اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

بازسازی صحنه تاریخی قیام ۱۵خرداد با تصاویر شهدای حرم حضرت شاهچراغ(ع)

در آستانه شصتمین سالگرد قیام خونین ۱۵ خرداد و همزمان با برگزاری کارگاه ملی کتیبه و پرچم شیراز جمعی از هنرمندان کشور با شرکت در یک آیین، صحنه ماندگار قیام ۱۵ خرداد را با تصاویری از شهدای واقعه تروریستی حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام بازسازی کردند.

بازسازی صحنه تاریخی قیام ۱۵خرداد با تصاویر شهدای حرم حضرت شاهچراغ(ع)

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، سعید کریمی دبیر این رویداد ضمن اعلام این مطلب اظهار داشت: قیام خونین ۱۵ خرداد نقطه اوج شروع نهضت امام خمینی «ره» است که ریشه در عاشورا و تفکر عاشورایی دارد و شهادت بالاترین جلوه آن است.

وی افزود از سوی دیگر در حادثه جانگداز شهادت جمعی از زائرین حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ علیه السلام جمعی از محبین اهل بیت در حرمی امن، مظلومانه و بی گناه به شهادت رسیدند که این حادثه نیز داغی بر دل های مردم شیراز و همه کشور گذاشت 

دبیر کارگاه ملی کتیبه و پرچم شیراز ادامه داد: در سال ۱۳۴۲ و یک روز پس از قیام یعنی در روز ۱۶ خرداد مردم شیراز حماسه‌ای شگرف آفریدند اولین بانوی شهید نهضت انقلاب اسلامی که از عشایر غیرتمند فارس بود نیز از این خطه به جوار قرب الهی پر کشید.لذا وقتی تصمیم به برگزاری کارگاهی به منظور خدمت رسانی هنری به عزاداران حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام گرفتیم و زمان آن با نیمه خرداد تقارن یافت مصصمم شدیم باکاری متفاوت ادای دین کنیم.

وی گفت: آنچه در این آیین رویداد بازسازی صحنه ماندگار تظاهرات قیام ۱۵ خرداد با همان فضا سازی تصاویر و شعار هاست و جمعی از هنرمندان ملی و استانی به عنوان شرکت کنندگان در تظاهرات ایفای نقش کردند تنها برای ادای دین به شهدای حرم مطهر تصاویر این عزیزان در دست هنرمندان قرار گرفت تا این صحنه ماندگار بار دیگر با شهیدان دیگری از این خط سرخ نینوایی در حافظه تاریخی مان نقش ببندد. 

کریمی پیرامون کارگاه ملی کتیبه و پرچم شیراز نیز گفت: در این کارگاه طی سه روز تولید پرچم و کتیبه برای فضاسازی شهری و شهرآرایی ماه محرم در شیراز و برخی از کلانشهرهای کشور در ۶ قالب شامل پرچم‌های اهتزاز، پرچم‌های عمودی شهری، پرچم‌های سردرب منازل و اماکن، ریسه‌های پارچه‌ای شهری برای شهر آرایی و کتیبه‌های ویژه اماکن تاریخی و گردشگری در دستور کار قرار داشت

وی ادامه داد: اتفاق ارزنده دیگری نیز رخ داد که طی آن استاد کریم عرب تهرانی کتیبه‌ای به مساحت ۲۰۰مترمربع برای ایوان حرم حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) تولید کردند که می‌توان گفت این کتیبه به عنوان بزرگترین کتیبه دستی شیراز محسوب می‌شود.

دبیر مجمع طراحان انقلاب اسلامی فارس بیت تصریح کرد: کاربردی بودن از ویژگی های مهم این کارگاه بود و ان شاءا... از آثار تولیدی برای فضاسازی شهری و شهرآرایی ماه محرم در شیراز و برخی از کلانشهرهای کشور استفاده خواهد شد و این اقلام به شهرداری‌های سایر شهرها نیز اهدا خواهد شد.

وی در پایان اظهار داشت: امیدوارم در فرصت های آتی نیز بتوانیم با امکاناتی بیشتر و تدبیر و برنامه ریزی دقیق تر با همراهی نهادهای تأثیرگذار از جمله حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس لحظه هایی مهم از تاریخ انقلاب اسلامی را بازسازی و ثبت کنیم.

این کارگاه با همکاری سازمان فرهنگی شهرداری، کانون هنر شیعی، هیأت هنر تهران، حوزه هنری استان فارس، نهضت مردمی پوستر انقلاب به مدت سه روز در حرم شاهچراغ (ع) برگزار شده و مجری برگزاری نیز مجمع طراحان انقلاب اسلامی استان است.

پایان پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول