اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

هشدار بدر عراق: اردن شراکت با بغداد را فدای حزب بعث نکند

سازمان بدر با تأکید بر اینکه اردن با حمایت از حزب بعث، قانون اساسی عراق را به چالش کشیده، هشدار داد «امان» باید از این تصمیم عقب‌نشینی کند.

هشدار بدر عراق: اردن شراکت با بغداد را فدای حزب بعث نکند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سازمان بدر عراق بعد از ظهر امروز دوشنبه، تصمیم دولت اردن در فعالیت مجدد سیاسی حزب بعث در این کشور را محکوم و تأکید کرد که ملت عراق، به شدت از این «تصمیم خصمانه» خشمگین هستند.

شبکه خبری الغدیر به نقل از سازمان بدر گزارش داد، کسانی که از این تصمیم، در ادن حمایت کردند، تظاهرات برگزار کردند و علیه ملت و دولت عراق شعار سردادند و این کشور را تهدید کردند که سران حزب بعث بار دیگر به عراق باز خواهند گشت.

 هیأت انتخابات اردن در تاریخ ۱۵ ماه جاری میلادی (۲۵ اردیبهشت) مجوز فعالیت ۲۷ حزب از جمله حزب «بعث» (شاخه اردن) را در این کشور صادر کرد؛ اقدامی که با اعتراض شدید عراقی‌ها مواجه شده است.

حزب بعث اردن (بر خلاف حزب بعث سوریه) ارتباط تگاتنگی با حزب بعث عراق دارد و بسیاری از سران این حزب پس از اشغال عراق و اعدام صدام به اردن گریختند. از جمله «رغد صدام» دختر او که هم اکنون در امان به سر می‌برد و به نوعی رهبری معنوی حزب بعث اردن را نیز در دست دارد.  او چند ماه پیش برای ورود به عرصه سیاسی اردن ابراز تمایل کرده بود.

سازمان بدر در ادامه تأکید کرد، این اقدام دولت اردن، به چالش کشیدن قانون اساسی عراق است که بر اساس آن، فعالیت حزب بعث و تبلیغ برای آن، ممنوع است. افزون بر اینکه، اردن شماری از رهبران سابق رژیم صدام و کسانی را پناه داده داده است که از نظر قضایی در عراق، مجرم هستند.

این سازمان از دولت اردن خواست که از این تصمیم عقب‌نشینی کند و گفت: «آن را یک اقدام خصمانه می‌دانیم که نظام سیاسی و امنیت داخلی و خارجی عراق را هدف قرار می‌دهد. ما به اردن یادآوری می‌کنیم که شراکتهای متعدد بین دو کشور، تحت تأثیر این تصمیم اسف‌بار قرار خواهند گرفت».

سازمان بدر در پایان تأکید کرد که ملت عراق از کشور، نظام و امنیت خود دفاع خواهد کرد و قطعا در برابر دشمنان و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی آتنان به پیروزی خواهد رسید.

اعضای حزب بعث از جمله رغد صدام، فعالیت آزادانه‌ای در این کشور دارند و گاه و بیگاه با اظهارنظرهای خصمانه خود موجب خشم عراقی‌ها می‌شوند، به خصوص در زمان یورش داعش به عراق، ارتباط تنگاتنگی میان افسران حزب بعث در اردن با داعش برقرار گردید و فرماندهی و برنامه‌ریزی حملات داعش در بسیاری مناطق بر عهده این افسران بود؛ اما اکنون با صدور مجوز فعالیت رسمی، اعضای بعث می‌توانند وارد پارلمان و چه بسا دولت اردن شوند.

در واکنش به این مسئله، روز گذشته، صدها نفر در منطقه سبز بغداد تجمع کرده و ضمن سر دادن شعارهایی علیه دولت اردن، از دولت و پارلمان عراق نیز خواستند که امان را برای انصراف از این تصمیم تحت فشار قرار دهد. آن‌ها همچنین خواستار فراخوان سفیر عراق از اردن و قطع رابطه با این کشور بودند.

پایان پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول