اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

پائولونیا، تحت تعقیب!

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با تأکید بر ممنوعیت کاشت و توسعه گونه غیر بومی درخت پائولونیا گفت: کاشت گونه مذکور در فضای سبز شهری و در مجاورت مناطق تحت مدیریت که منجر به تخریب و آلوده کردن زیستگاه‌های طبیعی شود از طرف این سازمان جرم محسوب شده و مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

پائولونیا، تحت تعقیب!

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حمزه عشوری امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به ممنوعیت کاشت درخت « پائولونیا »در استان گیلان اظهار کرد: درخت پائولونیا با نام علمی Paulownia از تیره پالونیاییان است که گونه‌های مختلف آن بومی شمال آمریکا، چین، لائوس و مناطق دیگر شرق آسیا، مانند ژاپن و کره هستند، این گونه حدود ٤٠ تا ٥٠ سال پیش به‌صورت محدود وارد کشور شد و به منظور مطالعات تحقیقاتی و آموزش دانشجویان در باغ بوتانیک (گیاه‌شناسی)  نگهداری می‌شد. 

وی با بیان اینکه گونه پائولونیا برگ‌های بسیار پهنی دارد و زمانی که رشد می‌کند به درختان و گیاهان دیگر فرصت رشد نمی‌دهد و آن‌ها را از بین می‌برد، گفت: این گیاه با مصرف بیش از حد آب باعث ازبین رفتن منابع آبی می‌شود و بیشتر از طریق ریشه  تکثیر می‌یابد و رشد سریع از خصوصیات ثابت گونه‌های پائولونیا ست.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان، براساس اطلاعات بدست آمده بسیاری از منابع معتبر علمی، گیاه پائولونیا  گونه مهاجم است و کاشت این درخت بدون مطالعه و آسیب شناسی دقیق به صلاح تعادل بوم‌شناسی منطقه نیست.

عشوری با تأکید بر اینکه به استناد مواد  ۱، ۶، ۷ قانون و بهسازی محیط‌زیست که حفاظت، بهبود و بهسازی محیط زیست و پیشگیری و ممانعت از هرگونه آلودگی و اقدام مخرب منتج به برهم خوردن تعادل و تناسب محیط زیست را ضروری می داند، تصریح کرد: همچنین بند (ب)ماده ۸ قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع ژنتیکی که صراحتاَ گونه‌های بیگانه را بدون کسب مجوز، جرم محسوب می‌کند؛ کاشت گونه مذکور در فضای سبز شهری و در مجاورت مناطق تحت مدیریت که منجر به تخریب و آلوده کردن زیستگاه‌های طبیعی شود از طرف این سازمان جرم محسوب شده و مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به ممنوعیت کاشت این گونه درخت افزود: با توجه به قابلیت رشد گسترده و انشعابات ریشه‌های این گیاه در اعماق خاک و خطر آسیب رسانی جدی به تأسیسات زیرزمینی و زیربنایی از مردم می‌خواهیم تا از ورود، کشت و توسعه آن در سطح استان جلوگیری و در صورت مواجهه  نسبت به حذف و جایگزینی آن با گونه‌های بومی استان اقدام کنند.

پایان پیام/۸۴۰۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول