اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

خیز جمهوری‌خواهان آمریکا برای عبور از ترامپ؟

نشانه‌هایی که در روزهای گذشته به دست آمده از خیز برخی جمهوری‌خواهان برای عبور از دونالد ترامپ حکایت دارد.

خیز جمهوری‌خواهان آمریکا برای عبور از ترامپ؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نامزدی خود برای مرحله درون‌حزبی انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ را اعلام کرده نشانه‌های فزاینده‌ای حاکی از عبور برخی از سیاستمداران حزب جمهوری‌خواه از او هستند. 

در ماه‌های گذشته از ترامپ به عنوان اصلی‌ترین چهره جمهوری‌خواه که می‌تواند «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا از حزب دموکرات را در انتخابات به چالش بکشد یاد شده است. 

«ران دیسانتیس»، فرماندار ایالت فلوریدا اصلی‌ترین رقیب دونالد ترامپ به شمار می‌رود. این دو سیاستمدار جمهوری‌خواه بایستی در کنار دیگر نامزدهای این حزب برای معرفی شدن به عنوان نماینده نهایی حزب در انتخابات ۲۰۲۴ و زورآزمایی نهایی با «جو بایدن» رقابت کنند.

با آنکه بعضی از نماینده‌های جمهوری‌خواه تلاش کردند حکم ۲۰ روز پیش دادگاهی در نیویورک که ترامپ را بابت سوءاستفاده جنسی  از «جین کارول»، روزنامه‌نگار و نویسنده آمریکایی در سال ۱۹۹۶ پنج میلیون دلار جریمه کرده کم‌اهمیت جلوه دهند اما به تازگی نماینده جمهوری‌خواه دیگر درباره امکان انتخاب شدن ترامپ تردید ابراز کرده‌اند. 

تحقیقات درباره ترامپ تنها مربوط به این پرونده نیست. او در چند پرونده دیگر از جمله سوءاستفاده از اسناد محرمانه و تلاش‌هایش برای تغییر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ از سوی نهادهای فدرال تحت تعقیب قرار دارد.

ضمن آنکه ترامپ حدود دو ماه پیش در دادگاهی در نیویورک در خصوص اتهاماتش در پرونده پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن تفهیم اتهام شده است

اما نشانه‌های کاهش نفوذ ترامپ بر حزب جمهوری‌خواه چیست؟ او در روزهای گذشته توصیه‌ها و هشدارهایی خطاب به هم‌حزبی‌هایش کرده که به نظر می‌رسد هیچ اثری نداشته‌اند. 

ترامپ در مصاحبه‌ای که چند هفته پیش با سی‌ان‌ان انجام داد از قانونگذاران جمهوری‌خواه خواست از مطالباتشان در مذاکرات بر سر سقف بدهی کوتاه نیایند. او گفت جمهوری‌خواهان نباید در این مذاکرات تسلیم شوند حتی اگر این موضوع به نکول بدهی از سوی دولت منجر شود. 

رئیس‌جمهور سابق آمریکا در آن مصاحبه گفت: «خطاب به شما جمهوری‌خواهان در آنجا، یعنی اعضای کنگره و سناتورها می‌گویم، اگر آنها با کاهش بودجه‌های هنگفت موافق نکردند لازم است شما هم به سمت نکول بدهی بروید.»

با آنکه بسیاری از کارشناسان هشدار داده‌اند که سناریوی نکول بدهی رکود اقتصادی فاجعه‌باری در پی خواهد داشت ترامپ در آن مصاحبه گفت که بروز چنین وضعیتی نهایتاً باعث «یک هفته بد یا یک روز بد» خواهد شد. 

ترامپ همین موضع خود را در شبکه‌اجتماعی‌اش یعنی «تروث‌سوشال» هم منعکس کرد. او در آنجا نوشت: «جمهوری‌خواهان نباید بر سر سقف بدهی توافق کنند مگر آنکه هر آن چیزی که می‌خواهند به دست بیاورند. کوتاه نیایید.»

با وجود این، «کوین مک‌کارتی»، رئیس‌ جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان و جو بایدن، بر خلاف اظهارات ترامپ به توافقی رسیدند که در آن برخی از مطالبات جمهوری‌خواهان در نظر گرفته شده بود اما در آن خبری از کاهش بودجه‌های عظیمی که مورد خواست ترامپ و جمهوری‌خواهان بود، نبود. 

نشانه دیگر، تلاش ناکام ترامپ برای منصرف کردن قانونگذاران مجلس ایالتی تگزاس از استیضاح «کن پاکستون»، دادستان کل این ایالت بود. پاکستون از متحدان ترامپ است. 

ترامپ قبل از رأی‌گیری برای استیضاح پاکستون به یاری او شتافت و به قانونگذاران هشدار داد که در صورتی که طرح استیضاح پاکستون را پیش ببرند با خشم او (ترامپ) مواجه خواهند شد. 

 او در پستی که روز شنبه در تروث‌سوشال منتشر کرد نوشت: «این استیضاح، روند بسیار غیرمنصفانه‌ای است که نباید اجازه داد اتفاق بیفتد یا اینکه پیش برود- اگر این اتفاق بیفتد با شما مبارزه می‌کنم»

اما مجلس ایالتی تگزاس به استیضاح پاکستون در ۲۰ بند از جمله اخذ رشوه و سوءاستفاده از اعتماد عمومی رأی مثبت داد. این استیضاح با ۱۲۱ رأی موافق و ۲۳ رأی مخالف همراه شد که عزل فوری پاکستون از سمتش تا زمان رأی‌گیری نهایی در سنا را به همراه داشت.

گرگ آبوت، فرماندار تگزاس که او هم جمهوری‌خواه است تا کنون درباره استیضاح پاکستون اظهارنظری نکرده است. خود این مسئله هم انتقاد ترامپ را به همراه داشت. 

او در تروث سوشال نوشت: «انفعال در عمل! فرماندار تگزاس کجاست که درباره استیضاح دادستان کلش نظر بدهد؟»

انتهای پیام/ 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول