اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

‌سودهای رسوبی 40 میلیون سهامدار از طریق سجام پرداخت شد

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از پرداخت سودهای رسوبی به 40 میلیون سهامدار از طریق سامانه سجام خبر داد.

‌سودهای رسوبی 40 میلیون سهامدار از طریق سجام پرداخت شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمد باغستانی در پانزدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه در جمع خبرنگاران اعلام کرد: اتفاق مناسبی که در بازار سرمایه از سال گذشته آغاز شده، این است که با استفاده از داده‌های موجود در سامانه اطلاعات جامع مشتریان سجام انجام شد که با این اطلاعات سودهای جاری شرکت‌ها و سودهای رسوبی و نیز منابع حق‌تقدم‌های استفاده نشده که باید شرکت‌ها می پرداختند از طریق شرکت سپرده‌گذاری به حساب ذینفعان پرداخت شد.

وی گفت: از سال گذشته یکصد میلیون رکورد پرداخت به بیش از 40 میلیون سهامدار و ذینفع در بازار سرمایه پرداخت شد که البته این غیر از پرداخت سودهای سهام عدالت سهامداران است.

به گفته باغستانی، سودهای رسوبی سهامداران در شرکت‌ها از سال‌های قبل مانده بود به گونه‌ای که سال گذشته حتی سودهای رسوبی مانده از سال 82 با اطلاعات سجام پرداخت شد که این اتفاق بزرگی به شمار می‌رود و آرزوی دیرینه بازار سرمایه بود.

مدیرعامل سپرده‌گذاری مرکزی گفت: با زیرساخت‌های فراهم شده امکان پرداخت سود مجمع حتی یک روز بعد از برگزاری مجمع وجود دارد، البته براساس قانون تجارت، بعد از برگزاری مجمع و تصویب سود، 8 ماه فرصت لازم است، اما برخی از ناشران بورسی تصمیم گرفتند از روز بعد سودهای خود را پرداخت کنند که قبلا این امکان میسر نبود اما با استفاده از اطلاعات سامانه جامع مشتریان، به راحتی قابل پرداخت شد.

وی سجام را اینگونه تعریف کرد که سامانه جامع اطلاعات مشتریان است که با استفاده از این اطلاعات و بانک داده‌ها، سودهای متعلقه به سهامداران را چه سود سهام عدالت و یا سایر سودهای سهام به صورت یکپارچه و الکترونیکی پرداخت می‌شود. البته برای پرداخت سود سهام عدالت هم از اطلاعات سجامی افراد و هم اطلاعات سامانه سهام عدالت مستقر در سازمان خصوصی‌سازی استفاده می‌شود، اما سودهایی که با استفاده از اطلاعات سجام پرداخت می‌شود به هیچ‌وجه برگشتی از بانک ندارد و به دست ذینفع می‌رسد.

باغستانی همچنین یکی دیگر از امکانات الکترونیکی فراهم شده برای سهامداران را سامانه ستاره عنوان کرد که به وسیله آن توثیق سهام انجام می‌شود که از مردادماه سال گذشته افتتاح شد.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: بانک‌ها معمولا وجه نقد را به میزان 100 درصد، سفته را به میزان 80 درصد و سهام را به صورت عمومی 50 درصد ارزش آن را به عنوان وثیقه قبول می‌کنند، اما با استفاده از سهام وثیقه الکترونیکی علاوه بر کاهش سرعت وثیقه‌گیری، ارزش واقعی سهام هم مدنظر قرار می‌گیرد.

به گفته وی، مذاکراتی با بانک‌های باقیمانده انجام شده است که از سامانه ستاره برای وثیقه‌گیری سهام به صورت برخط استفاده کنند.

به گفته وی، یکی دیگر از امکانات الکترونیکی بازار سرمایه، صدور برگه تمکن مالی است که عمدتا برای دانشجویان اعزامی به خارج کشور و برای تمکن‌سنجی مالی آنها استفاده می‌شود که قبلاً برای گواهی تمکن مالی باید مراجعه حضوری با هزینه‌های زیاد انجام می‌شد، اما هم‌اکنون این فرایند به صورت الکترونیکی یک‌روزه صادر می‌شود و با اعطای یک QRکد، افراد می‌توانند گواهی تمکن مالی خود را به سفارتخانه‌ها و مراجع ذیربط ارائه کنند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول