اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

ماجرای بازار داغ فروش سؤالات امتحان نهایی/ یک میلیون و 600 هزار تومان بدهید تا 20 بگیرید!

این روزها بازار فروش سؤالات امتحان نهایی توسط کلاهبرداران، داغ است. سودجویان با ایجاد کانال‌هایی در فضای مجازی، وانمود می‌کنند دسترسی به سؤالات امتحان نهایی دارند و دانش‌آموزان می‌توانند نمره 20 بگیرند.

ماجرای بازار داغ فروش سؤالات امتحان نهایی/ یک میلیون و 600 هزار تومان بدهید تا 20 بگیرید!

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: امتحانات نهایی خرداد دانش‌آموزان پایه دوازدهم دارای اهمیت بسیار زیادی است چرا که در نتایج کنکور دانش‌آموزان تأثیر قطعی دارد. یعنی تا سال گذشته تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور به صورت مثبت بود اما با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، این تأثیر قطعی شد.

امسال، سهم کنکور برای قبولی در دانشگاه 60 درصد و سهم سوابق تحصیلی که همان امتحانات نهایی است، 40 درصد است. البته قرار است سهم سوابق تحصیلی هر سال بیشتر شود و سال آینده به 50 درصد می‌رسد. 

تا سال گذشته اگر سوابق تحصیلی هر فرد به او در قبولی و کسب رتبه بهتر در کنکور کمک می‌کرد، اعمال می‌شد اما از امسال، دانش‌آموزان هر نمره‌ای کسب کنند، تأثیرگذار است. این موضوع باعث شده است که جایگاه و اهمیت سوابق تحصیلی بسیار بالا برود. 

* کانال‌های که پول می‌گیرند و از سؤالات خبری نیست

اهمیت امتحان نهایی در کنار استرس کنکور، باعث شده است که این روزها دانش‌آموزان، شرایط خاصی را بگذرانند؛ هم باید از پس امتحانات نهایی برآیند و هم از سد کنکور بگذرند. 

این موضوعات موجب شده است که سودجویان و کلاهبرداران، به سراغ سوء استفاده از دانش‌آموزان بروند. یکی از روش‌هایی که سال‌هاست باب شده است و کلاهبرداران از آن استفاده می‌کنند و هنوز هم قربانی می‌گیرد، ادعای داشتن سؤالات امتحانات است.

سودجویان از طریق فضای مجازی، با ایجاد کانال‌هایی، طوری وانمود می‌کنند که دسترسی به سؤالات امتحان نهایی دارند و دانش‌آموزان می‌توانند نمره 20 بگیرند. 

مهدیه، یکی از دانش‌آموزان پایه دوازدهم رشته تجربی به خبرنگار فارس گفت: یکی از این کانال‌ها، از هر دانش‌آموز یک میلیون و 600 هزار تومان می‌گیرد تا سؤالات امتحانی را به دستش برساند اما بعد، آن فرد را بلاک می‌کند و خبری از سؤالات نیست.

وی ادامه داد: جالب این است که این کانال‌ها طوری صحنه‌سازی می‌کنند که انگار جواب‌ها را دادند. در حالی که هیچ کدام از کسانی که پول پرداخت کردند، سؤالات را نگرفتند.

* آموزش و پرورش:  به هیچ عنوان امکان دسترسی به سؤالات امتحان نهایی قبل از شروع آزمون نیست

آدرس کانالی که دانش‌آموز فوق در اختیار خبرنگار فارس قرار داده بود، به مسؤولان مرتبط در مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، داده شد.

اما برخی کانال‌ها هم پول می‌گیرند و فایلی هم می‌فرستند که اصلا باز نمی‌شود و برخی هم بعد از شروع امتحان، یعنی زمانی که دانش‌آموز سر جلسه امتحان هست، سؤالات را می‌فرستند.

محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش به خبرنگار فارس گفت: از دانش‌آموزان می‌خواهیم که فریب کانال‌های سودجو را نخورند. به هیچ عنوان امکان دسترسی به سؤالات امتحان نهایی قبل از شروع آزمون نیست.

وی ادامه داد: اینکه سؤالات بعد از شروع آزمون منتشر شود، هیچ سودی ندارد چرا که داوطلبان سر جلسه هستند و آزمون می‌دهند و تقلب با وجود دوربین، دستگاه سیگنال‌یاب و مراقبان امتحانی، به راحتی امکان‌پذیر نیست.

* سؤالات امتحان نهایی از زمان طراحی تا روز آزمون

طراحی سؤال در آموزش و پرورش به این شکل است که ۷۲ ساعت قبل از شروع آزمون، طراحان به قرنطینه می‌روند و سؤالات را طراحی می‌کنند و در همان محل قرنطینه، سؤالات رمزنگاری‌‌شده و برای رؤسای حوزه‌های اجرایی به‌صورت فایل ارسال می‌شود.

در حوزه اجرا یعنی همان حوزه امتحانی، اتاقی به‌عنوان «اتاق قرنطینه تکثیر» وجود دارد و دقایقی قبل از شروع آزمون رمز سؤالات آزمون نهایی برای رئیس آزمون ارسال می‌شود و رئیس حوزه اجرای آزمون، این رمز را به اتاق قرنطینه و فردی که در آن حضور دارد، ارائه می‌دهد.

متصدی اتاق قرنطینه، فایل آزمون را بازکرده و تکثیر می‌کند و پس از تکثیر سؤالات، آنها را در داخل پاکت‌های مُهر و موم شده قرار می‌دهند؛ پس از ارائه پاکت سؤالات مهر و موم شده به رئیس حوزه اجرا، این پاکت در مقابل دانش‌آموزان باز می‌شود.

* انهدام چند باند مجرمانه

موضوع سودجویان در امتحان نهایی مورد توجه پلیس فتا هست و کارگروه ویژه رسیدگی به موضوع فروش و تقلب در آزمون از اواسط اردیبهشت ماه تشکیل شده و فضای مجازی را رصد می‌کند.

سرهنگ پاشایی معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا در این خصوص گفت: چند باند مجرمانه در تهران بزرگ،‌ البرز و زنجان شناسایی و منهدم شدند؛ در این راستا تعداد زیادی تارنما و شماره حساب بانکی نیز شناسایی و مسدود شده و برای دستگیرشدگان هم پرونده قضایی تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه نکته مشترک تمام اقدامات این باندهای کلاهبرداری، تبلیغات وسیع در فضای مجازی است، افزود: تمام افرادی که دستگیر شده‌اند در هنگام دستگیری و بازجویی اعلام کرده‌اند که اصلاً دسترسی به سؤالات نداشته‌ و روش کارشان این گونه بوده است که بعد از واریز پول توسط متقاضیان آنها را بلاک کرده و دیگر پاسخگو نبوده یا اینکه نمونه سؤالات ادوار گذشته کنکور و امتحانات نهایی را در اختیار آنها قرار می‌داد.

به گزارش فارس، امتحانات نهایی در جریان است و دانش‌آموزان حواسشان باشد که فریب افراد کلاهبردار و کانال‌های سودجو را نخورند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول