اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

طراحی شرکت‌های سهامی عام پروژه‌محور برای تامین مالی پروژه‌های نیمه‌تمام

کارشناس بازار سرمایه از طراحی شرکت‌های سهامی عام پروژه برای تأمین مالی پروژه‌های نیمه تمام عمرانی با نظارت سازمان بورس خبر داد.

طراحی شرکت‌های سهامی عام پروژه‌محور برای تامین مالی پروژه‌های نیمه‌تمام

علی بیگ‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد نقش بازار سرمایه در تأمین مالی اقتصاد، اظهار داشت: در بازار سرمایه با ابزارهای متفاوت مانند عرضه اولیه شرکت‌ها و افزایش سرمایه شرکت‌ها، انتشار اوراق و همچنین طراحی شرکت‌های سهمی عام پروژه، می‌توان به تأمین مالی اقدام کرد.

وی ‌گفت: شرکت‌های سهامی عام پروژه در دست طراحی است که می‌‌توان از آن به عنوان یک ابزار برای جمع‌آوری منابع عمومی از جامعه و تزریق این منابع به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام دولت، استفاده کرد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: در این فرایند ارکان شرکت‌های سهامی عام پروژه تعریف می‌شود که متعهد پذیره نویسی و بازارگردان را می‌توانند شرکت‌های تأمین سرمایه برعهده بگیرند و این ارکان از طریق شرکت‌های تأمین سرمایه فراهم می‌شود.

بیگ‌زاده در مورد اینکه چگونه می‌توان برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام منابعی از بازار سرمایه جمع‌آوری کرد؟ گفت: شرکت‌های سهامی عام پروژه باید با نظارت سازمان بورس تشکیل شوند که بتوانند منابعی را از مردم دریافت کنند و سهام این شرکت‌ها در بازار توسط مردم خریداری می‌شود که می‌توان به این طریق منابع مردم را جمع‌آوری کرد، اما مسئله مهم این است که پروژه‌های نیمه‌تمام باید دارای شرایط توجیه فنی و اقتصادی باشند که در صورت بهره‌برداری بتوانند عایدی برای سرمایه‌گذاران داشته باشند.

وی گفت: شرکت‌های سهامی عام پروژه با مجوز نهادهای نظارتی و سازمان بورس راه‌اندازی می‌شود، گاهی برای تکمیل پروژه‌ها منابع ارزی مورد نیاز است و گاهی منابع ریالی که از مردم جمع‌آوری می‌شود که صرف تکمیل پروژه‌ها می‌شود؛ اعتماد سرمایه‌گذاران به صندوق‌های سهامی عام باید افزایش یابد.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد روش‌های تأمین مالی از بازار سرمایه گفت: از طریق انتشار انواع اوراق صکوک و اوراق شرکتی تأمین مالی می‌شود و حجم اوراق صکوک امسال نسبت به سال مشابه سال قبل دو برابر شده که نوید افزایش سرمایه در پروژه‌های کشور خواهد بود.

وی در مورد سهم بازار سرمایه از تأمین مالی اقتصاد گفت: دولت هم از بازار سرمایه تأمین مالی می‌کند، اما آنچه مدنظر است، ارقام مناسبی به سمت شرکت‌های تأمین سرمایه آمده است که نویدبخش اعتماد بیشتر سرمایه گذاران به این بازار است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول