اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  اخبار

پناهیان: اهالی رسانه باید جریان‌شناس و تحلیلگر باشند

حجت الاسلام علیرضا پناهیان گفت: تبلیغ قبل و بعد انقلاب فرق می‌کند در حال حاضر مبلغ باید بداند این مطلب به نفع کدام جریان در جهان خواهد بود در واقع اهل رسانه باید جریان شناس و تحلیلگر باشد.

پناهیان: اهالی رسانه باید جریان‌شناس و تحلیلگر باشند

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا، شهدای خبرنگار همواره از شهدای گمنام سراسر جهان بودند که آن طور باید و شاید به آن‌ها پرداخته نشده است. حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان استاد دانشگاه و حوزه، در مراسم «یادواره ۲۳۰ شهید رسانه» که به همت بسیج دانشجویی دانشکده رسانه در این دانشکده برگزار شد، با خبرنگار توانا به گفت‌وگو درباره تبیین نقش شهدای رسانه پرداخت.

پناهیان در ابتدا به نقش شهدای رسانه اشاره کرد و گفت: معمولاً خاطرات خوبی از شهدا به جا مانده است. این خاطرات زندگی سالم، مخلصانه و مجاهدانه را به نمایش می‌گذارد و بزرگداشت شهدای رسانه چراغ راه برای اهالی رسانه است.

اهالی رسانه باید به شهدای این عرصه توجه کنند

وی افزود: علت غفلت از این شهدا شاید از این باب باشد که کوزه‌گر از کوزه شکسته آب می‌خورد. در واقع اهالی رسانه به نحوی مشغول ماموریت‌های خود بودند که فرصت پرداختن به گهر‌های خود را پیدا نکردند. جا دارد آن‌ها نیز همانند دیگر اقشار رفتار کنند. به عنوان نمونه سینماگران و اهالی تلوزیون مراقب  عناصر خود هستند و در صورت بروز حادثه‌ای همدیگر را مطلع می‌کنند.

پناهیان تصریح کرد: خبرنگاران و فعالان مجموعه‌های خبری و ارتباطات اجتماعی باید بیشتر هوای همدیگر را داشته باشند، به ویژه در محیط انقلابی باید به عناصر الگو بپردازند تا راه آینده این عزیزان روشن و باز شود.

معرفی شهدای رسانه برای هویت بخشی، انگیزه‌دهی و الگو‌دهی به اهالی رسانه ضرورت دارد 

وی رسانه را یک کار اداری، خشک، بدون مجاهدت و ایثار ندانست و گفت: برای ارتقاء سطح کار رسانه باید الگو‌های ایثار و مجاهدت معرفی شوند. ممکن است یک نیروی نظامی در جنگ جهادگرانه و ایثارگرانه فعالیت کند اما در زمان صلح با آرامش، صبح به پادگان برود و کار زیادی هم به دوش او نباشد ولی یک نیروی رسانه باید همیشه آماده باشد.

پناهیان افزود: نیروی رسانه باید زندگی مجدانه و مجاهدانه داشته باشد. به همین دلیل معرفی شهدای رسانه برای هویت بخشی، انگیزه‌دهی و الگو‌دهی به اهالی رسانه ضرورت دارد تا آن‌ها نیز به این شهدا تأسی کنند.

 اهل رسانه باید جریان‌شناس و تحلیلگر باشد

وی بزرگترین چالش رسانه‌ها در جنگ ترکیبی علیه جمهوری اسلامی را تشریح کرد و گفت: به نظر بنده اهالی رسانه باید اهل مطالعه علمی و میدانی هدفمند با تحلیل‌های عمیق باشند. آن‌ها باید زمان خود  و مبانی را بشناسند زیرا با معلومات کم نمی‌توانند در رسانه موفق باشند به همین سبب فرد رسانه‌ای باید خطوط را خوب تشخیص دهد.

این استاد حوزه و دانشگاه به تبلیغ مدرن در حوزه رسانه اشاره کرد و گفت: تبلیغ قبل و بعد انقلاب فرق می‌کند قبل از انقلاب اگر کسی مطلبی را خوب بیان می‌کرد به عنوان مبلغ خوب شناخته می‌شد اما الان مبلغ باید بداند این مطلب به نفع کدام جریان در جهان خواهد بود یعنی اهل رسانه باید جریان شناس و تحلیلگر باشد.

پناهیان در ادامه به بیان روایتی در حوزه رسانه پرداخت و گفت: این روایت را به اهالی رسانه تقدیم می‌کنم. امام صادق(ع) فرمودند: کسی که به زمان خودش آگاه باشد پر اشتباه نخواهد بود. اهالی رسانه باید در صدر زمان‌شناسان جامعه باشند. برای زمان‌شناسی باید مبانی را بدانند و آگاهی‌ عمیق نسبت به حیات بشر از منظر دینی داشته باشند. آن‌ها با مطالعه‌های روز افزون و گفتگو‌های تحلیلی می‌توانند زمان‌شناسی خود را ارتقا دهند.

تعامل اهالی رسانه و طلاب لازم است

وی اظهار کرد: حوزه علمیه نیز می‌تواند مبانی دینی که متناسب با کار اهالی رسانه است در اختیار آن‌ها قرار دهد. این رسالت بزرگی است و اکثر طلاب  باید کار رسانه‌ای انجام دهند.

 پناهیان در پایان خاطر نشان کرد: طلاب باید از اصول  فعالیت رسانه‌ای در جهان کنونی آگاه باشند. یک فیلم خوب می‌تواند میلیون‌ها نفر را تحت تأثیر قرار دهد لذا بین حوزه علمیه و دانش رسانه باید تعامل دو سویه  بر‌قرار باشد. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول