اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

طلبه‌ای که با ماهی 2 میلیون تومان حقوق، مسجدی را بعد از 5 سال تعطیلی احیا کرد+عکس

5 سال بود که مسجد محله تعطیل شده بود تا اینکه حجت‌الاسلام الهی‌زاده راهی منطقه شد و با کمک اهالی، مسجد را احیا کرد. او ماهی 2 میلیون تومان حقوق می‌گیرد و مشکلات فراوانی دارد اما ناامید نشده و برای تربیت نسل آینده کار می‌کند.

طلبه‌ای که با ماهی 2 میلیون تومان حقوق، مسجدی را بعد از 5 سال تعطیلی احیا کرد+عکس

خبرگزاری فارس ـ حوزه مسجد و هیأت ـ امیرحسین کسائی: جایگاه رفیع مسجد در اسلام بر هیچ مسلمانی پوشیده نیست و اهمیت جایگاه مسجد همواره در کلام معصومین(ع) هم بیان شده است. مسجد مأمنی برای حل مشکلات مردم و انجام امور عبادی آنان است، حال اگر محله‌ای از این نعمت عظیم بی‌بهره باشد، انجام هر فعالیتی در آن، اثرگذاری لازم را نخواهد داشت و جای خالی این حلقه مفقوده احساس خواهد شد؛ بنابراین لازم است مساجد به قلب تپنده هر محله تبدیل شوند. حجت‌الاسلام الهی‌زاده یکی از کسانی است که توانسته کارکردهای مسجد راکد منطقه تبلیغی خود را احیاء و این مسجد را تبدیل به یک مسجد پویا کند.

او از امامان محله منطقه اکبرآباد شهرستان یاسوج است و حدود ۵ سالی می‌شود که در این منطقه فعالیت دارد؛ اما حدود سه سال است که در مسجد حضرت صاحب الزمان(عج) یکی از روستاهای این منطقه به فعالیت تبلیغی مشغول است. این طلبه حدود ۱۵ سال است که لباس طلبگی بر تن دارد و در این کسوت به فعالیت می‌پردازد، اما به صورت رسمی فعالیت تبلیغی خود را از سال ۹۰ آغاز کرده است.

مسجد روستا بعد از ۵ سال تعطیلی احیا شد

حاج آقا الهی‌زاده طی مدت حضور خود در منطقه فعلی، مسجد روستا را که به دلیل وجود مشکلاتی بیش از ۵ سال راکد و بسته مانده بود، فعال و آن را به پایگاهی برای رفع و کاهش مشکلات مردم تبدیل می‌کند؛ برای احیای کارکردهای این مسجد، نماینده ولی فقیه در استان و ستاد فرمان امام(ره) هم او را یاری کرده‌اند. فعال شدن این مسجد فقط خلاصه به برگزاری نماز جماعت در آن نمی‌شود، بلکه با اهتمام این امام روستا طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی در این مسجد کلید خورده است.

آموزش قرآن به دانش‌آموزان در مسجد

او می‌گوید: «یکی از طرح‌هایی که در مسجد صاحب الزمان(عج) اجرایی می‌شود، طرح سماوات و بینات است. طرحی که در آن تعدادی معلم برای حفظ قرآن و تفسیر آیات و روایات حاضر می‌شوند و با هماهنگی مدارس، دانش آموزان در مسجد گردهم می‌آیند و کلاس‌های قرآنی برای آنان برگزار می‌شود. من هم بر اجرای این طرح نظارت می‌کند. اکنون در این مسجد ۵ معلم خانم و آقا برای اجرای این طرح حضور دارند و در هر کلاس بین ۱۵ تا ۴۰ نفر از دانش آموزان شرکت می‌کنند.»

با راه‌اندازی وسایل بازی بچه‌ها جذب مسجد شدند

این امام روستا با ابتکارات خود و با توجه به کمبود امکانات تفریحی در سطح شهر برای کودکان و نوجوانان، لوازمی همچون فوتبال دستی و تنیس و ... تهیه کرده و این کار او در افزایش رغبت بچه‌ها به حضور در مسجد و شرکت در برنامه‌های آن بسیار مؤثر بوده است. برگزاری برنامه‌های مختلف در مناسبت‌ها و برپایی ایستگاه صلواتی در مناسبت‌های مهم مذهبی از دیگر اقدامات حجت الاسلام الهی‌زاده در این منطقه بوده است. او همچنین با حمایت سپاه مسابقاتی را برای بچه‌های روستا برگزار کرد.

 ۳۰ معتاد را از جیب خودم ترک دادم

این طلبه جوان در زمینه ترک اعتیاد نیز با معرفی افراد به کمپ و تأمین هزینه درمان آنان توسط خیرین، موفق بوده است. او می‌گوید: « در طول این  ۵ سال موفق به ترک اعتیاد ۳۰ نفر شده‌ایم. در مواقعی حتی هزینه ترک اعتیاد آنان را از جیب شخصی خود پرداخت کردم، چرا که عمده آنان از خانواده‌های کم بضاعت بوده‌اند. علاوه بر این کلاس‌های NA هم برای افرادی که موفق به قطع مصرف مواد می‌شوند، با حضور روانشناسان و روانکاوان برگزار می‌کنیم و از کسانی‌که سابقه ترک اعتیاد دارند دعوت می‌کنم تا برای ایجاد انگیزه و افزایش تمایل افراد به ترک اعتیاد در این جلسات حضور یابند.»

یکی از علل موفقیت این امام جماعت

حاج آقا الهی‌زاده حدود سه سال متوالی است که در روستا یادواره شهدا برگزار می‌کند و برپایی حلقه‌های صالحین با کمک شورای پایگاه و بسیجیان از دیگر اقدامات اوست. یکی از علل موفقیت این روحانی دغدغه‌مند تعامل خوب او با حوزه خواهران و هیأت امنا و بسیج مسجد است. حوزه خواهران این مسجد هم بسیار فعال عمل می‌کند و جلساتی را ماهانه پیرامون موضوعات روز، جهت روشنگری بانوان برگزار می‌کنند. همسر این طلبه نیز همراه او در کارهای مختلف مسجد به خصوص در بهش بانوان است. او گاهی از طریق فنی و حرفه‌ای، کلاس‌های مختلفی در سطح روستا برای بانوان برگزار می‌کند تا بدین وسیله کمکی به اشتغال بانوان روستا کرده باشد. حجت الاسلام الهی‌زاده نیز تلاش کرده با رایزنی مرکز فنی و حرفه‌ای مقدمات دریافت مدرک کارآموزان کلاس‌های خیاطی را فراهم کند تا با این کار خدمت خود و خانواده‌اش به بانوان روستا را تکمیل کرده باشد.

اگر به دنبال احیای مسجد هستید، زندگی طلاب را تأمین کنید

از او می‌پرسم این روزها شنیده‌ام برخی طلبه‌ها کمتر علاقه‌مند هستند تا در مساجد برای تبلیغ و امام جماعتی حضور پیدا کنند، مشکل از چیست و او می‌گوید: «اینکه بگوییم کمتر علاقه‌مند هستند، مقداری مبالغه است چون باید بگوییم اصلاً علاقه‌مند نیستند و این را به واسطه ارتباطی که با طلبه‌های مختلف دارم می‌گویم. طلبه‌ها بیشتر علاقه‌مند به حضور در آموزش و پرورش و ادارات هستند و علاقه‌ای برای حضور به عنوان امام جماعت در مسجد ندارند. من هم اگر در مساجد حضور دارم به دلیل علاقه فردی است و اینکه معتقدم اگر بناست کاری برای نسل آینده کرد باید در مساجد رخ دهد. نسل آینده ما در مدرسه از لحاظ مباحث علمی آموزش می‌بینند و برای مسائل تربیتی و اخلاقی آنان کاری نمی‌شود و باید در مسجد روی این موضوعات برنامه‌ریزی کرد. متاسفانه طلبه‌هایی که در مسجد حضور پیدا می‌کنند از سوی حوزه علمیه و سازمان تبلیعات اسلامی حمایت نمی‌شوند. من ماهانه ۲ میلیون تومان برای تبلیغ در مسجد حقوق می‌گیرم و این درحالی است که ماهی ۱/۵ میلیون تومان اجاره خانه می‌دهم. من سه وعده هم برای نماز جماعت به مسجد می‌روم و برنامه‌های تبلیغی دیگری هم دارم. طلبه‌ای در شهر یاسوج بابت دو وعده نماز در مسجد ۸۰۰ هزار تومان می‌گیرد. با این ارقام چگونه یک طلبه می‌تواند زندگی‌اش را مدیریت کند تا با خیال راحت در مسجد به تبلیغ مشغول شود. مسئولان برای حل این مشکلات باید چاره‌اندیشی کنند تا مساجد احیا شود.»

این طلبه با همه مشکلات و سختی‌ها ناامید نشده است و توانسته با کمک اهالی روستا، درب یکی از خانه‌های خدا برای باری دیگر به روی مردم باز شده و اقدامات کارگشایی در زمینه‌های مختلف در آن انجام می‌گیرد.

مطالب خبرگزاری فارس در پرونده احیای کارکردهای مسجد را بخوانید:

آمار غیررسمی از وضع مساجد/ طلبه‌ها دوست ندارند امام جماعت شوند!

با امام جماعت پاره‌وقت، نمی‌شود مسجد را احیا کرد

ذاکر: ۱۰۰۰ مسجد در تهران غیرفعال است/ نیمی از مساجد کشور امام جماعت ندارند

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول