اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

نشانه‌های کم‌کاری و پرکاری تیروئید را بشناسید

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان کاهش ضربان قلب، افزایش فشارخون، تپش قلب، کاهش وزن همراه با افزایش اشتها را از علائم کم کاری و پرکاری تیروئید برشمرد.

نشانه‌های کم‌کاری و پرکاری تیروئید را بشناسید

علی کچویی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به روز جهانی تیروئید اظهار داشت: هر گاه علائمی همچون تغییر وزن، تپش قلب و خستگی بر فرد عارض شد باید به بیماری تیروئیدی در خود شک و به پزشک مراجعه کند.

وی بیان کرد: کم کاری تیروئیدی علامت‌دار با علائم بالینی همچون خستگی، افزایش وزن، گرفتگی ماهیچه، عدم تحمل به سرما، اختلالات قاعدگی و گوارشی به شکل یبوست همراه است که شیوع کمی دارد و این دسته از اختلالات تیروئیدی به حدود ۲ درصد می‌رسد، این در حالی است که کم‌کاری تیروئیدی بدون علامت از شیوع ۲ تا ۳ برابری کم کاری تیروئیدی علامت‌دار برخوردار است.

کچویی با بیان اینکه علت بروز کم کاری تیروئید در ایران کمبود ید نیست و نباید بیماران را از خوردن کلم، تربچه و سبزیجات منع کرد، افزود: در دنیا کمبود ید علت بیماری تیروئیدی شناخته شده است اما در ایران تیروئید هاشیموتو ( بیماری اتوایمیون تیروئید) به عنوان رایج‌ترین علت بیماری شناخته شده است، اختلالات اتوایمیون وقتی ظهور می‌کند که سیستم ایمنی آنتی‌بادی‌هایی را بر علیه بافت‌های بدن ترشح کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان علائم بالینی پرکاری تیروئید را کاهش وزن با وجود افزایش اشتها، ضربان قلب سریع یا نامنظم، عصبی بودن، تحریک‌پذیری، مشکلات خواب، خستگی، لرزش دست‌، ضعف عضلانی نام برد که حدود ۰/۷ درصد شایع است و زنان به دلیل هورمون‌های استروژن بیشتر در معرض ابتلا به  اختلالات تیروئیدی قرار دارند.

وی با اشاره به اثبات نقش استرس و آلودگی هوا در بروز و شیوع بیماری تیروئیدی، گفت: بیماری تیروئید همواره در تمام سنین بروز می‌کند اما امروزه با شیوع بیشتر تیروئید هاشیموتو در کودکان مواجه هستیم.

کچویی عنوان کرد: شانس اینکه ندول‌های تیروئیدی در آینده بدخیم شود، زیاد نیست و ۱۰ درصد مبتلایان را در بر می‌گیرد که با استفاده از روش‌های جدید سونوگرافی امکان تشخیص زودهنگام ندول‌های سرطانی و بدخیم حتی کمتر از یک سانت وجود دارد، در صورت تشخیص به موقع امکان درمان کامل ندول‌های سرطانی تیروئید نیز وجود دارد.

فوق تخصص بیماری‌های غدد درون‌ریز و متابولیسم با اشاره به سرطان تیروئید پاپیلاری گفت: این نوع سرطان شایع‌ترین نوع سرطان تیروئید شناخته شده است که قابل درمان است، اما معمولا علائم مشخصی ایجاد نمی‌کند.

 وی دلیل شیوع تیروئید را تشخیص بیشتر این بیماری دانست و خاطرنشان کرد: تشخیص و درمان بیماری تیروئید در دوران بارداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، در صورت عدم تشخیص منجر به تولد نوزادان عقب‌ماندگی ذهنی می‌شود که خوشبختانه به خاطر غربالگری در دوران بارداری، سال‌هاست از تولد این کودکان در کشور پیشگیری شده است.

پایان پیام/۶۳۱۰۱/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول