این زمینه، پلتفرم‌های منطقه‌ای با موفقیت در قالب C5+ روسیه، چین، ژاپن، کره، ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و هند شکل گرفته است.

وی در پایان سخنان خود گفت: ما نمایندگان مردمان خویشاوند آسیای مرکزی به گذشته مشترک خود تاریخ و فرهنگ هزاران ساله خود افتخار می‌کنیم. ما اشتراکات زیادی در سنت ها و آداب و رسوم داریم.

بزرگترین مجمع بین المللی در تاریخ 8 ژوئن درشهر آستانه آغاز شده است. امسال این انجمن به موضوع «غلبه بر چالش ها از طریق گفت‌وگو: در مسیر همکاری، توسعه و پیشرفت» اختصاص دارد. این رویداد با حضور بیش از 100 سخنران و نمایندگان دیگر از بیش از 70 کشور برگزار شد.

پایان پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول