اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

محرومیت‌زدایی به کمک زیست‌بوم نوآوری/ نخستین نمایشگاه عرضه محصولات و فناوری‌های محرومیت‌زدا از 23 تا 25 خرداد برگزار خواهد شد

رویداد آبادیران، با هدف استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیانی و زیست‌بوم نوآوری و فناوری در راستای حل مشکلات مناطق محروم و محرومیت‌زدایی آن‌ها از 23 تا 25 خرداد برگزار خواهد شد.

محرومیت‌زدایی به کمک زیست‌بوم نوآوری/ نخستین نمایشگاه عرضه محصولات و فناوری‌های محرومیت‌زدا از 23 تا 25 خرداد برگزار خواهد شد

گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس؛ اگر بتوان یک هدف مهم برای انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی متصور شد، بدون شک آن محرومیت‌زدایی است. رفع فقر، تبعیض در دریافت خدمات، توجه به مستضعفان و محرومیت‌زدایی را می‌توان از مسائل اساسی در انقلاب اسلامی و مهم‌ترین هدف نظام جمهوری اسلامی از ابتدای شکل‌گیری آن تاکنون دانست، تا جایی که رهبر انقلاب اسلامی نیز در سخنرانی‌های متعدد خود، بارها نهادهای مختلف را به حرکت اساسی برای رفع محرومیت‌ها و گرفتاری‌های مشهود در برخی مناطق کمترتوسعه‌یافته و غیربرخوردار فرا می‌خوانند و در بیانات اخیر نیز توجه به معیشت را به عنوان یکی از مهم‌ترین وظایف نهادها و دستگاه‌های مسؤول اعلام می‌کنند.

توسعه پایدار، لازمه پیشرفت مناطق محروم

رفع فقر و توسعه مناطق محروم در کشور وظیفه اصلی نهادهای حاکمیتی است. این نهادها وظیفه دارند تا وضعیت اشتغال، آموزش، توسعه تولید محصولات مناسب برای کودکان و نوجوانان، توسعه اشتغال پایدار و ایجاد کسب‌وکار در مناطق کم‌برخوردار و شناسایی و حل چالش‌های موجود در این مناطق را بهبود دهند.

در خصوص رفع فقر و حل چالش‌های مختلف در مناطق محروم کشور، بایستی بسته‌های حمایتی و سیاست‌های مختلفی در نظر گرفت. حمایت‌های مالی جهت تأمین مایحتاج افراد، سازندگی و آبادانی منازل و مسائل عمرانی این مناطق از جمله حمایت‌هایی است که می‌توان برای افزایش رفاه مردم این مناطق در نظر گرفت.

یکی از مناسب‌ترین و مهم‌ترین نوع حمایت از مناطق محروم در کشور که کمی نیز مغفول مانده است، حمایت از توسعه اشتغال پایدار در این مناطق است. در واقع برای کمک به این مناطق بایستی شرایط ایجاد اشتغال را برای افراد فراهم کرد تا محرومیت‌زدایی به صورت پایدار تحقق یابد.

ظرفیت‌های زیست‌بوم نوآوری برای توسعه مناطق محروم

بسیاری از افراد در مناطق محروم در صورت مهیا بودن بستر مناسب، می‌توانند به کارآفرین تبدیل شوند و به اشتغال‌زایی تعداد زیادی از افراد کمک کنند. برای تحقق این امر می‌توان از فناوری‌های مختلف کمک گرفت و به انتقال فناوری‌های مختلف به این مناطق کمک کرد.

از طرفی در بحث آموزش و رفع محرومیت‌های دیگری چون سلامت و خدمات مختلف می‌توان از فناوری‌های نوین بهره گرفت و تبعیض در دریافت این خدمات را در مناطق محروم کاهش داد.

به گزارش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، یکی از اقداماتی که در زمینه آموزش مناطق محروم انجام شده است، برگزاری نخستین دوره فرایند یادگیری – یاددهی دانش‌آموزان، برای معلمان عشایر در سال گذشته است. در این دوره 16 ساعته، بیش از 160 نفر از معلمان کلاس‌های چند پایه و راهبران آموزشی و تربیتی عشایر استان اصفهان طی دو روز با یادگیری – یاددهی شناختی به صورت نظری و عملی آشنا شدند.

در این دوره، موضوعات مهمی چون مشکلات هیجانی، رفتاری و راهبردهای اولیه کنترل آنها و همچنین شاخص‌های تدریس پویا توسط مدرسان و اساتید آموزش داده شد. عوامل دخیل در یادگیری، راهبردهای کنترل هیجانی– رفتاری، راهبردهای توانبخشی کاردرمانی، گفتار درمانی، شنوایی‌شناسی و اختلال یادگیری از دیگر مواردی بود که معلمان با آن آشنا شدند.

همچنین بسیاری از چالش‌های موجود در مناطق محروم نیز به کمک بهره‌گیری از دانش و نوآوری قابل حل است. برای مثال از آنجایی که بیشتر افراد این مناطق در زمینه کشاورزی و دامپروری فعالیت دارند، در زمینه‌های رفع کم‌آبی، بهبود تولیدات کشاورزی و دامپروری و... می‌توان از ظرفیت‌های دانشی موجود در کشور استفاده کرد.

راهبرد نوآوری فراگیر در کاهش شکاف غنی و فقیر

یکی از نقدهای وارد بر خط‌مشی‌های نوآوری در جهان، افزایش شکاف بین فقر و غنی در زیست‌بوم نوآوری کشورهاست. در این راستا حوزه مفهومی جدید «رشد فراگیر» و «نوآوری فراگیر» به عنوان یکی از نگاه‌های جدید در خط‌مشی‌گذاری، به شناسایی تجارب و خط‌مشی‌هایی می‌پردازد که در کاهش نابرابری در سطح جوامع اثرگذارند. در واقع نوآوری فراگیر، یک نوع سیاست راهبردی است که کمک می‌کند همه جامعه از ثمرات نوآوری بهره‌مند شوند.

با گذشت حدود 15 سال از شکل‌گیری زیست‌بوم دانش‌بنیان علم و فناوری در کشور و افزایش فعالیت‌های نوآورانه و دانش‌بنیان در کشور، لازم است تا بسترسازی مناسبی برای نقش‌آفرینی تیم‌های دارای طرح، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان فعال در حوزه‌های مختلف که از توانمندی و ظرفیت‌های لازم برای کمک به محرومیت‌زدایی و افزایش سطح رفاه و دسترسی در مناطق محروم برخوردار هستند، ایجاد شود.

در این راستا لازم است تا نهادهای حاکمیتی که مأموریت حمایت از اقشار کم‌برخوردار و توسعه مناطق محروم را بر عهده دارند، به عنوان حلقه‌های واسط عمل کرده و جریان انتقال نوآوری به مناطق محروم را عهده‌دار شوند. این امر هم به توسعه پایدار مناطق محروم کمک خواهد کرد و هم موجب توسعه بازار محصولات نوآورانه و فناورانه خواهد شد.

واسطه‌گری فناوری و محرومیت‌زدایی با رویداد آبادیران

یکی از اقداماتی که در راستای به خدمت گرفتن فناوری و نوآوری در رفع محرومیت‌زدایی مناطق کمترتوسعه‌یافته برای نخستین بار در کشور انجام می‌شود، برگزاری رویدادی برای معرفی فناوری‌ها و محصولات محرومیت‌زداست. رویداد آبادیران با هدف کمک به توسعه مناطق محروم از طریق معرفی ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور برای پاسخ به چالش‌ها، ایجاد اشتغال پایدار، توسعه بازار و تسهیل خرید کالا و خدمات‌ این شرکت‌ها برای محرومیت‌زدایی برگزار می‌شود.

شکری، دبیر نمایشگاه آبادیران، با اشاره به انتخاب شعار نوآوری برای آبادانی برای این رویداد اظهار داشت: برگزاری این نمایشگاه در قالب اولین دوره نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت‌زدا در دستور کار قرار گرفت. این نمایشگاه اهداف مختلفی را دنبال می‌کند. رویکرد توسعه زیرساخت‌های زیست‌بوم و توجه به فناوری‌های پیشرفته مدنظر از موضوعات اولویت‌دار و مهم معاونت علمی و فناوری است.

وی ادامه داد: باید در کنار هدف اصلی معاونت مبنی بر فناوری های فوق پیشرفته به سمت نوآوری های فراگیر حرکت کنیم و بایستی به سمتی برویم که شرکت‌های دانش‌بنیان و زیست‌بوم علم و فناوری جهت‌گیری و ترکیبی برای خدمت‌رسانی به عمده مردم را داشته باشند. یکی از دسته‌بندی‌های مهم در کشور ما مناطق و افراد محروم است که باید مدنظر قرار بگیرند.

دبیر نمایشگاه آبادیران، هدف نمایشگاه را بهره‌گیری از زیست‌بوم علم و فناوری برای خدمت‌رسانی، کمک و رفع چالش‌های مناطق محروم عنوان کرد و افزود: تلاش داریم از طریق برگزاری این نمایشگاه بازار جدیدی نیز برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کنیم. تا به الان شرکت‌ها به وزارت کار، وزارت کشاورزی و... برای پیدا کردن بازار خودشان مراجعه می‌کردند و اکنون ما تلاش داریم، بازار جدیدی را مشتمل بر نهادهای محرومیت‌زدایی، آبادانی و پیشرفت کشور پیش روی این زیست‌بوم قرار دهیم. مخاطب ما برای قرار گرفتن در غرفه‌های نمایشگاه، شرکت‌های دانش‌بنیان خلاق، فناور و دانش‌محور فعال در جهت خدمت‌رسانی و کمک به رفع چالش مناطق محروم هستند.

او تأکید کرد: ما نهادهای بیشماری در حوزه محرومیت‌زدایی داریم که می‌توانند مخاطب شرکت‌های دانش‌بنیان فناور، خلاق و دانش‌محور باشند و برای رفع نیازهایشان از زیست‌بوم علم و فناوری کشور بهره ببرند. از طرف دیگر نمایشگاه آبادیران یک نقطه شروع در زمینه ورود فناوری به حوزه محرومیت‎زدایی است.

 

به گزارش فارس، نخستین نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت‌زدا با نام «آبادیران» به منظور توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور، ایفای نقش این شرکت‌ها در بهبود رفاه و معیشت و اشتغال‌زایی اقشار محروم جامعه برگزار خواهد شد. این نمایشگاه در راستای محرومیت‌زدایی از مناطق محروم با همکاری بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری از تاریخ ۲۳ تا ۲۵ خردادماه 1402 در محل مصلی امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول