اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

قالیباف: هسته مرکزی حمایت رهبر انقلاب از مجلس یازدهم تصویب قوانین راهبردی بود

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه حمایت رهبر انقلاب از مجلس نقطه عطفی در دوره چهار ساله مجلس یازدهم است گفت: تاکید رهبری بر وظیفه‌ قانون‌گذاری مجلس و فاصله‌ قابل توجه مجلس یازدهم با مجالس گذشته در تصویب قوانین راهبردی و ناظر به مسائل کشور هسته‌ مرکزی حمایت ویژه‌ ایشان از اقدامات مجلس بود.

قالیباف: هسته مرکزی حمایت رهبر انقلاب از مجلس یازدهم تصویب قوانین راهبردی بود

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری فارس، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز (یکشنبه هفتم خرداد) مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وظیفه‌ خود  می دانم  به نمایندگی از  تمامی وکلای مردم از رهبر حکیم انقلاب بابت لطف ویژه‌ای که به فرزندان خود در مجلس یازدهم داشتند، خاضعانه و مسئولانه سپاسگزاری کنم گفت: بی‌تردید حمایت کم‌نظیر ایشان ازسربازان خود در سنگر وکالت مردم، در آغاز سال چهارم فعالیت مجلس، نقطه‌ عطفی در این دوره‌ چهارساله محسوب می‌شود، مخصوصا که ایشان با تاکید ویژه فرمودند  که براساس آگاهی و اطلاعات یعنی بر اساس کارنامه‌ مجلس نقاط قوت مجلس یازدهم را تبیین می‌کنند.

وی افزود: ما واقف هستیم که اشراف ویژه‌ ایشان بر جزئیات فعالیت مجلس یازدهم منجر به این حمایت مسئولیت‌زا و متمایز شده است و البته معترف هستیم که به دلایلی که در ادامه ذکر خواهم کرد در برخی موارد اشراف مردم بر جزئیات عملکرد مجلس و به دنبال آن قضاوت درباره‌ این عملکرد فاصله‌هایی با واقعیت دستاوردهای مجلس  دارد. اول آنکه رهبر معظم انقلاب با توجه به  شناخت دقیقی که از وظایف و اختیارات قوا و دستگاه‌های کشور دارند وظیفه‌ اصلی مجلس را به طور ویژه قانون‌گذاری مبتنی بر شناخت دقیق از مشکلات کشور می‌دانند. بر اساس این وظیفه ارزیابی اصلی ایشان از فعالیت یک دوره از مجلس بر محور قانون‌های تصویب‌شده در طول دوره است.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه بررسی اجمالی و منصفانه نشان می‌دهد مجلس یازدهم از حیث قانونگذاری بسیار موفق‌تر از مجالس گذشته عمل کرده است، یادآور شد: تصویب قانون‌های ضد رانت همچون قانون تسهیل مجوزهای کسب و‌کار تصویب قوانین ضد دلالی و سوداگری همچون مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه حمایت از اشتغال جوانان با تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان توجه به مسئله‌ حیاتی پیری جمعیت با تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تصویب قانون رتبه‌بندی معلمان افزایش ویژه‌ حقوق سربازان حمایت از دستاوردهای کشور با تصویب قانون اقدام راهبردی بخشی از اقداماتی است که برای تصویب‌ برخی از آن‌ا در مجالس قبل به دلایل مختلف سال‌ها اراده‌ای وجود نداشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تاکید رهبر معظم انقلاب بر وظیفه‌ قانون‌گذاری مجلس و فاصله‌ قابل توجه مجلس یازدهم با مجالس گذشته در تصویب قوانین راهبردی و ناظر به مسائل کشور هسته‌ مرکزی حمایت ویژه‌ ایشان از اقدامات مجلس بود. دوم اینکه فعالیت مجلس با برخی نقاط ضعف و همچنین با حاشیه‌های ساخته‌شده همراه است که بر برآیند کلی عملکرد مثبت مجلس سایه انداخته است. هر دوی این‌ها امکان قضاوت در خصوص فعالیت مجلس و امکان دیده‌شدن این فعالیت‌ها را در اذهان عمومی تحت‌الشعاع قرار داده است.

قالیباف با بیان اینکه تاکید رهبر معظم انقلاب بر رفع این نقاط ضعف در سال پایانی در عین حمایت ایشان از برآیند کلی عملکرد مجلس انقلابی وظیفه‌ای سنگین بر  دوش ما برای رفع کاستی‌ها قرار می‌دهد، عنوان کرد: همچنین این موضوع برای جریان انقلابی توجه به متن اصلی یعنی برآیند کلی کارنامه‌ مجلس را یادآور می‌شود تا بتوانیم با دیدی جامع و واقع‌بینانه و همزمان به قوت‌ها و ضعف‌ها  قضاوتی دقیق و منصفانه از عملکرد مجلس ارائه کنیم.

وی همچنین با تأکید بر اینکه شکر نعمت حمایت ویژه‌ رهبرانقلاب از مجلس یازدهم تنها و تنها در  صورتی امکان‌پذیر است که به توصیه‌های ایشان در تقویت و تکمیل نقاط قوت و برطرف کردن نقاط ضعف در سال پایانی مجلس عمل کنیم، بیان داشت: عملکرد ما باید به گونه‌ای باشد که پایان این دوره‌ مجلس جامعه مخصوصا نیروهای انقلابی به کارآمدبودن مجلس انقلابی باور قلبی داشته و از عملکرد برجسته‌ آن در مقایسه با سایر مجالس مطلع باشند.

رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه توصیه های روشن رهبر معظم انقلاب نقشه راه سال آخر ما خواهد بود، به بیان برخی از راهبردهای مجلس در این زمینه پرداخت و گفت: روند نهایی‌کردن نقشه‌ راه بسته‌ تحول در قوانین اقتصادی و نهایی‌کردن قوانین زمین‌مانده‌ غیراقتصادی با جدیت و تا روز آخر مسئولیت باید ادامه پیدا کند تا قوانین راهبردی اساسی مخصوصا در حوزه‌ اقتصاد نهایی شود. آنچه مجلس انقلابی از خود به یادگار خواهد گذاشت تصویب این قوانین اصلی و مادر است که برخی از آنها اگر در مجالس گذشته تصویب می شد مجریان امر می‌توانستند بر پایه‌ آنها در مدت زمانی معقول شرایط حداقلی برای یک زندگی خوب را در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی،  فرهنگی و سیاسی فراهم کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به دومین مورد با بیان اینکه از روز آغاز به کار مجلس یازدهم همیشه تصریح داشته ایم که اجرایی‌بودن قانون امری ضروری است، عنوان کرد: از این رو تلاش کردیم در قانون گذاری ها اولویت با لوایح  یا طرح هایی باشد که با نظر مسئولان اجرایی دولت نوشته و‌ نهایی شده است. بسیاری از طرح هایی که در مجلس یازدهم تصویب شده با کمک مسئولان اجرایی مربوطه تنظیم و تصویب شده است و گاه شخص وزرا جزء طراحان آن بوده‌اند. با تاکید رهبرانقلاب از کمیسیون های تخصصی درخواست می‌کنم که نظرات دولت را بیش از گذشته در تنظیم طرح ها لحاظ کنند.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه از توصیه‌های مهمی که سال گذشته نیز مورد تاکید رهبر انقلاب بود تحت تاثیر قرار نگرفتن از جوها و فضاسازی‌ها در قانون‌گذاری است عنوان کرد: ما نمایندگان نباید در تصویب آنچه به صلاح کشور و مردم است به هیچ فضاسازی اهمیت دهیم و بدیهی است بی توجهی به فشارها و جوسازی‌ها به معنی نشنیدن نظرات کارشناسان و نخبگان دغدغه‌مند و مطلع نیست. 

رئیس قوه مقننه همچنین با بیان اینکه اصرار رهبرانقلاب مبنی بر بیان ساده‌زیستی نمایندگان مجلس یازدهم و نبود نگاه بالا به پایینی و وجود تواضع و شنیدن حرف مردم از موضوعات بسیار مهمی است که خلاف ادراک عمومی جامعه است، گفت: مقایسه ای بین مجلس یازدهم با مجالس پیشین نشان می دهد  که این مجلس با نظارت‌های میدانی و حذف موانع ارتباط ‌گرفتن مردم بیشترین حضور را بین مردم عادی برای شنیدن بدون واسطه‌ مسائل مردم داشته است. همچنین در این زمینه بر این باورهستم که توقع مردم شریف ایران از نمایندگان مجلس انقلابی بسیار بیشتر از  نمایندگان مجالس در دوره های پیشین است و درک این مساله از  اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که عدم تخلف و یا وجود برخی عرف‌ها درمجالس پیشین یا در دیگر دستگاه‌های اجرایی نباید به معنی درست ‌بودن بسیاری از آن اقدامات در مجلس انقلابی محسوب شود.

قالیباف همچنین با بیان اینکه چگونگی تعامل بین دولت و مجلس از مهم ترین توصیه‌ها و دغدغه‌های رهبرانقلاب است که به نظر می رسد رسیدن به چارچوبی با هدف همکاری و هم‌افزایی بین دو قوه باید در دستور کار باشد، ابراز داشت: به نظر می رسد تعریف عملیاتی دوگانه تقریب و تخریب که توسط رهبرانقلاب تبیین شد‌ می تواند قواعد و چارچوب این تعامل را تعریف کند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در همین زمینه افزود: اجرا کردن قوانین مصوب توسط دولت و افراط ‌نکردن در استفاده از ابزارهای نظارتی توسط مجلس دو محوری بود که توسط رهبرانقلاب تصریح شد اما به نظر می رسد ضروری است ما در مجلس و عزیزان دولت ابعاد جزئی‌تری از داشتن نگاه تقریبی و دوری از نگاه تخریبی را تعیین کنیم تا مبنای عمل در دو قوه قرار گیرد.

وی همچنین با بیان اینکه رهبرانقلاب دستور کار اصلی سال آخر مجلس را در سه محور پیگیری مساله‌ مهار تورم و رشد تولید تصویب برنامه‌ هفتم و نهایی‌کردن طرح‌ها و لوایح نیمه‌کاره تعیین کردند، اظهار داشت: تلاش می کنیم این محورها را در اولویت کارهای مجلس قرار دهیم و از همه‌ همکاران مخصوصا در کمیسیون‌های تخصصی می خواهم در خصوص به‌ سرانجام ‌رساندن این اولویت‌ها تا روز پایانی این دوره تلاش ویژه‌ای داشته باشند. در همینجا لازم است از تمامی نخبگان تقاضا کنم توصیه های رهبر حکیم انقلاب به مجلس را محور مطالبات خود از ما نمایندگان قرار دهند  چرا که  تجربه‌ 3سال گذشته به ما نشان داد که مطالبه‌ دلسوزانه و عالمانه پیرامون اولویت های اصلی نقش بزرگی در کارآمدی مجلس انقلابی دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: از اهالی رسانه  مخصوصا رسانه‌ ملی و رسانه‌های جریان انقلاب درخواست می کنم با جهت و شاخص‌هایی که رهبر معظم انقلاب برای مجلس انقلابی و مطلوب مشخص کردند برای افکار عمومی فعالانه عمل کنند تا تصویر جامعه از مجلس به واقعیت نزدیک و نزدیک تر شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول