اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

کاهش 1100 واحدی شاخص بورس تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با عقب‌نشینی 1100 واحد همراه شد.

کاهش 1100 واحدی شاخص بورس تهران

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با وجود اینکه شاخص کل بورس تهران امروز با کاهش 1100 واحدی نسبت به روز گذشته به رقم 2 میلیون و 288 هزار و 448 واحد رسید، اما شاخص هم‌وزن با افزایش 231 واحد به رقم 776 هزار و 646 واحد رسید.

ارزش روز بازار به بیش از 8 میلیون و 414 هزار میلیارد تومان رسید. 

معامله گران امروز بیش از 8.8 میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 583 هزار معامله و به ارزش 6 هزار و 204 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی - ارزشی نسبت به روز گذشته امروز با کاهش 5 صدم درصد همراه شدند. این دو شاخص با معیار هم‌وزن با افزایش 3 صدم درصد روبه‌رو شدند. 

شاخص آزاد شناور 15 صدم درصد کاهش یافت. شاخص بازار اول بورس 12 صدم درصد افت کرد، اما شاخص بازار دوم بورس 4 صدم درصد رشد کرد.

امروز نمادهای شستا و هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشتند و نمادهای پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، بانک تجارت، بانک صادرات و پالایش نفت تهران به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشتند.

در فرابورس ایران در پایان معاملات امروز شاخص کل با 19 واحد افزایش به رقم 28 هزار و 963 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس به بیش از یک‌میلیون و 609 هزار میلیارد تومان رسید.

ارزش بازار پایه فرابورس 492 هزار میلیارد تومان شد.

معامله‌گران امروز بیش از 9.2 میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب 398 هزار معامله و به ارزش 293 هزار میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای بیمه پاسارگاد، پتروشیمی تندگویان، فولاد هرمزگان به ترتیب بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشتند و نمادهای مالی سپهر صادرات، صبا تأمین، پتروشیمی زاگرس و مدیریت انرژی امید تابان هور بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشتند.

البته یک نکته در مورد ارزش معاملات فرابورس قابل ذکر است که در این هفته چون روز دوشنبه تعطیل بود، عملیات بازار باز امروز در فرابورس انجام شد که در طی آن 3.2 میلیارد اوراق بدهی دولت در قالب 403 نوبت معامله و به ارزش 288 هزار میلیارد تومان داد و ستد شد که ارقام آن در معاملات فرابورس درج می‌شود.

امروز در غرفه بورس اوراق بهادار تهران از اوراق قراردادهای آتی سهام رونمایی شد. همچنین طبق اطلاعات به دست آمده تاکنون برای 60 میلیون ا یرانی سهامداران عادی و سهامداران عدالت کد بورسی صادر شده است که این رقم حدود 70 درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود.

به گفته اکثر کارشناسان، بازار سرمایه به نسبت بازارهای رقیب از عقب‌افتادگی رشد برخوردار است؛ یعنی هنوز پتانسیل رشد در بازار سرمایه موجود است، البته به شرط اینکه لوازم سرمایه‌گذاری آن رعایت شود و آن اینکه سرمایه‌گذاری در بورس الزاما از محل پس‌اندازها و در فرایند بلندمدت حداقل دو ساله صورت گیرد که در آن صورت بازدهی خوبی نصیب سرمایه‌گذاران خواهد شد. دولت و شرکت‌های سهامی می‌توانند از طریق بازار سرمایه به جمع‌آوری نقدینگی به روش‌های مختلف مانند انتشار اوراق، عرضه سهام، ورود شرکت‌های جدید به بورس به تأمین مالی اقدام کنند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول