اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

زیره سبز بازویی توانمند برای اقتصاد قطب کشاورزی خراسان جنوبی

گیاه دارویی زیره سبز در کنار محصولات مزیت دار و استراتژیکی چون زعفران و پسته یک بازوی توانمند برای اقتصادی قطب کشاورزی خراسان جنوبی (سرایان) به حساب می آید.

زیره سبز بازویی توانمند برای اقتصاد قطب کشاورزی خراسان جنوبی

خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی؛ طولانی شدن قهر طبیعت و خشک شدن اغلب منابع آبی مورد نیاز کشاورزی، کشاورزان این استان را به سمت تغییر الگوی کشت و استفاده از محصولات کم آب بر سوق داده است تا از این طریق کمی خسارت های وارده از استمرار 22 ساله خشکسالی ها را جبران کنند.

یکی از این گیاهان هم زیره سبز است که کاشت آن در خراسان جنوبی رونقی بیش از گذشته یافته است و آن هم به واسطه سازگار با اقلیم این استان است. 

 هزار ۶۱۶ هکتار از اراضی کشاورزی خراسان جنوبی زیرکشت این طلای سبز است و سرایان با بیش از ۹۰۰ هکتار بیشترین سطح زیرکشت را به خود اختصاص داده است با این اوصاف از آن به عنوان قطب تولید طلای سبز خراسان جنوبی یاد می شود.

هر سال بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان  بهره برداران این محصول  از راه کشت آن  در دیار آب انبارهای خراسان جنوبی کسب درآمد می کنند.

این محصول در کنار زعفران و پسته بازوی توانمندی برای اقتصاد کشاورزی شهرستان سرایان این قطب تولیدات کشاورزی و دامپروری خراسان جنوبی به حساب می آید.

علی اکبر بردبار، مدیرجهاد کشاورزی سرایان در گفت وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان از سرایان به تشریح جزئیات این محصول در شهرستان پرداخت و از سرایان به عنوان قطب تولید محصولات کشاورزی و دامپروری خراسان جنوبی یاد کرد و اظهارداشت: ۹ هزار و ۶۰ خانوار به صورت مستقیم و غیر مستقیم در حوزه کشاورزی و دامپروری در سطح ۲۲ هزار هکتار اراضی زراعی و کشاورزی  به فعالیت مشغول هستند.

به گفته وی همه سطوح زیرکشت سرایان چه به لحاظ سطح و چه از نظر رکورد تولید از جایگاه ویژه ای در خراسان جنوبی برخوردار است طوری که محصولاتی چون زعفران، پسته و زیره رتبه های اول و دوم تولید در استان را به خود اختصاص داده اند.

زیره محصول همراه کشاورز

مدیرجهاد کشاورزی سرایان سطح زیرکشت زیره را در این شهرستان هر سال بین ۸۰۰ تا هزار و ۲۰۰ هکتار متغیر دانست و ادامه داد: زیره محصولی است که  از شروع کاشت تا برداشت آن سه تا چهار ماه بیشتر زمان نمی برد به همین واسطه می توان از آن به عنوان محصول همراه کشاورز یاد کرد.

بردبار با بیان این که زیره سبز یکی از بازوان درآمدی شهرستان به حساب می آید اضافه کرد:  زیره سبز به واسطه این که یک گیاه دارویی به حساب می آید در جهان از جایگاه ویژه ای برخوردار است و سرایان نیز از نظر میزان سطح و رکورد تولید جایگاه اول را در استان به خود اختصاص داده است.

مدیرجهاد کشاورزی سرایان در ادامه با اشاره به نیاز کم آبی این گیاه تصریح کرد: این محصول به دلیل نیاز کم آب با توجه به مدیریت منابع آب نقش مهمی در کشت جایگزین و مدیریت مصرف منابع آبی دارد.

ارزش اقتصادی ۱۵۰ میلیارد تومانی زیره سبز

بردبار به جایگاه زیره در اقتصاد و اشتغال زایی شهرستان اشاره و تصریح کرد: سالانه بیش از۱۵۰ میلیارد تومان ارزش اقتصادی زیره نصیب کشاورزان زحمت کش سرایانی می شود که در شرایط سخت اقتصادی ،تحولی بزرگ در معیشت خانواده ها و تامین نهاده های کشاورزی برای کشاورزان به شمار می رود.
وی رکورد تولید هزار و ۵۰۰ کیلوگرم در هر هکتار را متعلق به شهرستان سرایان اعلام کرد و ادامه داد:  با هر هکتار زیرکشت این محصول ۳۰ نفر روز اشتغال زایی ایجاد می شود که زمینه اشتغال زایی  مناسبی را در شهرستان مهیا کرده است.

وی با اشاره به قابلیت های فرآوری و تکمیل زنجیره تولید زیره سبز در شهرستان تصریح کرد: واحد عرقیات دشتستان با پروانه بهره برداری در حال فعالیت بوده و بخشی از زیره تولیدی شهرستان را به صورت بسته بندی عرقیجات زیره در بازارهای داخلی و بین المالکی به فروش می رساند.

فروش محصول به صورت فله ای

مدیرجهاد کشاورزی سرایان با بیان این که متاسفانه بیشتر محصول تولیدی به صورت فله صادر و به فروش می‌رسد از رایزنی با واحد های بسته بندی فعال در شهرستان خبرداد تا محصول به صورت بوجاری  و بسته بندی در راستای تکمیل زنجیره تولید ارائه شود.

به گفته بردبار مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان پیگیر تهیه برند زیره سبز با توجه به جایگاه ویژه شهرستان  با وجود  سطح زیر کشت و رکورد تولید، مختص سرایان است.

وی با اعلام حمایت از سرمایه گذاران گفت: درصورت سرمایه گذاری به منظور تکمیل زنجیره تولید محصولات کشاورزی این مدیریت در کنار سرمایه گذاران خواهد بود و از هیچ گونه تلاشی دراین زمینه دریغ نمی کند.

سطح زیرکشت زیره سبز در خراسان جنوبی

محمد رزقی، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز با اشاره به این که سطح زیر کشت این محصول در استان هزار ۶۱۶ هکتار است، اظهار داشت: شهرستان سرایان با داشتن بیش از ۹۰۰ هکتار بیشترین سطح زیر کشت این محصول را در استان به خود اختصاص داده است.

به گفته وی  سالانه  از هرهکتار سطح زیر کشت به طور متوسط ۴۳۰ کیلوگرم زیره سبز برداشت می‌شود.

وی اضافه کرد: زیره سبز دارای خواصی از جمله ضد نفخ، کمک به هضم،  تقویت حافظه، درمان بی خوابی، ضد ویروس و ضد باکتری است.

پایان پیام/۶۹۰۷۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول