اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

وخامت اوضاع معیشتی تونسی‌ها در کمبود بنزین و کالاهای اساسی

‌اوضاع معیشتی مردم تونس با کمبود سوخت و کالاهای اساسی به شدت وخیم شده است، رئیس‌جمهور تونس همواره بحران نبود کالاهای مصرفی ضروری را به احزاب سیاسی نسبت می‌دهد در حالی که مردم تونس معتقدند این بحران نتیجه کمبود نقدینگی و سردرگمی دولت در کسری مالی است.

وخامت اوضاع معیشتی تونسی‌ها در کمبود بنزین و کالاهای اساسی

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از الجزیره، پمپ بنزین‌ها در تونس مملو از صف‌هایی‌ رانندگانی است که از ترس تمام شدن بنزین به دلیل کمبود ذخایر استراتژیک و اختلال در توزیع این سوخت در بازار، صف کشیده‌اند تا باک‌های خود را پُر کنند، در حالی که ناظران از تشدید بحران اقتصادی در این کشور به دلیل فقدان کالاهای وارداتی اساسی در نیمه دوم سال جاری هم بیم دارند.

در مرکز پایتخت تونس، هرج و مرج در خیابان‌های نزدیک به جایگاه‌های پمپ بنزین به دلیل اختلال در تردد و تشدید صدای بوق و دزدگیر خودروها، حاکم ‌است؛ در حالی که سایر جایگاه‌ها هم در این منطقه تعطیل کرده و تابلوهایی را به زبان فرانسوی قرار دادند که روی آن نوشته شده بنزین دیگر وجود ندارد.

 

 

ولید یک شهروند تونسی است که در حالی که در صف پمپ بنزین ایستاده می‌گوید که این آشفته‌حالیِ مردم تونس تنها به دلیل کمبود سوخت و بنزین نیست، بلکه این روزها بیشتر کالاهای اساسی از نان گرفته تا قهوه و شکر، کمیاب شده است.

وی افزود: طی دوره‌های گذشته، تونسی‌ها از نوسانات شدید در سطح عرضه برخی از کالاهای اساسی وارداتی توسط دولت شکایت داشته‌اند که به دلیل کمبود غلات وارداتی، قهوه، روغن نباتی و داروهای ضروری و در نهایت بنزین است.

 قیس سعید، رئیس جمهور تونس همواره بحران نبود کالاهای مصرفی ضروری را به احزاب سیاسی نسبت می‌دهد که به دنبال دامن زدن به اوضاع در داخل، ضربه زدن به دولت و توطئه علیه آن هستند و معتقد است که این طرف‌ها با در دست گرفتن شیوه‌های توزیع به دنبال گرسنه نگاه داشتن مردم تونس هستند و با این حال بر بازخواست و مجازات آنها نیز تاکید می‌کند.

اما شهروندان تونسی با این گفته‌ها متقاعد نمی‌شوند و می‌گویند: احمقانه است که باور کنیم این بحران تنها ناشی از اخلال‌آفرینی احزاب سیاسی است، این بحران در گذشته نیز در نتیجه کمبود نقدینگی و سردرگمی دولت در کسری مالی و سوء مدیریت کشور تکرار شده بود.

یک مرد حدودا چهل ساله که در یک شرکت خصوصی کار می‌کند و پدر 3 فرزند است، می‌گوید شرایط زندگی غیر قابل تحمل شده است و این نشان از کمبود مواد اولیه دارد؛  تمام شدن بنزین و قطع شدن آب آشامیدنی به دلیل خشکسالی، زندگی مردم را تبدیل به یک جهنم واقعی کرده است.

شهروند دیگری هم با ابراز عصبانیت از تکرار کمبود سوخت در جایگاه‌های بنزین می‌گوید: نمی‌دانم با این بی توجهی نسبت به اوضاع مردم به کجا خواهیم رسید؟ یک روز آرد نیست، نانوایی‌ها تعطیل هستند، یک روز شیر و شکر نیست، یک روز بنزین نیست و در هر حالی اوضاع نابسامان زندگی مردم سامان نمی‌یابد.

 

 

این شهروند تونسی بر این باور است که دولت از دغدغه‌های مردم به‌ویژه در اطلاع رسانی به افکار عمومی درباره واقعیت بحران‌های مکرر در از بین رفتن کالاهای اساسی دور است و دلیل اینکه پمپ بنزین‌ها عمدتاً مملو از صف خودرو هستند، این است که اغلب رانندگان از شبکه‌های اجتماعی اطلاعات درباره کمبود بنزین دریافت می‌کنند.

از سوی دیگر، سیلوان السمیری، مسئول دانشگاه نفت و مواد شیمیایی وابسته به اتحادیه کارگری تونس به الجزیره می‌گوید: دلیل ازدحام بیش از حد مردم در پمپ بنزین‌ها برای خرید سوخت به دلیل اعتصاب جایگاه‌های سوخت نیست، بلکه ذخیره استراتژیک سوخت کاهش یافته و ما در انتظار واردات آن هستیم.

وی با اشاره به مشکل تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی در تونس تاکید کرد که بحران فعلی کمبود نفت با نزدیک شدن به ورود یک کشتی سوخت به بندر شمال تونس رفع می‌شود و امید است که مشکل کمبود بنزین در جایگاه‌ها حل شود.

معز حدیدان، یک کارشناس اقتصادی نیز می‌گوید که موجودی ارز در حال حاضر بالغ بر 20 میلیارد دینار (کمتر از 7 میلیارد دلار) و برای حدود 93 روز عرضه است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر است و از همین رو نگرانی از اختلال در عرضه  مواد اولیه از خارج از کشور در غیاب بودجه شدت گرفته است.

وی تاکید کرد: وضعیت مالی تونس به ویژه با توجه به نبود توافق با صندوق بین المللی پول برای دریافت وام چهار ساله به ارزش 1.9 میلیارد دینار و همچنین اختلال در دسترسی این کشور به تامین مالی ارزی از بازارهای جهانی به دلایل مختلف از جمله کاهش رتبه اعتباری تونس بحران زده است.

 

حدیدان تاکید کرد: مشکل تونسی‌ها در مقطع کنونی تنها کمبود سوخت نیست، بلکه کمبود دارو، کمبود آب آشامیدنی و کمبود حتی یک بسته شکر است. این روزها هر جایی که شاهد صف تهیه کالاهای اساسی مردم باشید صدای گریه و فریاد مردم در صف شنیده می‌شود که این اتفاقات در شان مردم نیست.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول