اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حماسه و مقاومت

فارس من| اگر بیش از 60 سال دارید، نمی‌توانیم به شما وام بدهیم!

«شما بالای ۶۰ سال سن دارید بنابراین وام بانکی به شما تعلق نمی گیرد». این پاسخ یک کارمند بانک است؛ زمانی که فرزند یک شهید برای درخواست وام به این بانک مراجعه کرده بود.

فارس من| اگر بیش از 60 سال دارید، نمی‌توانیم به شما وام بدهیم!

خبرگزاری فارس ـ گروه حماسه و مقاومت ـ زهرا بختیاری: «شما بالای ۶۰ سال سن دارید، بنابراین وام بانکی به شما تعلق نمی‌گیرد.» این جمله کارمند یک بانک است؛ زمانی که فرزند یک شهید برای درخواست وام به این بانک مراجعه کرده است. 

این فرزند شهید ۶۴ سال دارد و پدرش اوایل سال ۶۰ در درگیری با نیروی ضدانقلاب کومله در کردستان به شهادت رسیده است. او می‌گوید: «وقتی درخواستم را برای وام مطرح کردم به من گفتند: در اعتبارسنجی شما که توسط بانک برای هر مشتری پیش از دادن وام انجام می‌شود، امتیاز لازم را کسب نکرده‌اید. علت را که جویا شدم، فهمیدم مشکل شرایط سنی است. البته این تجربه برای چند نفر دیگر از نزدیکان ما که از خانواده شهدا هم هستند، اتفاق افتاده بود که خیلی ما را متعجب کرد. به بنیاد شهید هم مراجعه کردیم، اما آنها هم همین حرف را تکرار کردند.» 

وام‌ها اغلب با سود ۱۸ تا ۲۳ درصد به مشتریان متقاضی داده می‌شود. آن هم اگر فردی توانسته باشد معرفینامه از یک ارگان یا نهاد معتبر گرفته باشد. علاوه بر آن داشتن ضامن نیز از شروط اصلی وام گیرنده است. 

مرگ شما نزدیک است!

همسر شهیدی دیگر می‌گوید: «برای گرفتن یک وام باید هفت خان رستم را بگذرانیم. اگر کسی به این پول احتیاج نداشته باشد، چرا باید حاضر باشد چنین سودی به بانک‌ها پرداخت کند؟ من الان با وجود داشتن چند نوه و رسیدن سن ازدواج فرزندانم به وام احتیاج دارم. اما در کمال تعجب می‌گویند چون سن‌ات بالاست، وام داده نمی‌شود! مگر نه اینکه امید به زندگی در کشور ما بالای ۷۵ سال است؟ اینطور که بدتر به ما القا می‌شود دیگر زندگی می‌خواهید چکار؟ بنشینید و آماده مردن باشید.»

مدیرکل تسهیلات بنیاد شهید: بی‌اطلاعم!

در بخش فارس من خبرگزاری فارس کمپینی از طرف خانواده ایثارگران ثبت شده و همگی پیگیر علت اجرای چنین قانونی هستند. میثم ارزو مدیرکل تسهیلات و رفاهی بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص اینکه به والدین شهدای بالای ۶۰ سال چرا وام تعلق نمی‌گیرد، می‌گوید: «بعید است چنین قانونی باشد و اگر هم هست من بی‌اطلاعم.» اروز می‌گوید: «اما مطمئنم در بانک دی چنین قانونی وجود ندارد و دادن تسهیلات به والدین شهدا با هر سنی ادامه دارد.»

یک مطلع امور بانکی هم می‌گوید: «مصوبه بانک مرکزی در خصوص افراد بالای ۷۰ سال است که نمی‌توانند تسهیلات بانکی دریافت کنند. علت آن هم این است که به خاطر بالا رفتن سن، ریسک پرداخت اقساط بالاست و ممکن است فرد از دنیا برود. از طرفی چون بانک مسئول حفظ پول و حقوق سپرده‌گذار است، موظف است با چنین تدابیری ریسک برنگشتن پول را پایین بیاورد، اما یک فرد مثلا ۳۰ ساله امکان فوتش کمتر است.» 

وام می‌دهیم اما به شروطی

کارمند یک بانک دیگر در پاسخ به این سوال که چنین مصوبه‌ای وجود دارد یا نه، می‌گوید: «اینکه به افراد بالای ۶۰ یا ۷۰ سال وام تعلق نگیرد، صحت ندارد. طبق قانون برای ضمانت وام یک فرد با هر سنی، ضامن بالای ۷۰ سال پذیرفته نیست. اگر شخص وام گیرنده سنش بالا باشد، بانک سعی  می‌کند با گرفتن دو ضامن با سن پایین‌تر این ریسک را بردارد.» 

این در حالی است که در هیچ یک از اخبار مربوط به اعطای تسهیلات به جامعه ایثارگری چنین موردی مطرح نشده است. باید به این نکته نیز توجه کرد که با وجود گذشت چهار دهه از جنگ تحمیلی، اگر پدر و مادری در دهه ۶۰ که مقارن با جنگ ایران و عراق است، حدود ۴۰ سال سن داشته، اکنون ۸۰ ساله است و اگر همسر شهیدی ۲۰ ساله بوده که همسرش به شهادت رسیده، اکنون بیش از ۶۰ سال سن دارد.  

با توجه به جایگاه خانواده ایثارگران که عزیزترین‌هایشان را برای استقلال و آزادی این کشور داده‌اند، نباید قانون جداگانه‌ای در نظام بانکی کشور تصویب شود تا آنان به دردسر نیفتند؟ فراموش نکنیم که پیگیری و احقاق حقوق خانواده شهدا و جانبازان بر عهده بنیاد شهید است و حتی بانک دی که متعلق به این بنیاد است از دادن تسهیلات به خانواده شهدای بالای ۶۰ سال خودداری می‌کند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول