اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

تورم ماهانه تولیدکننده در اردیبهشت به 3.2 درصد کاهش یافت

تورم ماهانه شاخص بهای تولیدکننده در اردیبهشت‌ 1402 با کاهش قابل توجه نسبت به ماه مشابه سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰، به 3.2 درصد رسید.

تورم ماهانه تولیدکننده در اردیبهشت به 3.2 درصد کاهش یافت

‌به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ‌اطلاعات به دست آمده از منابع آگاه، از کاهش محسوس تورم ماهانه تولیدکننده در ماه گذشته (اردیبهشت 1402) حکایت دارد. تورم شاخص بهای تولیدکننده (PPI) که در اردیبهشت‌ماه 1400 به 5.8 درصد و اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ به 9.7 درصد رسیده بود، در اردیبهشت‌‌ امسال به 3.2 درصد کاهش یافته است.

طبق تعاریف و مفاهیم به کار رفته در استانداردهای بین المللی، این شاخص نشان‌دهنده‌‌ اندازه‌ای از تغییر قیمت کالاها و خدمات است که توسط تولیدکننده خریداری شده و پس از تولید محصول نهایی به فروش می‌رسد، بنابراین شاخص بهای تولیدکننده تغییـر در سـطح عمومی قیمت محصولات فروخته شده توسط تولیدکننده در مبدا فروش (قیمت درب کارخانه) را اندازه‌گیری مـی‌کند.

 


تورم ماهانه شاخص بهای تولیدکننده (درصد)

 

* سیگنال کاهش تورم مصرف‌کننده

شاخص بهای تولیدکننده که به عنوان نماگر پیش‌نگر (Leading Indicator) برای بررسی شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در نظر گرفته می‌شود، بین اهالی اقتصاد به عنوان معیار هزینه‌های تولید شناخته شده و بر همین اساس سیگنال تورم مصرف‌کننده از آن دریافت می‌شود. به عبارت دیگر تورم تولید (PPI) بعد از مدتی در قالب تورم مصرف‌کننده (CPI) خود را نشان می‌دهد.ژ

حال اگر تورم تولید نزولی باشد، پیام کاهش سطح عمومی قیمت‌ها را به جامعه مخابره می‌کند. بر همین اساس به نظر می‌رسد در ماه‌های پیش رو باید منتظر فروکش کردن تب و تاب تورم در ماه‌های اخیر باشیم.

* هدایت به سمت میانگین بلندمدت

تورم ماهانه شاخص بهای تولیدکننده که در اردیبهشت ماه سال جاری رقم 3.2 درصد را ثبت کرده است، همچون سال‌های گذشته نسبت به فروردین ماه سال جاری با افزایش نسبی همراه شده است.

الگوی فصلی تورم‌های ماهانه در دو ماه ابتدایی هر سال به این صورت بوده که تورم ماهانه اردیبهشت معمولاً از تورم ماهانه فروردین به مراتب ارقام بالاتری داشته است و این رفتار تورمی در سال‌های 1400 و 1401 نیز کاملاً مشهود است.

نکته مهم در این خصوص کاهش قابل توجه تورم ماهانه اردیبهشت ماه سال 1402 نسبت به اردیبهشت ماه سال‌های 1401 و 1400 است، به طوری‌که تورم ماهانه در اردیبهشت ماه سال‌های 1400 و 1401 به ترتیب ارقام 5.8 و 9.7 درصد بوده است که با کاهش قابل توجه به 3.2 درصد در اردیبهشت ماه سال جاری رسیده است.

‌متوسط نرخ تورم ماهانه شاخص بهای تولیدکننده فروردین و اردیبهشت‌‌ در فاصله سال‌های 1402-1390 به ترتیب معادل 1.6 و 2.7 درصد بوده است. به این ترتیب با سیاست‌های پولی و ارزی دولت، میانگین نرخ تورم تولید کنترل شده و به سمت میانگین بلندمدت هدایت شود که ادامه این روند، امیدواری‌ها نسبت به کاهش بیشتر تورم مصرف‌کننده را بیشتر می‌کند.

کارشناسان معتقدند بخشی از این کاهش ناشی از مدیریت منابع و مصارف ارزی و جلوگیری از اصابت تنش‌های ارزی اخیر به نظام تولیدی کشور در چارچوب سیاست ارزی جدید بانک مرکزی است، بانک مرکزی سال گذشته مرکز مبادله ایران را برای مدیریت عرضه و تقاضای ارز راه اندازی کرد که سهم بزرگی در مدیریت نوسانات ارزی داشت، در ادامه سیاست تثبیت ارز تجهیزات و ماشین‌آلات تولید با میانگین نرخ ۲۸۵۰۰ تومان از زمستان سال گذشته اتخاذ شد که با استقبال تولیدکنندکان همراه بود، زیرا می‌توانستند برنامه‌ریزی تولید را بر همین اساس تنظیم کنند.

در مجموع انتظار می‌رود در صورت تداوم سیاست‌های حمایتی ارزی بانک مرکزی در ادامه شاهد ثبات و کاهش هزینه‌های تولیدکنندگان در ماه‌های پیش‌ِ رو باشیم و همین امر تأثیر قابل توجهی بر تورم شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی گذاشته و در صورت تقویت و بهبود انتظارت، این کاهش با شدت بیشتری تداوم یابد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول