اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

رضوی زاده: پژوهشگاه ارتباطات مسئول استاندارد سازی ICT است/ تمرکز مرکز نوآوری روی هوش مصنوعی

بعداز ظهر امروز نشست خبری در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و با حضور محمد رضوی زاده رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

رضوی زاده: پژوهشگاه ارتباطات مسئول استاندارد سازی ICT است/ تمرکز مرکز نوآوری روی هوش مصنوعی

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، عصر امروز نشست خبری در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و با حضور محمد رضوی زاده رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

 رضوی زاده در ابتدای این نشست با اشاره به جایگاه پژوهشگاه در حوزه فاوای کشور، گفت: مرکز تحقیقات یا پژوهش های ارتباطات در گذشته با عنوان مرکز تحقیقات مخابرات شناخته می شد و تا دو سه دهه پیش بزرگ ترین مرکز تحقیقاتی کشور همین مرکز تحقیقات مخابرات بود. مرکز تحقیقات در ابتدای دهه چهل با تفاهم نامه ای بین ایران و ژاپن تاسیس شد. در ابتدا این مرکز زیر نظر دانشگاه تهران فعالیت می کرد و پس از انقلاب اسلامی به وزارت پست و تلگراف منتقل شد و عملا از دانشگاه تهران جدا شد. اما همچنان با این دانشگاه همکاری داریم.

وی افزود: این جا به جایی عملا ماموریت های پژوهشگاه را نیز تغییر داد و از آنجایی که این پژوهشکده زیر مجموعه ای از وزارت ارتباطات شده بود، ماموریت ها نیز با توجه به نیاز این وزارت خانه تنظیم شد. در دوران دفاع مقدس مرکز تحقیقات ارتباطات روی  بخش سیستم های رادیویی و راداری تمرکز داشت و پس از این دوران فعالیت مرکز تحقیقات ارتباطات ماموریت هایی متناسب با نیازهای ict را بر عهده داشت. 

رضوی زاده در ادامه گفت: در دهه های 60 و 70 مستقیما وارد تولید محصول شده بودیم و سیستم های رادیویی را تولید کردیم و بسیاری از شرکت هایی که در حال حاضر روی این فناوری ها فعالیت دارند به کمک پژوهشکده ارتباطات شکل گرفتند. ریشه فناوری سوئیچ ها نیز ار پژوهشکده ارتباطات گرفته شده است.

جایگاه فعلی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور کجاست؟

رئیس پژوهشگاه ارتباطات در باره مسئولیت کنونی این پژوهشکده گفت : با گذشت زمان از بحث تولید خارج شدیم وارد ماموریت کمک به بومی سازی و سیاست گذاری در این حوزه را بر عهده گرفتیم. در حال حاضر ما قرار است به عنوان بازوی آموزشی و پژوهشی وزارت ارتباطات  فعالیت داشته باشیم. عنوانی که وزارت ارتباطات به ما داده مغز متفکر و دیده بان حوزه ict در کشور است. در وزارت ارتباطت قرار است مسائلی که در بخش‌های مختلف این وزارت خانه قرار دارد را باید شناسایی کنیم و برای این مسائل ایده های خلاقانه و به روز مطرح کنیم.

وی افزود: به طور کلی وزارت ارتباطات 10 بخش زیر مجموعه دارد که ما و پژوهشکده فضایی بخش های علمی و پردازشی هستیم و مابقی زیر مجموعه ها بخش های اجرایی هستند. ما وظیفه داریم در این بخش های اجرایی موضوعات را بررسی و ایده پردازی کنیم و برای هر موضوع یک راهکاری ارائه کنیم. علاوه بر این پژوهشکده ما محدود به وزارت ارتباطات نیست و از سمت دیگر با دانشگاه ها در ارتباط بوده و ما نقطه ارتباط وزارت ارتباطات با وزارت علوم هستیم.

تعامل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با نخبگان و تربیت نیروی انسانی برای این پژوهشکده

رضوی زاده در رابطه با برخی از فعالیت های کنونی پژوهشکده ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: پژوهشگاه ارتباطات با صنایع حوزه ict در ارتباط بوده و با نخبگان و فعالان این بخش در ارتباط بوده و همواره سعی داریم برای رفع نیازهای حوزه ict کشور کمک کرده باشیم. یکی دیگر از وظایف پژوهشکده ارتباطات بحث آینده پژوهی و مطالعه روند جهانی در حوزه ict بوده و هدف ما از مطالعه این روند استخراج ایده هایی است که به سیاست گذاری کلان کشور کمک کند یا بتوانیم از این ایده ها برای مشاوره به افراد استفاده کنیم.

وی افزود: از دیگر ماموریت های اصلی پژوهشکده ارتباطات بحث آموزش است و ما در سال های قبل در وزارت ارتباطات دانشکده ای به نام پست و تلفن وجود داشت و این دانشکده با جذب دانشجو به آموزش مباحث مربوط به حوزه ict می پرداخت و بسیاری از مدیرانی که در حوزه مخابرات کشور هستند فارق التحصیل این دانشکده هستند. اما با توجه به سیاست های دولت در چند سال اخیر این دانشکده منحل شد اما فعالیت های آن و کلیه برنامه های آموزشی به پژوهشگاه منتقل شد و ما این ماموریت را و با هدف تربیت نیروی انسانی در حوزه ict ادامه داده ایم. ما در مرکز آموزش  خود در حال طراحی دوره های آموزشی هستیم و به کمک وزارت ارتباطات، علوم و آموزش پرورش قصد توسعه آموزش در این حوزه را داریم.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات توضیح داد: از دیگر فعالیت های اصلی پژوهشگاه بحث آزمایشگاه های تخصصی است؛ ما در سطح پژوهشگاه و دانشگاه ها حدود 30 آزمایشگاه تخصصی داریم که از تجهیزات بسیار کامل تشکیل شده‌اند و ما از آن ها برای توسعه r&d در کشور و برای تست و تایید نمونه های تولید شده در داخل یا وارداتی از کمک میگیریم. علاوه بر این از آن ها برای کمک به شرکت های نوپا در حوزه ict در کشور که به تجهیزات نیاز دارند استفاده می کنیم. 

پژوهشکده ارتباطات و فناوری اطلاعات روی پروژه های زیرساختی و فناوری کار می کند

رضوی زاده درباره پروژه های پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در مورد حوزه هایی که پژوهشگاه روی آن ها کار می کنند باید به بحث زیر ساخت و خدمات ارتباطی مثل شبکه های نوری و ماهواره ای باید اشاره کرد. بخش دیگر زیر ساخت های اطلاعاتی است که ما چندین سال روی آن تمرکز کردیم که شامل بحث دولت هوشمند، خدمات داده، پلتفرم ها، مراکز داده، فضای ابری، پیام رسان ها و چند مورد دیگر می شود . در بحث امنیت نیز تیم هایی در حال کار روی امنیت شبکه و سامانه ها هستند. در حوزه سیاست گذاری هم فعالیت هایی را داریم. از دیگر وظایف ذاتی ما بحث رصد فناوری های نوین است و آغاز بسیاری از فناوری هایی که در حوزه ict انجام می شود از پژوهشگاه کلید می خورد که شامل بحث های هوش مصنوعی، ارتباطات کوانتومی، اینترنت اشیا و پایلوت ها می شود. در بحث پایلوت ها ما در چهار سال پیش اول پایلوت نسل پنج کشور را راه اندازی کردیم.

وی افزود: در حال حاضر ما در بحث طراحی زیر ساخت های ارتباطی کشور حضور فعالی داریم و با مجموعه های ذیل وزارت ارتباطات همکاری داریم. بحث راهبری بومی سازی و حمایت از تجاری سازی  محصولات بومی از دیگر فعالیت های ماست. موضوع دیگری که به تازگی آغاز شده بحث مرکز نوآوری پژوهشگاه است و در آینده ای نزدیک این مرکز راه اندازی شده و قرار است این مرکز محلی برای حمایت از نخبگان و شرکت های نوپا در حوزه ict شود.

سرمایه گذاری وزارت ارتباطات برای توسعه شبکه های آزمایشگاهی

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: درباره از دیگر فعالیت هایی که وزارت ارتباطات بسیار روی آن سرمایه گذاری کرده است بحث توسعه شبکه های آزمایشگاهی است که بودجه بسیار زیادی نیاز دارد اما با توجه به اهمیت بالایی که برای کشور دارد به طور جد در پژوهشگاه دنبال می شود. از دیگر اقدامات ما ارتباط با دانشگاه هاست که ما به کمک اساتید و دانشگاهی پروژه های خود را انجام میدهیم؛ علاوه بر این دانشجوهایی را تحت عنوان کارآموز در پژوهشکده به کارگیری کرده‌ایم. 

وی افزود: در حوزه مرجعیت و داوری ما یکی از سه مرجع اصلی داوری اختراعات حوزه ict در کشور هستیم. ما  فعالیت های بین المللی نیز داریم و با رویکردی که در وزارت ارتباطات برای توسعه فعالیت های وجود دارد ما در حوزه مربوط به خودمان فعالیت هایی را شروع کرده ایم و در تلاش هستیم با کشورهای هدفمان ارتباط بیشتری بگیریم. ما با بنیادهای بین المللی مثل itu همکاری بسیار خوبی داریم و برنامه داریم در سال جدید بیشتر از قبل به این فعالیت بپردازیم.

پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات متولی اصلی استانداردسازی حوزه ict است

محمد رضوی زاده ادامه داد: ما متولی اصلی استاندارد سازی در حوزه ict کشور ما هستیم و با سازمان های اصلی مثل سازمان استانداردسازی همکاری داریم. ما سه پژوهشکده اصلی داریم که شامل پژوهشکده فناوری ارتباطات، اطلاعات و امنیت اطلاعات داریم، مرکز مطالعات راهبردی و اقتصاد دیجیتال از دیگر مراکز پژوهشی پژوهشگاه ارتباطات است. در حوزه هوش مصنوعی نیز ما یک مرکز مجزا ایجاد کردیم که مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی نام دارد و هدف ما این است که این حوزه را ارتقا دهیم. 

وی در انتها افزود: بر اساس آمار در سال 1401 ما بیش از 1200 ساعت دوره آموزشی داشتیم که بیش از 6 هزار نفر نیز در این دوره ها شرکت کردند. علاوه بر این ما سال گذشته توانستیم از سازمان استخدامی مجوز دوره های ict بگیریم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول