علی باقر طاهرینیا رئیس مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی و عضو دائمی شورای معاونین وزارت علوم تحقیقات و فناوری در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، گفت: رشتههای تحصیلی در ایران و در دنیا هم ریزش و هم رویش دارند، چون ایجاد یک رشته و ادامه حیات آن تابع نیاز بازار کار یا سیاستهای علم و فناوری است.
وی افزود: زمانی که رشتهای را در راستای تولید علم و توسعه مرزهای دانش تأسیس میکنیم جهتگیریهایی در رابطه با آن وجود دارد که شدت و ضعفاش کم و زیاد میشود ولی برخی از رشتهها وجود دارند که برای تأمین نیروی کار ماهر و نیروی کار مورد نیاز بازار تأسیس میشوند و تاریخ مصرف دارند که روزی ایجاد میشوند و شغل در آنها رونق دارد که منجر به توسعه آن رشته تحصیلی میشوند، اما زمانی که شغل رونق نداشته باشد و نیروی کار کافی در آن رشته وجود نداشته باشد قطعاً آن رشته تعطیل میشود.
رئیس مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی ادامه داد: از ابتدا تاکنون ۴ هزار رشته منسوخ شده داریم. دانشگاهها باید با توجه به ساختار و اختیاراتی که برایشان تعریف شده به بازنگری رشتههای موجود و نسبت به طراحی رشتههای جدید اقدام کنند؛ بنابراین فرایند برای انجام این کار در حوزه معاونت آموزشی در بخش برنامهریزی رشتهها مصوب میشود و دانشگاهها براساس تشخیص و بازنگری که از بازار کار میگیرند هم سرفصلهایشان را بازنگری میکنند و هم رشتههای جدید طراحی میکنند.
طاهرینیا در پایان گفت: در چند سال اخیر از مجموع ۳۷۰۰ برنامه درسی که وجود دارد حدود ۱۷۰۰ برنامه درسی بازنگری شده و چیزی حدود ۹۷۰ برنامهدرسی هم با رویکرد نوآورانه تدوین شده است.
پایان پیام/